• annojb

Reflux

Har en liten tjej, snart 3,5 mån, som har reflux.
    Hon har vad man kan kalla tyst reflux vilket innebär att hon inte är en kräkbarn utan "bara" har sura uppstötningar mer eller mindre. 

Vissa dagar märker man knappt av hennes reflux mer än att hon kan rapa till och grimatisera men så andra dagar har hon sååå ont.
    Skriker vid bröstet (hon helammas), skriker i princip hela dagarna, blir spänd som en fiol och rapar, ulkar och sväljer med ljud som får mig att tänka på ngn som kippar efter andan. man hör det tydligt varje gång hon sväljer och det låter hemskt.

Utöver detta hostar hon en del, har mkt slemmigt bajs och får ibland även små andningsuppehåll när hon sätter magsyran typ i halsen. Hon får då panik och gråter hysteriskt och kippar återigen efter andan.

Sömnen är så klart illa... Dagtid sover hon sällan mer än 40 min åt gången uppdelat på 4 ggr/dag och natten sover hon runt 2 h intervaller och ammas vid varje uppvak.

Skulle vilja komma i kontakt mer er som också har reflux barn likt vår Vera och som blivit hjälpta. 
    När upplevde ni att det vände/blev bättre och rent av helt borta, vilken medicin fick ni och i vilken dos, ngn utredning?
    Blev det bättre eller sämre med fast föda och hur var det med sömnen hos ert barn?

behöver så mkt tips och erfarenheter som finns då jag så gärna vill kunna hjälpa min skatt.
    känner mig ledsen och uppgiven. Gråter 

vi har kontakt med en underbar barnläkare som skrivit ut både Nexium och Santac.
    Började med Nexiumet men upplevde att hon blev illamående av detta och har sedan dess, ca 6 v., kört med Santac ist (05, ml x 2 ggr/dag).

Upplevde att Santacen hjälpte till en början men att det tyvärr blivit värre igen. kanske borde ge nexium en ny chans? utöver detta är jag helt mjölkfri och har varit så sedan Vera var 2 v.

Behöver som sagt erfarenheter och hopp! Glad                               

• Svar på tråden Reflux
  • Mina småtroll

Vår son hade också reflux. Först "kräkreflux" från födseln till han var 8 månader och därefter fick han tyst reflux. Slutade spy, men hade hemska uppstötningar. Spände sig som en fiol, kunde inte sova ordentligt. Luktade riktigt illa från munnen o från uppstötningarna som rann längs munnen o ner på kläderna/sängkläderna.
    Vi började med zantac. Först blev det bättre, sen sämre igen. Sen höjde vi dosen några gånger, samma sak, först bättre sen sämre.
    Läkaren ville då att vi skulle fasa ut zantacen under en 3-veckorsperiod för att kunna genomföra en ph-mätning. I samma veva så fick vi besked om att han var äggallergiker. Så samtidigt så slutade vi ge honom ägg. Och vilken skillnad! Vi behövde aldrig genomföra ph-mätningen för han blev så mycket bättre.

Han var även mjölkallergiker, men det fick vi reda på tidigare än så.

Idag är han 2,4 år. O mjölkallergin växte bort för ungefär 1 år sedan. Äggallergin håller på att växa bort, han är inte så känslig längre även om han inte kan äta rent ägg.

Så med facit i hand så var det nog både reflux och äggallergi som spökade samtidigt.

Har ni kollat så att er dotter inte är äggallergiker? Du kanske ska testa att utesluta ägg? Det finns ju ägg i en hel del mat...

Vet hur jobbigt det är  
    Vi höll på att gå under. Sov bara i korta stunder (ofta med sonen sittandes upp i vår famn) från dec -11 till augusti -12 

• Mina småtroll

Fast födande eller flytande - spelade ingen roll för vår son.

Slemmet/hostan/slembajsen känner jag väl igen...låter verkligen som vår son på din beskrivning! 

