Inlägg från: Anonym (10 000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

Anonym (matmor) skrev 2013-08-18 13:41:18 följande:
    10 000 kr i matkostnad för 2 vuxna och 2 barn är väldigt mycket!
    En stor bov är nog avsaknaden av lundhlådor. En medhavd lunch kanske kostar mellan 10-15 kr med råvaror inräknad, en lunch ute kostar ca 70 kr.
    Äta ute på restaurang hela familjen 3 ggr/månad är även det mycket - dra ner besöken till en gång så blir det lite mer speciellt också och inte bara slentrian.
    Mer storkok och gör veckomatsedlar baserade på råvaror så är på kampanj. Mycket bättre mat och dessutom lättare att det blir varierat och inte enformigt.

Vår familj som är lika stor som er har en matkostnad på ca 6000 kr och då äter vi ändå ekologiskt samt har en del specialprodukter pga. matallergier vilket fördyrar en hel del.

Lycka till!         
    Ja jag känner mig taggad. Ska försöka komma på 30 rätter. 

Men vegetariskt känns främmande. Kom på typ pannkaka...ja vet att det är illa.  
  • Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:47:20 följande:
    Man kan minska på mängden kött i varje måltid istället för att laga vegetariskt vissa dagar.
    Säkert. Men frågan är om vi äter så mycket kött eller om vi mest äter dyrt kött. Om jag räknar bort fisk. Jag vet att vi äter mycket fisk, gärna 4 gånger per vecka. Alla här gillar fisk. 
  • Anonym (10 000)
    Anonym (matmor) skrev 2013-08-18 13:58:01 följande:

Vegetariskt kan vara:
    Biffar på linser eller bönor man kryddar och äter med yoghurtsås.
    Hemlagad tomat eller grönsakssoppa med en god kall avrundning typ creme fraiche man smaksatt. 
    Gör pannkakssmeten riktigt tjock och riv ner zucchini som du kramat vätskan ur och tillsätt eventuellt lite fetaost och stek som lite tjockare pannkakor. Tzatziki till dessa pannkakor blir jättegott!
    Paj med parmesanost, tapenade, mjukstekt lök och färska tomater överst också det vegetariskt och fantastiskt gott.
    Grön ärtsoppa med creme fraiche-klick. Bara att mjuksteka lite lök, hälla på vatten och buljongtärning/fond och när det kokar i med frysta ärter. Låt koka fem minuter och sedan mixa med mixerstav. Krydda med lite peppar etc och servera med creme fraiche.     

Köp tidningen "Matmagasinet" för de har en del i tidningen med enkla menyer för 1-2 veckor och omfattar såväl vanlig mat som vegetariskt. 
    Tack. Ska försöka att få till 30 middagar. 
  • Anonym (10 000)
    Anonym (Matlista) skrev 2013-08-18 13:34:00 följande:
    Det enklaste är nog att göra matlistor vecko- eller månadsvis och räkna lite på vad det kommer att kosta.
    Här hemma är det bara jag och min sambo och vi spenderar kanske 5-600kr i veckan på mat OCH hushållsgrejer. Vi brukar ta en eller två lördagar i månaden och göra storkok av något riktigt gott och frysa in så att det finns matlådor till de dagar när man inte orkar laga mat till dagen efter. En vanlig vecka för oss kan se ut såhär (tagit från förra veckans):
    Mån: Currykyckling (fryst)
    Tis: Hamburgare med mos
    Ons: Korvstroganoff med ris (fryst)
    Tors: Köttgryta med ris (fryst)
    Fre: Kebab i tortillabröd (Ica basic kebab)
    Lör: Tacos
    Sön: Tacorester/ pizza.

När man har mycket fryst redan så kostar det ju inte så mycket att handla heller. Bara mjölk, ost och bröd som vi behöver köpa varje vecka.
    Sen kanske det inte är en suuper nyttig matlista, men det är gott, lätt och billigt iallafall! 
    Det där med storkok ska jag fundera över. Fryser du själva "köttet" för sig och kokar nytt ris/pasta eller gör du hela matlådor
  • Anonym (10 000)

Nu har jag skrivit en lista på 40 rätter till att börja med. Till och med en linssoppa

• Anonym (10 000)

Lena, härliga tips. 

Jag hoppas att det blir billigare av att helt enkelt gå in i affären mer sällan. Jag tror vi lägger mycket pengar på snacks och sånt. Problemet blir att hushålla med det hela månaden och inte äta upp allt första helgen. och så köper vi väldigt mycket dricka. Får börja dricka vatten, har ju till och med en bubbelmaskin. Men jag köper Ramlösa i alla fall.  

• Anonym (10 000)
    Anonym (Kort datum) skrev 2013-08-18 18:48:15 följande:
    Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar Här går aldrig mindre än 1 kg kött om dagen och vårt matkonto snittade på 3854:- förra året och 3740:- år 2011.     

Respekt
  • Anonym (10 000)
    Stokke skrev 2013-08-18 19:44:51 följande:
    Hej,
    Har inte läst alla inlägg, risk för att frågan redan har kommit upp.

Köper ni mycket annat på Ica ? Tex, mascara, grillkol och tändvätska, filmer, tv spel, blommor, kläder, böcker osv?
    Ja, till viss del gör vi det. Men det är inte det som är det stora problemet tror jag. 

• Anonym (10 000)

Någon som har tips på billig frukost?

• Anonym (10 000)
    Lena skrev 2013-08-18 20:32:26 följande:
    Gröt, tex havregrynsgröt är billigt.
    Det är ju bara kolhydrater. 

Får baka eget bröd. Jag gillar ju egentligen att baka och har en fin Kitchen aid på bänken som mest är pynt.  
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot