Inlägg från: Fröken reserverad |Visa alla inlägg
  • Fröken reserverad

    Fråga till den manliga skaran: Varför "går asiatiska kvinnor bort"

    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 08:09:47 följande:
    Jag har inte sagt att TS väljer bort asiatiska killar, jag talar om ett mönster som också är baserad på statistik.Visst, jag kan köpa det argumentet om att det man växer upp och ser är det man ofta tycker är attraktivast eller om en majoritet har ett visst utseende så dras man till det - det köper jag!Det jag inte köper är att allt är en enda stor slump.Vi är alla hjärntvättade till en viss del av vad vi ser i media och det reflekterar vad vi också finner attraktivt eller icke attraktivt. Asiatiska män ser man inte mycket av i västvärlden när det gäller attraktiva roller i media och det formar hur vi tycker och tänker, återgien, jag köper det! Men, och här kommer det stora M:et, vi har också ett val, vi är inte hjärndöda robotar och om vi medvetet stänger våra hjärtan för en viss 'grupp' så är det också en medveten handling och det är just detta jag sett väldigt mycket av när det gäller asiatiska tjejer i västvärlden, adopterade eller icke adopterade spelar ingen roll....de sätter västerländska vita män på en pidestal.TS ställde en fråga och jag svarade på varför (i min mening) vissa svenska killar inte vill ha den stämpeln som följer när de väljer asiatiska tjejer. Det kan bero på det jag skrivit om innan i mer detalj.



    Men alltså var ska man träffa dessa adopterade asiatiska män? På min arbetsplats, på mitt universitet och min skola jag gick i förut fanns nog inte en enda. Däremot vimlade det av bleka män (pojkar). Sannolikheten att bli kär i en blek är ju större än att bli kär i en asiat just för att de inte är såmånga ..
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 08:23:54 följande:
    Det förstår jag självklart men jag tror du missade min poäng. Min poäng var att om man ser till ett större mönster så ser man också att asiatiska tjejer (både adopterade och icke adopterade) överlag tenderar att välja svenska (etniska) killar eller vita killar från andra europeiska länder. Och då talar jag endast om västvärlden och det är väldigt intressant.Adopterade asiatiska tjejer måste inte träffa adopterade asiatiska killar, men det är ändå intressant hur de endast väljer etniska svenska killar och inte andra killar från andra grupper, behöver inte nödvändigtvis vara asiater. Man ser ju t.o.m. svenska tjejer som väljer killar från olika invandrargrupper i Sverige men jag har aldrig sett en adopterad asiatisk tjej tillsammans med dessa, endast vita svenska killar och det tycker jag är intressant när man ser till helheten över hela västvärlden.



    Tror du att du har ett tillräckligt stort underlagför detta ppåstående? Jag menar. Baserar du det här på femtio par, hundra, tusen eller hur många?

    Jag har faktiskt en hel del i min bekantskapskrets som är tillsammans med asiatiska män. Har dock ingen adopterad tjej från asien i bekantskapskretsen alls så kan inte säga något där.

    Men själva grejen är ju att man oftast hittar en partner inom de områden där man träffar folk och umgås man inte i speciella sammankomster för adopterade så träffar man inte så många.

    Jag tror helt enkelt det handlar om både umgänheskrets och hur och var man växt upp.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 09:42:10 följande:

    Läs inlägget jag svarade på.


    TS hävdade att hon har mer gemensamt med en svensk (etniskt) kille än en kille som är adopterad från sydkorea som hon själv är. Det enda jag menade var att hon inte nödvändigtsvis måste ha mer gemensamt med en etniskt svensk kille.


    Ursäkta men nu tycker jag det börjar lysa väldigt mycket självhat från både dig och TS. Det är inget fel med adopterade asiater, varken killar eller tjejer. Det är inget fel med att erkänna sitt ursprung och att det har en del i hur man blir formad som person. 


    Detta borde diskuteras mycket mer inom adoption tycker jag för detta bevisar bara hur viktigt det är.


    Troligen har väl inte TS andra adopterade koreaner i sin umgängeskrets, då blir det naturligt att hon har mer gemensamt med de människorna än andra adopterade.

    Det man har gemensamt med andra adopterade kanske bara är själva adoptionen? Dvs att man har andra biologiska föräldrar.

    Tycker du att de som bara växt upp med en förälder ska se till att bli tillsammans med andra som också bara växt upp med en förälder med? Eftersom de har mer gemensamt än de som blandas mellan uppväxt i "kärnfamilj" och andra konstellationer. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 09:54:56 följande:

    Till en viss del så visst, men nu är det väldigt jämnt fördelat mellan asiatiska män och kvinnor så det är inte svårt att hitta en asiatisk man som asiatisk kvinna. Oftast så bor asiatiska kvinnor nära asiatiska män då de oftast är andra eller tredje generationens invandrare till USA. Så den ursäkten om att det finns "fler" vita män håller inte riktigt där.


    Det där med längd är en annan sak som ständigt hörs som en ursäkt...asiatiska kvinnor är överlag kortare än asiatiska män och normen är helt annorlunda där när det gäller längd (i asiatiska länder).


    Media-hjärntvätten är en bättre ursäkt, faktiskt.


    Du tror inte att det är relativt vanligt att asiatiska kvinnor som lever nära asiatiska män väljer att bli ihop och kär i en annan asiatisk man då?

    Umgås man i samma kretsar så är sannolikheten stor att man träffar någon där.. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 10:06:36 följande:

    Nu vet jag inte vad du talar om....jag talar specifikt om västvärlden här och de som lever bland asiatiska män men ändå väljer bort dessa av olika anledningar, även fast de umgås i samma krets.


     


    Här i Sverige är det ju en del par som är korean-korean och inte flyttat hit till Sverige tillsammans.  Det är ju dock en väldigt begränsad population så det är ju inte så stort utbud..
    Hur kul är det att bli ihop med mammas bästa väns son tex..inte spec sexigt.
     
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 10:18:07 följande:

    Självhat är ingen "teori", det är ett allvarligt förekommande fenomen som inte bör viftas bort som nån "teori". Många lider av detta, oftast unga människor som inte ser sig själva representerade i media bl.a.. Tycker det är hemskt att du viftar bort det som om det inte existerar. Många lider av det i det tysta för att de skäms. Jag känner personligen några som har lidit av det och ja, de är adopterade från Öst Asien.


    När de lever som en minoritet och börjar avsky sina ögon, sin hårfärg osv pga de inte ser sig själva representerade som något bra, eller vackert, eller vad som helst. Ignorerade.


    Nu säger jag inte att TS lider av detta men ibland tror jag det på sättet hon skriver, men nog om det vill inte gå helt OT eller göra någon upprörd men jag blir förbannad när folk förnekar något som är verkligt.


     


    Och ja, USA är annorlunda men de flesta Asiater i USA är andra och tredje generationensinvandrare och behandlas därefter tyvärr. De ses inte som "riktiga" Amerikanare pga de är relativt nya (de flesta idag).


     


    Så du tror/ anser att asiatiska kvinnor i Sverige lider av självhat eftersom de inte väljer asiatiska män? Att anledningen till att de inte är med asiatiska män beror på att de föraktar sitt eget ursprung?
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 10:25:10 följande:

    En del, ja.


    Alla? Nej.


     


    Då tror vi helt olika. Jag tror inte att det för de flesta (friska) kvinnor beror på på självhat att de väljer bort asiatiska män.
    Tror däremot anledningarna beror på miljö/ tv/ dåligt ( dvs begränsat) utbud/ vana osv.

    På samma sätt som många ljusa väljer bort ljusa män för att de inte tycker de är attraktiva helt enkelt, eller att man väljer bort tjocka, eller tunnhåriga..eller korta.

    Blanda inte ihop självhat där det inte är motiverat så blir det lättare. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (Adopterad fr sydkorea) skrev 2013-08-19 07:23:14 följande:



    Men är man adopterad sedan spädbarn blir man svensk i mentaliteten. För mig blir då "du kan hitta en asiatisk man om du letar ordentligt" samma som du kan hitta "en afrikansk man", "en latinamrekansk man".... För mig har det aldrig handlat om etniciteten som utgångspunkt. Jag har generellt kulturellt, mentalitetsmässigt etc mer gemensamt m en svensk man (adopterad eller ej)

    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 07:50:45 följande:

    Du har väl ändå mer gemensamt med en adopterad kille från sydkorea som dig själv än med en etnisk svensk kille?


    Väldigt märkligt resonemang från din sida och det är samma attityd jag har sett från andra adopterade asiatiska tjejer. Jättetråkigt faktiskt då det tyder på självhat. Något jag tycker man ska ta upp mer inom adoption då det verkar vanligt.


    Här undrar jag faktiskt hur du kan få det till självhat? 
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 10:32:54 följande:
    Men förstår du inte att miljö/media/TV/Film bidrar till självhatet? Eller hur tror du självhat kommer till från första början?
    Jag tror inte att asiatiska kvinnor lider av mer självhat än andra kvinnor helt enkelt. Tittar man på medias bild så vimlar det av vackra kvinnor av alla olika nationaliteter. Finns gott om förebilder på vackra asiater helt enkelt. 

    Sen att skönhetsidealet i asien är helkonstigt med att de vill operera ögon till att se mer västerländska ut är helgalet..men det är väl som med bröstförstoringar. Också galet. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (Man 3) skrev 2013-08-19 11:06:17 följande:
    Det är möjligtvis västerländska näsor (uppnäsa) man vill ha,  som någon redan konstaterat har "double eyelids"-operationerna inget med västerlänningar att göra.
    Jaha, där ser man.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Soetkorv skrev 2013-08-19 11:21:22 följande:
    Fast nu opererar de ju inte ögonen för att se västerländska ut, mycket felaktigt. Inte någonstans ser koreanska kvinnor västerländska ut efter operation. De opererar sig för att se vackrare ut helt enkelt , som koreansk kvinna. Det finns massor av koreaner som har stora ögon med dubbla ögonlock från början, och det är dessa som man i såfall vill efterlikna. Varför lyfter folk ögonen i väst, eller stramar upp dem så att de blir smalare, inte för att de vill asiatiska ut antar jag.
    Jo, jag har fått lära mig det idag. Och ja, skönhetsoperationer är en helt annan fråga

    Jag undrar fortfarande varför anonym (hmm) har fått uppfattningen att asiatiska kvinnor i sverige lider av självhat? (mer än andra kvinnor här i sverige då).
     
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 11:29:01 följande:
    Nu när jag tänker på saken så tror jag att jag läste någon statistik om att det finns fler asiatiska män än asiatiska kvinnor i USA och om så är fallet så är det ju ännu konstigare att de väljer bort dessa för vita män.
    Blir de asiatiska männen ensamma eller vilka blir de tillsammans med?
     
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (Adopterad fr sydkorea) skrev 2013-08-19 07:23:14 följande:



    Men är man adopterad sedan spädbarn blir man svensk i mentaliteten. För mig blir då "du kan hitta en asiatisk man om du letar ordentligt" samma som du kan hitta "en afrikansk man", "en latinamrekansk man".... För mig har det aldrig handlat om etniciteten som utgångspunkt. Jag har generellt kulturellt, mentalitetsmässigt etc mer gemensamt m en svensk man (adopterad eller ej).

    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 07:50:45 följande:

    Du har väl ändå mer gemensamt med en adopterad kille från sydkorea som dig själv än med en etnisk svensk kille?


    Väldigt märkligt resonemang från din sida och det är samma attityd jag har sett från andra adopterade asiatiska tjejer. Jättetråkigt faktiskt då det tyder på självhat. Något jag tycker man ska ta upp mer inom adoption då det verkar vanligt.


    Här nämner du ju att det beror på självhat att adopterade asiatiska tjejer inte vill vara ihop med asiatiska män.. Att det är självhat som gör att man kanske har mer gemensamt med de som växt upp på samma vis än med någon "random" adopterad kille från annan ort.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 11:34:35 följande:

    Återigen något jag inte har sagt...


