• Gabriella 592

Utsliten småbarnsförälder

Jag och min sambo har ett barn som fyller två år i december. 
    Jag känner mig så sliten och trött, på gränsen till utmattad. 
    Vi har inga engagerade/inga som bor i närheten av oss av mor - eller farföräldrarna så vi har väldigt lite avlastning med dottern utifrån.

Det finns förklaringar till varför jag är så här trött; 90% arbete, en tuff sjukdomstid för dottern i några veckor i juli, struligt med relationen sedan länge och känslomässig stress och besvikelse över att min pappa och hans sambo uttryckligen prioriterar mig och min familj efter sambons barn och barnbarn. Har även länge tagit i princip fullt ansvar för hemmet och det mesta som praktiskt behöver göras där.

Men saken är den att jag aldrig hör några andra småbarnsföräldrar säga att de är så här trötta. Har jag onormalt mycket press på mig? Eller är jag extra känslig?

• Svar på tråden Utsliten småbarnsförälder
  • Lena

Låt bli att ta ansvar för hemmet. Gör inget utom laga mat medan du mår dåligt

• Masken84

Vi har en son på 17 månader och väntar nu nr 2 har bf om 2 veckor. Klart att man är trött och önskar att man fick sova ut någon gång. Jag har varit hemma i 17 månader jobbat lite extra bara. Planen var att sambon skulle vara hemma under sommaren pappa ledig men eftersom jag blev gravid igen med jobbig foglossning sp var jag hemma.

Vi delar upp helgen och turas om att sova ut och vi delar helt på alla sysslor i hemmet. Men för det mesta är det jag som städar och dammsuger men vi försöker dela.

Hur gör ni? Tar ni vara på tiden ni får ensamma på kvällen ? Har ni ingen barnvakt alls?

• Gabriella 592

Min sambo är en bekväm och lat individ. Det är ett under att jag har stått ut med honom så länge som jag har gjort. Han vill helst inte höra att jag är utmattad och inte mår hundra för det innebär ju att han måste kliva upp och ta mer ansvar. Och jag har länge tillrättalagt för honom och förklarat mig alldeles för många gånger utan att det händer något. Är så trött på det så jag spyr. Så någon uppdelning av hushållssysslorna är det inte tal om. Likaså med ekonomin. Vi har inte gemensam ekonomi men ett gemensamt konto där gemensamma utgifter ska dras ifrån. Jag har haft jättemycket utgifter under våren och sommaren. Han drar in en bit över 40.000 i månaden och ändå är jag jämt pank. Min trötthet, mitt dåliga humör går ofta ut över vår dotter. Och det måste sluta. Mår så dåligt av det. Vi har en som passar henne ibland när det är knipa. Men jag går stå med mössan i hand och fråga, känns som att hon med en suck ställer upp. Hon vet ju att vi inte har någon annan.

• Masken84

Ge han ett ultimatum funkar inte det så tror jag att du mår bättre själv!

• Gabriella 592

Ja. Jag vet. Oroar mig för bostadssituationen. VET att det praktiska inte ska hindra en separation. Men det måste ju funka, kan inte sätta min dotter på pottkanten.

• gbgumman

Det låter som att du exakt vet vad problemet är. lycka till.

Vi har två barn och ingen avlastning. Men VI har barnen ihop och delar på allt. Hämtningar, lämningar, matlagning och tvätt/städ. Visseligen gör jag lite mer hemma med det är för att jag vill ha vissa fåninga saker på visst sätt. men å andra sidan så tar han fler lämningar än mig.

Omtanke och jämställdhet är faktist nyckeln.

• Gabriella 592

Tack myran33!
    Efter en sista kraftansträngning i relationen är vi nu framme där vi ska flytta ifrån varandra. Inte göra slut men ge varann space, att kunna tänka och känna efter. Han ska hyra en lgh i andra hand.

Det lär väl bli bra framigenom men just nu känns det skitjobbigt.  Det borde nästan vara en lättnad med tanke på hur jag har haft det i relationen med honom, jag är väl inte riktigt funtad...

• gbgumman

Lycka till. Passa på att vila när du har din space

Svar på tråden Utsliten småbarnsförälder