• Lena

Hjälp att halvera matkontot

Vår familj liknar er och vår matkostnad är 6000kr och då köper vi bara svenskt eller ekologiskt, helst båda.

Vi lagar mat från grunden och har matlåda.
    Snabb mat blir ugnsbakad lax med färskpotatis tex

• Lena

Lite matförslag, vissa med recept.

Couscous med tomatsalsa

tomatsås med röda linser 3 dl linser
    5-6 dl vatten, beroende på linssort
    2burkar krossade tomater
    1 gul lök, hackad
    1 stor riven morot
    (ev. 1 vitlöksklyfta)
    (ev. örtkryddor)
    (ev. en skvätt olivolja)
    (ev tomat puré )
    En nypa socker
    Salt och peppar

Raggmunk och fläsk

Fisksoppa
    Valfri fisk
    1burk krossade tomater
    2 morötter
    2potatisar
    purjolök, valfri mängd
    dill(fryst) valfri mängd
    creme fraiche
    gurkmeja för den fina färgens skull
    salt och peppar

Morotspastasås Stor sats: (Frys det som inte går åt)
    3 stora hackade lökar
    2 burkar tomatkross
    1-1½ burk (tomatkrossburken alltså) med vatten
    1 kg grovrivna morötter
    2 grönsaksbuljongtärningar
    3 msk tomatpuré
    2 tsk oregano
    1 burk creme fraiche

Nässelsoppa

Hemmagjord pizza

Fiskpinnar med mos

Falaffel

Nickalukta soppa
    Köttfärs Vitkål Purjolök Gullök Tomatpure Senap Paprika pulver Svartpeppar Salt

Laxpasta
    stek en portion lax i en tefonpanna, ta upp laxen  
    klicka ner 1/2 packet eldorados färskost ( naturell eller vitlök) i pannan
    lägg i några nävor frysta ärtor, låt koka upp
    bryt laxen i delar och blanda allt med pastan
    servera med svart peppar och lite citron om det finns
    biffar smaksatt med lite senap ( dijjon eller vanlig), salt,pepper å torkad basilika e supergott.

Pastagratäng

Vegetarisk lasagne

hel kyckling i ugn 

kycklingsoppa

potatismos och köttbullar1

blodpudding, fläsk och potatismos

ärtsoppa

gratinerad falukorv

chiliconcarne,

stroganoff 

stuvad vitkål med köttbullar

ugnspannkaka

rostade rotfrukter i ugn med lax

kycklingklubbor ( grillade i ugn med goda kryddor) , ris å egengjord currysås

pasta och tomatsås med tonfisk

Kycklinglår, hemmagjord pommes, hemmagjord coleslaw på egen majonäs

pastasås(koka bandpasta stek bacon / kyckling / fläskfilee häll sedan i 2 burkar paprika/chilli crem freice och låt puttra en liten stund..sen kan du även ha i paprika,lök eller dyl i detta.. oxå lätt o enkelt )

Annanasgryta(när de ska gå fort köper vi en burk uncel beans sweet and soure hawaii. steker lite fläskkött el kyckling. sen häller på burken 1 milda mat grädde o lite soja. färdigt. ätyer de med ris. super gott.
    lägger till lite morötter för vi tycker de e gott.)

Pepparrotsfisk ( Lägg 400g vit fisk i panna/vid kastrull. Täck med 2,5-5 dl lätt creme fraiche som du smaksatt med salt och pepparrotsvisp (finns på tub i affären) till önskad styrka. Lägg över hackade färska tomater (3-5 st). Låt allt puttra utan omrörning under lock i ca 15-20 min om fisken var fryst, kortare om färsk. Ät med ris och grönsaker.)

www.kokaihop.se/recept/ninas-fisk-i-ugn

potatis&purjolökssoppa(två stora purjo, skär i bitar En stor gul lök, skär i bitar Fräs mjukt i lite smör (i stor kastrull)Nio medelstora potatisar, skär i bitar och lägg i.Häll över en liter vatten.Två buljongtärningar (grönsak eller höns-) alternativt fond.Koka 20 minuter, lägg i en klick creme fraiche eller ha i lite grädde. Mixa med stav eller vispa slät. Salt och svartpeppar efter smak.)

Kasslergratäng(koka ris, tärna kassler och blanda i en smord gratängform. Vispa grädde och smaksätt med ketchup, chilisås och kryddor. Blanda ner det i formen och lägg på ananasringar och riven ost och in i ugnen typ 200 grader tills osten smält)

• Lena

För oss är det mycket billigare att handla med inköpslista en gång i veckan och inte småhandla.

• Lena

Jag har inga problem med kolhydrater Dock vill jag ha fibrer i så jag blandar i rågflingor, rågkross och kli tex.

Jag får protein nog andra måltider.

• Lena
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 21:46:02 följande:
    Jag tro kanske att en del av nyckeln är som någon skrev att faktiskt göra själva menyn i affären efter vad som är billigt. Därför det känns bra med en lång lista i mobilen med maträtter så man slipper få "lågt blodsocker efter jobbet hjärnsläpp" i mataffären. 
    Jag kollar reklambladet innan. Saker som har kort datum och därför är billigare köper vi och fryser in och tar med på nästa veckas matlista istället.
  • Lena
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-19 09:44:42 följande:
    Vi har rannsakat oss ordentligt sista dygnet. och en bidragande orsak är nog att vi i stort sett 1 gång per vecka har middagsgäster. 
    Borde inte de bjuda igen?
  • Lena
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-19 11:26:36 följande:
    Ha ha ha...jo kanske. Men verkligheten fungerar inte så. Vi är ofta hos oss helt enkelt. Vi har ju barn och då är det lätt att vara här. Annars måste vi fixa barnvakt. 
    Varför kan ni inte ta med barnen hem till andra? Iaf en gång av tre eller så.

Middagar och liknande är vi lika ofta hos andra men fester har vi oftare hos oss för de blir senare på kvällen och då kan vi natta barnen.
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot