Jag har använd både shape up och viktklubb. Fördelar och nackelar med båda. Shape up som sagt kan ge väldigt många svar om man söker, på viktklubb får man i8nte massa kopior utan de finns bara relevanta alternativ, och alla alternativ finns beräknade både genom vikt och volym. Shape up funkar bäst i mobilen, viktklubb kör jag i datorn. Jag tycker de va jobbigt att väga mat hela tiden så jag gjorde va jag kallar för min standardplan. Jag äter samma frukost, kvällsmat och mellanmål varje dag. Till lunch och middag äter jag alltid samma proportioner av råvaror. För mig ser det ut så här.
Frukost: 30-40g K-special eller All bran, 1dl mjölk, smaksätter ev med kanel
Mellanmål: Valfri frukt
Lunch: 1,5dl pasta, ris eller potatis (eller motsvarande mänder i gram: 100g kokt pasta, 120g kokt ris eller 150g potatis). Kött eller fisk: 100g rå eller 75g tillagad. Köttfärsås och liknande kan jag antingen mäta råa ingredienser till 4 portioner innan jag lagar maten och delar upp den färdiga maten i 4 lika delar när den är klar. Annars tar jag ca 1,5 dl. Sås tar jag 0,5dl, brukar göra såsen på hälften grädde hälften buljong/mjölk. Gör jag fetare sås en dag blir det en lättare sås, tex tomatsås nästa. Vidare äter jag 1,5 dl grönsaker och använder 1 msk smör vid tillagning av mat till 4 pers. Är det någon form av mat som inte går att dela upp på samma sätt slår jag ihop alla vikterna (100pasta, 100g kött, 50g sås = 250g lasange). Färdigmat äter jag ibland och då tar jag så att det blir ca 500kcal, typ en big mac med light dricka. Jag varierar råvarorna för att få ett jämt intag, varvar fet lax med mager torsk tex. Och köttfärs och kyckling. Äter jag inte kött en dag kan jag ta två ägg stället.
Mellanmål nr 2: Knäckebröd med valfritt pålägg, en kopp kaffe
Middag: Som lunchen
Kvällsmal: En ostmacka med ett glas mjölk.
Sammantaget får jag i mig ca 1700kcal. Räknar ju inte alla utfyllnadsingredienser i matlagningen. Äter nu mera inget godis. Blir mätt och nöjd av att älltid äta bra köttkällor, har innan slarvat och ätit tex bara pasta utan att bli mätt. Går ner som planerat mellan 0,5-1 kg per vecka. Har blivit så bra på att lägga upp mat nu så jag mäter inte alltid maten. 1,5dl pasta, 100g kött och 1,5dl sallad på tallriken är lätt att lägga upp nu eftersom jag gör det varje dag. Därför kan jag äta hemma hos andra utan att behöva väga maten. Som hjälp har jag använt mig av apotekets måltidsmått. det blå måttet som man mäter upp kött med rymmer 1,5dl och de använder jag då till allt utom sås. Jag skulle rekomendera alla att göra en egen "standarsplan" utifrån era vanor och förutsättningar. När jag går ner i vikt och således behöver mindre energi för att fortsätta i samma viktminskningstakt kommer jag dra ner kolhydraterna till 1dl.
Jag har gått ner i vikt i omgångar med olika metoder de senaste året, 22kg är jag uppe i nu men har 19kg kvar. Men aldrig har viktminskningen vart så stabil och enkel som nu. Jag är verkligen supernöjd.