Inlägg från: Anonym (10 000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (10 000)

Ja du...lat mat. Gärna sånt som man bara serverar när man kommer hem. 

Tacos, räkor (styckfrysta), färdiggrillad kyckling, rostbiff...

Tycker inte vi kastar en massa heller, mest grönsaker som hinner bli dåligt. Kanske vi äter groteska mängder. Men vi är inte överviktiga heller.  

• Anonym (10 000)
    GrönaDruvan skrev 2013-08-18 13:08:29 följande:
    vi är 2 vuxna och 2 barn (3 och 4)
    Vi snittar på ca 6500 i månaden. Då ingår hygien och allt sånt.
    Vi snålar inte, handlar allt vi vill ha, så min fråga är...HUR lyckas ni???
    Det är det jag också funderar över. Dåliga på att göra matlåda vet jag att vi är. Jag jobbar i en butik i ett köpcentrum och går ofta till Ica och köper något till lunch och min man är hantverkare och köper ofta något och äter i bilen mellan jobb. 

men i alla fall... 
  • Anonym (10 000)
    Anonym (månadshandla) skrev 2013-08-18 13:11:20 följande:
    spara alla kvitton :)
    handlar ni bara för dagen vad ni är sugna på? eller planerar ni maten för en vecka eller längre framåt?

själv gör vi matlista för en månad, 30 middagar, bröd, pålägg, mejerivaror för ca 14 frukostar, läsk för fyra helger. sen har vi en större komplettering efter halva månaden: mejerivaror (mjölk, yoghurt, pålägg) samt färskvaror :)

äter pizza eller liknande 2-4 ggr/mån.

matkostnad 1500-1700kr per vuxen å månad. (inga barn ännu) 
    Det är olika. Vi brukar både storhandla och handla till samma dag. 

Det där med månadslista lät bra.  Fryser du mycket mat, eller handlar du oftare?
  • Anonym (10 000)

Ja ska försöka räkna igenom vad de köpen som är på dagtid är. Min man har svårt att ha lunchlåda, men jag kan ju klart bli bättre på det. 

• Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:21:22 följande:
    Ät mindre kött. Ät istället mycket ärtsoppa, lins- och böngrytor. Biffar på bönor/linser och grönsaker är också gott och brukar falla barn i smaken (vår 2-åring älskar det!) Det är superbilligt och gott och nyttigt. Rotfrukter är också billigt. Rotmos, soppor och gratänger.

Sluta köp godis, chips o läsk. Ellet köp det till varannan helg tex.

Äter något av barnen lunch på förskola? Kolla deras matsedel och anpassa er mat på kvällen efter vad de fick till lunch. Om det är något som barnet älskar och som är näringsrikt kan ni ta gröt till kvällsmat.

Köp storpack av tvättmedel, tvål etc. finns tex på Granngården.

Ät hemma, laga maten själva.
    Äter dina barn grönsaker eller tror de att de biffarna är kött? Mina äter inte grönsaker hemma (fix idé) 
  • Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:26:27 följande:
    På vilket sätt är det svårt för din man att ta lunchlåda?
    För att han nästan alltid äter i bilen. Så han brukar köpa ett paket knäckemackor och en kaviartub. (och säkert läsk och godis, men det nekar han till Flört)
  • Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:25:00 följande:
    Liksom flera andra i tråden har vi en mycket lägre matkostnad än ni, ungefär hälften. Två vuxna o en tvååring. Liksom några andra i tråden köper vi också nästan allt ekologiskt och närodlat.
    Ni fixar det ni med!
    Ja alltså jag inser ju att det är helt absurda summor. Men vi har bott billigt och har goda inkomster och det har inte rört oss i ryggen att det har kostat. Nu gör det det och vi måste skärpa oss. Men tyvärr har vi väl dyra vanor som vi inte reflekterar över. 

Som att äta vegetariskt, det har nog inte slagit oss. Och vi gillar typ inte färdiga saker som köttbullar, korv och andra billiga saker. Vi köper nog rätt dyra råvaror som färsk fisk, bra kyckling osv.  
  • Anonym (10 000)
    helene 355 skrev 2013-08-18 13:30:50 följande:
    varför ens berätta att de inte är kött? om de ej äter kött, vara bara tyst och låt dem tro de dem vill :)
    Ibland undrar jag om min 3-åring har en inbyggd grönsaksradar. Och vägrar 3-åringen, vägrar 1-åringen.
    Men på dagis äter 3-åringen både grönsaker och frukt. Hemma är det totalvägran om det ens hamnar en liten grön prick på tallriken.  
  • Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:35:22 följande:
    10 000: aha, men knäckebröd är ju iaf billigt och nyttigt!

Jag reser en del i jobbet på liknande sätt som din man och brukar då ha med mig smörgåsar, kokt ägg eller sallad i en sån där kylväska anpassad för ett sexpack öl.
    Min man såg milt sagt tvekande ut när jag nämde linser nu. 
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot