Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Oense om uppfostran...

Erase skrev 2013-08-18 22:42:57 följande:
    Hur löser man sånt ? Föräldrar som har helt olika syn på vad som är okej eller inte, vad gäller barn/ tonåringar. Ena säger ja, andra nej... Det blir ganska " heta" diskussioner, oss föräldrar emellan , då det ger helt fel budskap inför barnen/ ungdomarna, som såklart utnyttjar situationen. Alltifrån hur mkt pengar det är okej att få i veckopeng, vad man ska använda dem till, hur sent man får vara ute en vardagkväll, om det verkligen är okej att åka till stan en helg, kvällstid osv osv i all oändlighet. Observera att frågan är INTE vad som är okej för ett barn/ ungdom att göra, utan HUR VI SOM FÖRÄLDRAR SKA LYCKAS HÅLLA SAMMA REGLER.... Ena tycker " klart x ska få det å det å göra si och så", andra tycker att vissa saker inte passar eller är okej. Hjälp...?
    Man snackar igenom så mycket som möjligt när barnen inte är med, beslutar gemensamt, skriver upp och så håller man sig till det.

Nya saker som kommer upp....be om time out för lite större och viktigare saker, prata igenom och fatta gemensamt beslut. För mindre viktiga saker ger ni den andra enskild beslutanderätt utefter gemensamt överenskomna riktlinjer.

Diskussion och att visa er oense får inte ske inför barnets ögon/öron.
    Glöm inte att anteckna!
  • Tom Araya
    Erase skrev 2013-08-18 23:55:39 följande:
    Problemet är att pappan svarar ja utan att blinka , på det mesta som " barnen " ber om att få eller att få göra. Jag hinner aldrig säga " mitt".. Då är det ju liksom redan kört
    Men om ni gemensamt beslutar om vad som gäller så kan väl en av dessa punkter vara att inte enskilt ge OK till barnen.
  • Tom Araya
    GlenndenStore skrev 2014-01-17 10:04:35 följande:
    Av vilken anledning känner du ett behov av att uppfostra dina barn på samma sätt som andra föräldrar uppfostrar sina barn på??!!??

Skumt.
    Du brister i läsförståelse!
    Jag hjälper dig genom att stryka under viktiga rader i trådstarten här:
    Erase skrev 2013-08-18 22:42:57 följande:
    Hur löser man sånt ? Föräldrar som har helt olika syn på vad som är okej eller inte, vad gäller barn/ tonåringar. Ena säger ja, andra nej... Det blir ganska " heta" diskussioner, oss föräldrar emellan , då det ger helt fel budskap inför barnen/ ungdomarna, som såklart utnyttjar situationen. Alltifrån hur mkt pengar det är okej att få i veckopeng, vad man ska använda dem till, hur sent man får vara ute en vardagkväll, om det verkligen är okej att åka till stan en helg, kvällstid osv osv i all oändlighet. Observera att frågan är INTE vad som är okej för ett barn/ ungdom att göra, utan HUR VI SOM FÖRÄLDRAR SKA LYCKAS HÅLLA SAMMA REGLER.... Ena tycker " klart x ska få det å det å göra si och så", andra tycker att vissa saker inte passar eller är okej. Hjälp...?

• Tom Araya
    GlenndenStore skrev 2014-01-17 10:13:33 följande:
    Ingen brist här inte. 
    Jag kanske ska förtydliga då att TS menar att mamma och pappa ska vara överens vad som gäller deras barn, inte att de ska ha samma regler som andra föräldrar.

Frågor på det?
Svar på tråden Oense om uppfostran...