• annojb

Tusen tack för ditt svar! :0) Sov din son dåligt även under perioden med kräkningarna eller kom den dåliga sömnen i samband med hans tysta reflux? Rättade sömnen till sig direkt då han blev bättre? Äggallergi brukar ju även visa sig genom eksem... Hade din son ngt eksem? Vera har nämligen knappt hormonprickar och väldigt fin hud. Men det kanske kan visa sig endast genom mag/tarmbesvär oxå? Har funderat på om det kan vara äggallergi så värt ett försök, äter nämligen en hel del ägg... Vera har även en väldigt uppsvälld buk, ngt din son hade? Vad skönt att höra att er son idag mår bra! :0) måste varit fruktansvärt jobbigt! Vet ju själv att för lite sömn tar kål på en... ;0( Igår gick vi över på nexium igen hur som helst... Och idag har hon varit en glad nyfiken tjej som tom sov 2,5 h i vagnen under ett pass i morse... :0) hoppas detta kan hjälpa! :0)

• Mina småtroll

Min son sov bra under "kräkrefluxen", så sömnproblemen började i samband med den tysta. Sömnen rättade till sig så fort vi tog bort äggen.

Han hade inga som helst utslag eller exem. Han hade jättefin hy! Därför trodde läkarna under en längre tid att det varken var mjölk- eller äggallergi! 

Vi åt ju också en del ägg då på den tiden :) Omelett ett par ggr i veckan tex. I efterhand så förstod vi att det var därför han var riktigt dålig vissa dagar, medan han andra dagar bara var "vanligt dålig"

Han var alltid gnällig om dagarna. Från att ha varit en glad prick till att bara vara gnällig...inte kul. När man tittar tillbaka på bilder från då så ser man verkligen att han inte ser pigg ut.  O nätterna som sagt...huuu säger jag bara! Vi höll på att krascha fullständigt! Min man som aldrig är sjuk annars fick stanna hemma vid några tillfällen antingen för att passa dem när jag var trött. Eller så var han själv så sjukt trött att han bara låg på golvet bredvid barnen o tittade helt apatiskt upp i taken. Usch. Vi har nästan ingen som kan hjälpa till med avlastning heller. Det gick så långt att läkarna på barnkliniken gav oss "fribiljett" att åka in till barnakuten med sonen om vi behövde sova, så skulle de passa honom och övervaka honom med mediciner o sånt. Detta behövdes dock inte då vi i samma veva upptäckte att han var äggallergisk och att vi fasade ut zantacen och det gick ju bra!

Tips:
    Det kan finnas ägg i lite allt möjligt, så läs noga på innehållsförteckningen! Det finns ett bra äggsubstitut som heter "no egg". Finns på allergihyllan. Det är ett pulver. En tesked ersätter ett ägg. Funkar bra att göra pannkakor på, biffar m.m 

• annojb

Usch och fy, hoppas det inte blir såå illa för vår Vera med sömnen. Tycker den redan är jobbig... Intressant med äggallergin, att det inte gav ngr eksem på din son... Tycker nämligen oxå att Vera varit sämre dagen efter de dagar jag ätit mkt ägg såsom omelett, kokt ägg etc. Däremot inte märkt så mkt när jag ätit kaka gjord på ägg eller pasta tex... Tack för tipset med pulvret! Kan behövas då jag bakar en hel del,.. :0) återkommer med resultat men kommer nog först bara ge nexium en ny chans ett par veckor för att kunna veta vilket som är vilket om det nu skulle bli bättre. Hoppas på det! :0)

• Hëllef

Hej, vill bara skriva att vi hade nästan exakt samma scenario här för ett halvår sedan. Min då fyra veckor gamla dotter började få sura uppstötningar och kunde inte ligga ner alls när det var som värst. Hon hickade och rapade konstant och skrek hela kvällarna. Vi var hos flera olika läkare och dessvärre tog det ett tag innan någon lyssnade på mig. "Barn skriker" fick jag höra samt att jag antagligen hade fel amningsteknik men fick till slut Gaviscon utskrivet på nåder samt rådet att testa mjölkfritt. Fick då en helt annan bebis, men det var först när jag slutade äta ägg som besvären försvann helt. Nu har vi efter många om och men äntligen fått mjölkfri ersättning utskriven och tyvärr verkar hon reagera även på den med dålig sömn, en massa gnäll, gaser i magen och nässelutslag i ansiktet. Kampen fortsätter alltså. Hoppas att ditt nya äggfria liv har gett resultat!

Svar på tråden Reflux