• CarolineIsabelle

Shape Up - vilka erfarenheter har ni?

Laddade precis ner appen Shape Up. Har tänkt att börja räkna lite kcal för att gå ner några kilo. Har idag ett BMI på ca 24,4 så har inte jättemycket att gå ner men skulle vilja minska 10 kilo på sikt.

Vad har ni för erfarenheter? Funkar det bra med gratisversionen? Har ni fått några resultat? Jobbigt/smidigt?!

Brukar alltid käka A-fil och Pauluns müsli till frukost, men jag måste vara helt puckad för jag hittar inte fil bland alternativet. Fil känns ju som en ganska vanlig frukostvara......

• Svar på tråden Shape Up - vilka erfarenheter har ni?
  • Sandtroll

Jag har betalversionen för shapeup. Är nöjd med appen som är enkel & smidig. Dock gav 4 veckors räknande inget resultat alls på varken våg eller måttband. Det tycker jag är väldigt märkligt, men inget jag lastar shapeup för, har säkert bara en jäkligt trög kropp

• CarolineIsabelle
    Knasiga morsan skrev 2013-08-18 17:21:10 följande:
    Kört med appen sedan slutet av april och tappat 19 kg hittills. Smidig app. Älskar den!
    Testa sök på filmjölk

Wow! Bra jobbat! Kör du gratisversionen?

Sökte nu och hittade ungefär 50 olika sorters filmjölk.. så tack!
  • CarolineIsabelle
    Sandtroll skrev 2013-08-18 17:24:06 följande:
    Jag har betalversionen för shapeup. Är nöjd med appen som är enkel & smidig. Dock gav 4 veckors räknande inget resultat alls på varken våg eller måttband. Det tycker jag är väldigt märkligt, men inget jag lastar shapeup för, har säkert bara en jäkligt trög kropp
    Konstigt att det inte gav resultat! Hur många kcal skulle du äta per dag? Kör hårt ;)
  • Knasiga morsan
    CarolineIsabelle skrev 2013-08-18 17:32:12 följande:
    Wow! Bra jobbat! Kör du gratisversionen?

Sökte nu och hittade ungefär 50 olika sorters filmjölk.. så tack!

Ja jag kör enbart på gratisversionen. Den gör att jag kan söka efter mat, notera varje dag osv. Så jag känner inget behov av att ha betaversion. *snål* haha
  • MissNora

Köp en matvåg! Det underlättar och tillsammans med Appen får man stenkoll.

• CarolineIsabelle
    MissNora skrev 2013-08-18 18:02:06 följande:
    Köp en matvåg! Det underlättar och tillsammans med Appen får man stenkoll.

Det har jag! Tycker det är segt att väga precis allt (körde fitnessfighten förra året), men det är ju bara att göra det! :)
  • CarolineIsabelle

Ny fundering: Hur gör ni som använder appen om man exempelvis tillagar köttfärssås? Eller någon annan maträtt som inte bara är stekt kyckling, fisk etc. Lägger ni in 20 gram tomatpuré, 1 lök osv osv.... Det blir ju asjobbigt om man gör gryta etc? Det är ju sällan som jag lagar mat som jag enbart gör en portion, blir ju matlåda och middag till min sambo. Hur tänker ni då?

• Sthlm27

Till grytan väger du allt och gör det till en stor portion, sen delar du upp den i ex 4 normala portioner

• Sthlm27

Bäst är nog scannern, stå inne på Ica så kan du scanna in vad som helst, eller söka på mc donalds mat etc, jätte smidigt! Gått ner 3 kilo på 10 dagar

• CarolineIsabelle
    Sthlm27 skrev 2013-08-18 23:37:41 följande:
    Bäst är nog scannern, stå inne på Ica så kan du scanna in vad som helst, eller söka på mc donalds mat etc, jätte smidigt! Gått ner 3 kilo på 10 dagar

Åh, vad duktigt! Jag är verkligen peppad att dra igång! Tänkte göra igång 1 sep med anledning att jag kör en utmaning som kräver hård träning, springer ca 4-5 mil i veckan och jag orkar inte planera om kosten innan utmaningen är slut (31/8). 
  • standinlovedontfallinlove

Har inte läst dom andra inläggen men jag hann bara köra i 2 veckor o gick ner 5 kilo sen blev jag gravid haha så snart kommer lillen o då kör jag igång direkt igen =)

Jätte bra app =) 

• CarolineIsabelle
    standinlovedontfallinlove skrev 2013-08-19 10:18:45 följande:
    Har inte läst dom andra inläggen men jag hann bara köra i 2 veckor o gick ner 5 kilo sen blev jag gravid haha så snart kommer lillen o då kör jag igång direkt igen =)

Jätte bra app =) 

Körde du gratisversionen? Vilka härliga resultat! Och grattis till lillen :) Mitt mål är också att bli gravid efter att jag har gått ner dessa 10 kg. Längtar till dess, så hoppas att det ska funka tillräckligt som motivation ;) 
  • Omogen citron
    CarolineIsabelle skrev 2013-08-18 18:08:10 följande:
    Ny fundering: Hur gör ni som använder appen om man exempelvis tillagar köttfärssås? Eller någon annan maträtt som inte bara är stekt kyckling, fisk etc. Lägger ni in 20 gram tomatpuré, 1 lök osv osv.... Det blir ju asjobbigt om man gör gryta etc? Det är ju sällan som jag lagar mat som jag enbart gör en portion, blir ju matlåda och middag till min sambo. Hur tänker ni då?

