• Challe77

Vattenskada i radhus vid försäljning?

Ser ett radhus ute till försäljning, i ett badrum och tvättstuga står det att det finns en konstaterad vattenskada.
    Verkar konstigt att detta inte är åtgärdat när den är ute till försäljning.

Tänkte fråga mäklaren om detta men det verkar ju som att vattenskadan är av sådan art att inte försäkringen täcker den och att dom själv inte har pengar att hosta upp för att fixa detta, tänkte kolla vad ni tror om detta och om det är vanligt att man säljer ett radhus med vattenskada?

Mvh
    Kalle

• Svar på tråden Vattenskada i radhus vid försäljning?
  • Nyfikna72

Tja det kan man väl göra om man redovisar skadan? Normalt prutläge alltså och är man ute efter lite gds så kan man ju göra en bra affär.

• pellepelle

Huset lär ju säljas för mindre pengar i och med vattenbskadan. Det är ju ett val säljaren har. Antingen åtgärda skadan och sälja för mer eller sälja direkt och redovisa skadan.

Att åtgärda den tar ju tid och det kan ju vara så att säljaren har bråttom att sälja. Om det inte är i ett extremt attraktivt område i en storstad kommer du som säljare tjäna på att han inte åtgärdat. Osäkerheten runt skadan gör ju att många drar öronen åt sig och låter bli att buda. Prissänkningen bör alltså bli större än åtgärdskostnaden. Och du kanske kan låta åtgärda den innan du flyttar in?

Men kolla noggrant i besiktningsprotokollet vad som står om skadan. det är ju skillnad på skada och skada så att säga. Kan ju skilja rätt många 10 000-lappar i reparation beroende på var och hur skadan ser ut

• savu

Jag skulle aldrig köpa utan att ha fått en egen besiktning och värdering av skadan utförd, lita inte på varken säljare eller mäklare.

Är skadan ny eller gammal? Har huset trä- eller betongbjälklag? Vill de friskriva sig från ansvar?

• Challe77

Hmm, finns inget besiktningsprotokollet redovisat på hemsidan för radhuset. Om det inte är gjort någon besiktning hur gör man det och vad kostar det isåfall?

Det är byggt 1976, bjälklag i trä.

• pellepelle

Du begär besiktning. Men ni får ju dra upp riktlinjer för vattenskadan. Säljaren säljer ju med öppen vattenskada och då lär ju just den inte vara skäl till att köpet hävs efter en besiktning så att säga.
    Möjligt att säljaren vill ha friskrivningsklausul och då får du nog kolla så gott du kan innan du skriver på eller bekosta en besiktning innan du skriver på med risken att de 8000 går dig till spillo (förutsatt att säljaren går med på det såklart

• Rasputin
    savu skrev 2013-08-19 08:41:34 följande:
    Jag skulle aldrig köpa utan att ha fått en egen besiktning och värdering av skadan utförd, lita inte på varken säljare eller mäklare.
    Är skadan ny eller gammal? Har huset trä- eller betongbjälklag? Vill de friskriva sig från ansvar?
    Skulle aldrig någonsin köpa ett hus eller bostadsrätt utan  besiktning, skulle känna mig oerhört korkad isf.
  • Challe77

ok, men kan jag begära en besiktning utan att jag själv får bekosta det, jag menar jag tänker ju inte slänga 8000 kronor i sjön om jag inte garanterat får radhuset...

• pellepelle

Nej det är köparen som betalar besiktning. Säljaren betalar ju genom att han får ett lägre pris då han går ut med att det finns en skada eller rent av begär friskrivningsklausul.
    Men betalar du en besiktning innan ni skrivit kontrakt så kan ju även säljaren utnyttja den i försäljning till andra. Då får ju även han svart på vitt vad som behöver fixas. Är det bara vattenskadan och den inte är så omfattande kan han ju höja priset och kanske få fler intressenter.

Mitt tips: köp ett annat hus....

• pellepelle

Du kan alltså köpa huset och sedan besiktiga det och häva köpet om det är skador som inte var kända vid kontraktsskrivandet. Men säljaren måste då gå med på besiktningsklausul i avtalet. Det är i allmänhet standard.

Men eftersom det finns en dokumenterad vattenskada kommer han garanterat vilja ha just den utanför klausulen eftersom han redan gjort avdrag på priset för den skadan. Du kommer således inte kunna häva köpet eller begära sänkning för just vattenskadan -däremot för andra saker i huset.

• savu
    Rasputin skrev 2013-08-19 11:37:37 följande:
    Skulle aldrig någonsin köpa ett hus eller bostadsrätt utan  besiktning, skulle känna mig oerhört korkad isf.

Såklart inte, det jag menar är en besiktning av skadan, en vanlig husbesiktning är bara okulär och inte tillräcklig i det här fallet, skulle jag vilja påstå.
Svar på tråden Vattenskada i radhus vid försäljning?