• DrCooper

Hur länge måste jag arbetat? Syskon SGI/FP

Hej! Vi planerar ett litet syskon och har ett par frågor som jag hoppas någon kunnig kan svara på

Vad jag har förstått så måste jag bli gravid innan första barnet är 1år och 9månader för att behålla min SGI. Annars måste jag ha skyddat SGI sen barnet fyllde 1år med 5dagars sysselsättning.

Om man inte blir gravid innan den tiden och inte heller skyddat sin SGI 5 dagar i veckan hur länge måste jag arbeta in för att få en ny SGI? Och hur länge måste jag arbetat för att få den föräldrarpenningen för den nya SGIn?

Hoppas nån förstår hur jag menar Tungan ute
  • Svar på tråden Hur länge måste jag arbetat? Syskon SGI/FP
  • Flickan och kråkan

6 månader. Du måste inte ha jobbat 6 månader (om du t.ex blir sjukskriven i slutet av graviditeten eller liknande), men det ska så att säga vara tänkt att du ska arbetat 6 månader för att höja SGI:n. Jag jobbade t.ex 70% utan att skydda sgi. För att höja sgi:n så gick jag upp till 100% 6 månader innan BF. 

• DrCooper

Flickan och kråkan: okej, gäller de även om man vill ha FP på samma SGI? :)

• Flickan och kråkan
    DrCooper skrev 2013-08-19 09:19:06 följande:
    Flickan och kråkan: okej, gäller de även om man vill ha FP på samma SGI? :)
    FP får du efter din sgi. FP bestäms alltså efter din sgi om du inte blir gravid inom 1 år och 9 månader. Blir du gravid igen inom 1 år och 9 månader så får du samma FP som med första barnet även om du inte skyddat sgi och din sgi därmed är sänkt. Är barnet innan äldre än så när du blir gravid så får du FP beroende på vad din sgi är. Och för att höja sgi:n så måste du ha tänkt att arbeta den ökade tiden i minst 6 månader. Du måste alltså gå upp i tjänst minst 6 månader innan BF.
  • DrCooper

Flickan och kråkan: tack. Blir helt snurrig av allt detta!! Haha :p

• Billabong

Hur ser din nuvarande situation ut TS?
    Har du jobb som du är föräldraledig ifrån?
    Är barnet äldre än 1 år? Hur har du hittills gjort efter barnets 1-årsdag med FP-uttag och/eller jobb?
    Kommer du ha jobb efter föräldraledigheten och planerar du att jobba deltid eller heltid?

En sak som du måste se skillnad i är att regeln om att man får samma FP om barnet föds innan det äldre är 2,5 år (gravid inom 1 år och 9 månader), ALDRIG skyddar din SGI.
    Din SGI skyddar du enbart  genom hur du tar ut FP och/eller jobbar.
    Regeln om att få barn inom 2,5 år är alltså en möjlighet för de som inte skyddar SGIn. Men om man kör på den varianten får man alltså bara FP på den tidigare SGI-nivån. Om du själv eller barnet blir sjukt så får du INTE ersättning baserad på din gamla SGI, utan sjukpenning och Tillfällig föräldrapenning blir då på din SGI du har när/om det inträffar. Viktigt att tänka på ifall man riskerar sjukskrivning (som man känner till, allt går ju inte att planera för) under graviditeten t.ex.

Så, om det är möjligt: Skydda din SGI. Då spelar det ingen roll när barnets syskon föds och ni har ett bättre ekonomiskt skydd vid sjukdomar.   

• Billabong

Glömde.
    Om du INTE har jobb och inte skyddar din SGI och den därmed är "nollad" så får du alltså ingen ersättning alls vid sjukskrivning eller vid VAB.
    Och då måste du ha en anställning i 240 dagar (ca 8 månader) för att få föräldrapenning baserad på din SGI (som bara tar 6 månader att få eller höja om man redan har en). 

• DrCooper
    Billabong skrev 2013-08-19 18:05:03 följande:
    Hur ser din nuvarande situation ut TS?
    Har du jobb som du är föräldraledig ifrån?
    Är barnet äldre än 1 år? Hur har du hittills gjort efter barnets 1-årsdag med FP-uttag och/eller jobb?
    Kommer du ha jobb efter föräldraledigheten och planerar du att jobba deltid eller heltid?

En sak som du måste se skillnad i är att regeln om att man får samma FP om barnet föds innan det äldre är 2,5 år (gravid inom 1 år och 9 månader), ALDRIG skyddar din SGI.
    Din SGI skyddar du enbart  genom hur du tar ut FP och/eller jobbar.
    Regeln om att få barn inom 2,5 år är alltså en möjlighet för de som inte skyddar SGIn. Men om man kör på den varianten får man alltså bara FP på den tidigare SGI-nivån. Om du själv eller barnet blir sjukt så får du INTE ersättning baserad på din gamla SGI, utan sjukpenning och Tillfällig föräldrapenning blir då på din SGI du har när/om det inträffar. Viktigt att tänka på ifall man riskerar sjukskrivning (som man känner till, allt går ju inte att planera för) under graviditeten t.ex.

Så, om det är möjligt: Skydda din SGI. Då spelar det ingen roll när barnets syskon föds och ni har ett bättre ekonomiskt skydd vid sjukdomar.   
    Jag har jobb. Är anställd på 80% fastanställd.
    Har jobbat sen dottern skolades in på förskolan i slutet av februari.
    Barnet är 1år och 8 månader.

Jag är osäker på om jag verkligen har jobbat/tagit ut FP heltid sen dottern fyllde 1år.

Men i och med att jag strax har jobbat i 6 månader har jag väl fått en ny SGI? (om min tidigare nu nollas om jag inte tog ut 5dagar per vecka i samband med dotterns 1årsdag)
    Och om jag jobbar i två månader till alltså 8månader så får jag väl högre FP är lägsta nivå så jag får FP baserad på min inkomst? Eller..? Tungan ute Och om jag blir sjukskriven under graviditeten t.ex så drabbas inte den?
  • Alexi

Men TS? Är du anställd på 80 procent? Är din SGI på 80 procent? Då kan du ju inte skydda en heltids-SGI.

• DrCooper

Alexi: ja jag är anställd på 80%. Har jag skrivit att jag vill skydda heltidSGI? My bad. Måste skrivit fel isåfall. Vill skydda min sgi som är 80%, eller de kanske inte går om man inte är heltidsanställd?

Fan va jag är trögfattad :(

• Alexi
    DrCooper skrev 2013-08-19 21:34:11 följande:
    Alexi: ja jag är anställd på 80%. Har jag skrivit att jag vill skydda heltidSGI? My bad. Måste skrivit fel isåfall. Vill skydda min sgi som är 80%, eller de kanske inte går om man inte är heltidsanställd?
    Fan va jag är trögfattad :(
    Du måste ta ut fem dagar fp i veckan när du är helt föräldraledig och även sen när du har deltidsarbete i den omfattning din SGI är på i och för sig, tror jag. Det är rätt snåriga regler detta...
  • Billabong
    DrCooper skrev 2013-08-19 20:43:37 följande:
    Jag har jobb. Är anställd på 80% fastanställd.
    Har jobbat sen dottern skolades in på förskolan i slutet av februari.
    Barnet är 1år och 8 månader.

Jag är osäker på om jag verkligen har jobbat/tagit ut FP heltid sen dottern fyllde 1år.

Men i och med att jag strax har jobbat i 6 månader har jag väl fått en ny SGI? (om min tidigare nu nollas om jag inte tog ut 5dagar per vecka i samband med dotterns 1årsdag)
    Och om jag jobbar i två månader till alltså 8månader så får jag väl högre FP är lägsta nivå så jag får FP baserad på min inkomst? Eller..? Tungan ute Och om jag blir sjukskriven under graviditeten t.ex så drabbas inte den?
    Ja, när du har jobbat i 6 månader efter att föräldraledigheten avslutades så har du en SGI igen, ifall den nu försvann... Lite oklart eftersom du själv inte vet.
    Din SGI blir då på de 80% du har en anställning.
    Så, då är du säker igen i slutet på augusti.

Skulle du regelbundet jobba mertid (upp till 100%) eller få OB-tillägg för kvällsjobb/helgjobb så finns regler för hur det kan räknas med också, Jag är dock inte insatt i det då jag alltid jobba heltid på kontorstider. 
  • DrCooper

Alexi: Aa men jag tror jag redan sumpat min chans att skydda SGI så får börja om på nytt.

Då är det väl att när jag jobbar 6mån får jag en SGI och när jag jobbat två månader till baseras min FP på SGIn? :p

• DrCooper

Billabong: tack tack för dina svar! Är mycket klokare nu! Jobbar ja mer får jag ta det där och då! Tack för du tog dig tid!!!

• DrCooper

Slänger in en fråga till då... Om jag bara hinner jobba låt säga 220 dagar och blir sjukriven i 20dagar, räknas det också då? Så att jag inte måste börja om när jag blir klar från sjukrivningen och jobba 8mån för att få FB baserad på Sgi?

• DrCooper

Nån som tror sig veta? Vart med om samma?

• Billabong

Det är anställningen och avsikten att arbeta som räknas. Så om du under graviditeten blir sjukskriven från din tillsvidareanställning påverkar det inte din FP negativt. Detta eftersom du inte själv kan rå för att du blir sjukskriven. 

• lindalinaa

Hej alla!

Hoppas på att få hjälp i denna tråden då jag inte hittar svar någonstans :)

Min dotter är 3 år i höst då lillasyskon planeras titta ut ett par dagar in i oktober!

Jag har jobbat 75% sen dottern var ett år men funderar nu på om man kan gå upp i 100% april-september (6 mån) för att få upp min sgi?

Har inte tänkt på detta innan men börjat fundera på om man kan göra så...

Ska dock ha semester under sommaren och fick beviljad graviditetspenning senaste graviditeten och hoppas på det även denna gång, gör det nåt i så fall? Så tacksam för svar om någon vet!!

Svar på tråden Hur länge måste jag arbetat? Syskon SGI/FP