Jag räknar ut kalorierna på varje grej, t.ex:

400 gram köttfärs: x kalorier

En burk tomat: x kalorier

En lök: x kalorier

Så slår jag ihop siffrorna och delar med antalet potioner grytan är. Jag kollar kaloriinnehållet på varje grej på Shape up, men resten gör jag med block och penna.
  • Omogen citron

Jag är jättenöjd med ShapeUp, jag använder hemsidan eftersom appen inte finns till Windows phone.

Hittills har jag gått ner sju kilo, jag skulle gå ner ett halvt kilo i veckan, men gör jag som ShapeUp säger blir det ett kilo i veckan. Skumt, men bra! Nu har jag haft en svacka, men jag körde igång igen i fredags.

• Erli

Jag gick ner 24kg med shape-up. Tog exakt 1 år så jag var inte superstrikt. Använde gratisappen och var väldigt nöjd :) !

• standinlovedontfallinlove
    CarolineIsabelle skrev 2013-08-19 10:22:12 följande:

Körde du gratisversionen? Vilka härliga resultat! Och grattis till lillen :) Mitt mål är också att bli gravid efter att jag har gått ner dessa 10 kg. Längtar till dess, så hoppas att det ska funka tillräckligt som motivation ;) 
    Ja jag körde gratis versionen =) Lycka tilll =)!!!!!!
  • CarolineIsabelle

Jag har på några få dagar minskat portionerna, ätit mer grönsaker, ersatt frukostsmörgåsen med ett ägg och bytt till lättfil... -1,6 på en vecka! Ska bli spännande och se när jag aktivt börjar med Shape up 1 sep. :) Kul att läsa om era positiva erfarenheter och resultat!!! :)

• Mamma Anna 87

Jag har använd både shape up och viktklubb. Fördelar och nackelar med båda. Shape up som sagt kan ge väldigt många svar om man söker, på viktklubb får man i8nte massa kopior utan de finns bara relevanta alternativ, och alla alternativ finns beräknade både genom vikt och volym. Shape up funkar bäst i mobilen, viktklubb kör jag i datorn. Jag tycker de va jobbigt att väga mat hela tiden så jag gjorde va jag kallar för min standardplan. Jag äter samma frukost, kvällsmat och mellanmål varje dag. Till lunch och middag äter jag alltid samma proportioner av råvaror. För mig ser det ut så här.

Frukost: 30-40g K-special eller All bran, 1dl mjölk, smaksätter ev med kanel
    Mellanmål: Valfri frukt
    Lunch: 1,5dl pasta, ris eller potatis (eller motsvarande mänder i gram: 100g kokt pasta, 120g kokt ris eller 150g potatis). Kött eller fisk: 100g rå eller 75g tillagad. Köttfärsås och liknande kan jag antingen mäta råa ingredienser till 4 portioner innan jag lagar maten och delar upp den färdiga maten i 4 lika delar när den är klar. Annars tar jag ca 1,5 dl. Sås tar jag 0,5dl, brukar göra såsen på hälften grädde hälften buljong/mjölk. Gör jag fetare sås en dag blir det en lättare sås, tex tomatsås nästa. Vidare äter jag 1,5 dl grönsaker och använder 1 msk smör vid tillagning av mat till 4 pers. Är det någon form av mat som inte går att dela upp på samma sätt slår jag ihop alla vikterna (100pasta, 100g kött, 50g sås = 250g lasange). Färdigmat äter jag ibland och då tar jag så att det blir ca 500kcal, typ en big mac med light dricka. Jag varierar råvarorna för att få ett jämt intag, varvar fet lax med mager torsk tex. Och köttfärs och kyckling. Äter jag inte kött en dag kan jag ta två ägg stället.
    Mellanmål nr 2: Knäckebröd med valfritt pålägg, en kopp kaffe
    Middag: Som lunchen
    Kvällsmal: En ostmacka med ett glas mjölk.

Sammantaget får jag i mig ca 1700kcal. Räknar ju inte alla utfyllnadsingredienser i matlagningen. Äter nu mera inget godis. Blir mätt och nöjd av att älltid äta bra köttkällor, har innan slarvat och ätit tex bara pasta utan att bli mätt. Går ner som planerat mellan 0,5-1 kg per vecka. Har blivit så bra på att lägga upp mat nu så jag mäter inte alltid maten. 1,5dl pasta, 100g kött och 1,5dl sallad på tallriken är lätt att lägga upp nu eftersom jag gör det varje dag. Därför kan jag äta hemma hos andra utan att behöva väga maten. Som hjälp har jag använt mig av apotekets måltidsmått. det blå måttet som man mäter upp kött med rymmer 1,5dl och de använder jag då till allt utom sås. Jag skulle rekomendera alla att göra en egen "standarsplan" utifrån era vanor och förutsättningar. När jag går ner i vikt och således behöver mindre energi för att fortsätta i samma viktminskningstakt kommer jag dra ner kolhydraterna till 1dl.

Jag har gått ner i vikt i omgångar med olika metoder de senaste året, 22kg är jag uppe i nu men har 19kg kvar. Men aldrig har viktminskningen vart så stabil och enkel som nu. Jag är verkligen supernöjd. 

Svar på tråden Shape Up - vilka erfarenheter har ni?