• 1978

Hjälp att halvera matkontot

Ät mindre kött. Ät istället mycket ärtsoppa, lins- och böngrytor. Biffar på bönor/linser och grönsaker är också gott och brukar falla barn i smaken (vår 2-åring älskar det!) Det är superbilligt och gott och nyttigt. Rotfrukter är också billigt. Rotmos, soppor och gratänger.

Sluta köp godis, chips o läsk. Ellet köp det till varannan helg tex.

Äter något av barnen lunch på förskola? Kolla deras matsedel och anpassa er mat på kvällen efter vad de fick till lunch. Om det är något som barnet älskar och som är näringsrikt kan ni ta gröt till kvällsmat.

Köp storpack av tvättmedel, tvål etc. finns tex på Granngården.

Ät hemma, laga maten själva.

• 1978

Liksom flera andra i tråden har vi en mycket lägre matkostnad än ni, ungefär hälften. Två vuxna o en tvååring. Liksom några andra i tråden köper vi också nästan allt ekologiskt och närodlat.
    Ni fixar det ni med!

• 1978

På vilket sätt är det svårt för din man att ta lunchlåda?

• 1978

10 000: bra fråga! Vet inte riktigt vad vår tvååring tror. Men vi äter aldrig kött hemma. Hon får det på förskolan.

Vad jag däremot vet är att biffarna är helt perfekta att "lura" i henne grönsaker hon inte hade ätit som de var, spenat och broccoli tex.

Om ni äter kött kan du kanske mygla ner lite broccoli i köttbullarna! Hehe.

• 1978

10 000: aha, men knäckebröd är ju iaf billigt och nyttigt!

Jag reser en del i jobbet på liknande sätt som din man och brukar då ha med mig smörgåsar, kokt ägg eller sallad i en sån där kylväska anpassad för ett sexpack öl.

• 1978

10 000:
    Gillar han indiskt? Där finns ju mycket god mat med linser.
    Eller kanske traditionella bruna bönor går bättre? Vi åt ofta grytor med vita bönor och korv när jag var barn. Man måste ju inte ta bort köttet helt för att få ner kostnaderna. Det kan räcka med att minska.

• 1978

Man kan minska på mängden kött i varje måltid istället för att laga vegetariskt vissa dagar.

• 1978

10 000: Jag vet så klart inte hur mycket kött ni äter. Kanske snöar jag in på den faktorn eftersom jag har valt bort kött.

Hur som helst verkar ni ha en sund inställning till konsumtion: när ni hade råd åt ni dyrt och nu inser ni att det inte går längre och då ändrar ni vanor. Jag tror på idéerna med kassabok ett tag för att få koll och sen månadsmatsedel. Är ENORMT imponerad av alla er som är så planerade! .

Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot