• Gravid till sommaren

Mjölkprovokation - risker

Min 6 månaders tjej är misstänkt mjölkproteinallergisk. Jag slutade med mjölkprodukter när hon var fyra veckor efter symtom i mage och hud - det gick bort på någon vecka efter det. Testade att äta mjölkprodukter igen när hon var fyra månader (krav från bvc för remiss till allergicentrum) då reagerade hon efter ca 12 timmar med skrik och körig mage. Inget utslag på pricktest (två gjorda) eller lapptest (ett gjort). Nu uppfattar jag det som att allergicentrum inte anse att hon är allergisk utan att jag kan börja testa mjölkprodukter lite smått. Och det tänker jag göra om några veckor, för att se om hon fortfarande reagerar. Jag har läst på och vet hur jag ska gå tillväga. MEN - hon har ju aldrig själv utsats för mjölk direkt utan bara via bröstmjölk. Finns det risk att hon får en kraftig reaktion på det trots att hon bara haft sena reaktioner hittils? Någon som gjort provokation på detta sätt? Jag ammar inte längre så jag kan inte testa den vägen...

• Svar på tråden Mjölkprovokation - risker
  • skogsvitter

Vad äter hon huvudsakligen nu då eftersom du inte ammar? Mjölkfri ersättning kan du ju blanda med tex hälften eller en tredjedel vanlig och du vill ta det försiktigt.

• Gravid till sommaren

Hon äter Nutramigen. Har just börjat lite smått med smakisar vilket hon gillar och slukar allt hon får, men blev lite hård i magen så jag backade lite där.

• skogsvitter

Ok, men då tycker jag du kan blanda ersättningen med små mängder vanligt om du är väldigt orolig för kraftiga reaktioner. Har ni allergi i familj/släkt?

• Gravid till sommaren

Nej jag är egnetligen inte särskilt orolig. Men jag vill vara förberedd och har inte hittat nägon info om detta med skillnaden på reaktion mellan indirekt intag och direkt. Kanske får jag tolka det som att det inte är någon skillnad Men det var smart att köra på vanlig ersättning blandat med mjölkfri, då får hon testa något som är skonsamt i övrigt. Tack!

Svar på tråden Mjölkprovokation - risker