    Vad menar du med självhatet då? Se inlägg 115 från mig då jag citerar vad du skrev i början.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Anonym (hm) skrev 2013-08-19 11:36:32 följande:
    Jag läste om att asiatiska män har det svårt att hitta kvinnor/fruar i USA och att de hämtar kvinnor från sina egna länder till USA och gifter sig. Eller så gifter de sig med asiatiska kvinnor. Ingen har sagt att dessa par inte förekommer trotts allt men du kanske snart kommer lägga ytterliga ord i munnen på mig....
    Kan det vara så att många asiatiska män föredrar asiatiska kvinnor? 

    Sen blandar du USA och Sverige hej vilt.  

    Vad vill du egentligen? Att alla ska attraheras av asiatiska män?, Stoppa mig mitt i Seoul så lovar jag att jag kommer hitta hundratals med läckra karlar.  Här i Sverige är utbytet så pyttelitet, så att har jag ingen asiatisk man i mitt umgänge som jag blir attraherad av så kommer jag få leta efter attraktiva asiatiska män. Ser ju inte ens en asiat om dagen ju.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Juniana skrev 2013-08-20 06:47:20 följande:
    Nu har jag bara läst TS. Det beror antagligen på, att asiatiska kvinnor kommit att associeras med postorderbrudar (äktenskap mellan oattraktiv man i rikt land med yngre och vackrare kvinna från fattigt land). Men det är jättetråkigt att det ska drabba dig och andra adopterade, som inte bett om att få komma hit! Samt naturligtvis även andra asiatiska kvinnor som kommit hit av andra skäl än att de hittat/önskat hitta en svensk man som ska försörja dem.

    Jag tror tyvärr inte att du kan göra något annat, än att hålla på en strikt framtoning i alla sammanhang. Absolut inga sexiga kläder eller något frivolt i uppträdandet. Detta är viktigare för dig än för till och med en bystig blondin! Att lära dig uppträda värdigt, samt naturligtvis att säga ifrån på en gång när män insinuerar att du skulle vara "lätt". Självklart är det ännu mer viktigt för dig att inte ha sex för tidigt i ett förhållande, för att inte bekräfta fördomarna. 



    NEJ!

    TS behöver inte ändra på sig mer än att strunta i de som är dumma. Merparten av människorna runt oss är inte fördomsfulla eller främlingsfientliga. Ts ska klä sig som hon vill och vara precis den hon vill. Idioter finns tyvärr överallt ändå.
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Juniana skrev 2013-08-20 07:43:08 följande:
    Fast i så fall kommer hon att få ta mer skit. Ibland är det bra att vara lite streetwise, om man ska klara sig i den här världen...



    Det spelar ingen roll vad man har på sig eller hur man beter sig när det gäller såna människor. De ser bara hudfärgen och hårfärgen ändå.

    Jag har blivit lika illa bemött oavsett om jag haft söt kjol, urringat, sminkad eller jeans och top. Eller haft på mig jobbkläder för den delen. Så det hjälper inte att ändra de yttre atributen.

    Är du själv asiat och blivit utsatt för sånt här?
    Reserverad står för upptagen.
  • Fröken reserverad
    Juniana skrev 2013-08-20 08:06:46 följande:

    Nej. Är DU asiat..? Jag känner dock ett par kvinnor som är adopterade från Sydkorea. En är läkare och en är civ ing.. Jag har aldrig varit med om att män skulle behandla dem fräckt eller nedlåtande, i större utsträckning än vad alla kvinnor tyvärr råkar ut för någon gång. Och inte heller har de någonsin klagat på detta för mig. Men då utstrålar dessa kvinnor inte heller sex appeal,  utan intelligens och vetskapen om sitt eget värde. Och det gjorde de redan när de gick på universitetet.

    Jag är helt säker på att man kan påverka omgivningen med sin egen attityd. Detta gäller ju även människor som har andra saker emot sig, t.ex. funktionshinder, kortvuxenhet, extrema skönhetsfel...
    Jag har asiatiskt ursprung ja. Och som sagt oavsett vad jag har på mig så har jag mött detta beteende av ett fåtal. Som gamla gubbar på buss, nynazister och annat skräp.

    Även om jag skulle ha på mig en burka skulle jag utsättas för dessa idioter. 
    Reserverad står för upptagen.
Svar på tråden Fråga till den manliga skaran: Varför "går asiatiska kvinnor bort"