Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

Reflux

Vår son hade också reflux. Först "kräkreflux" från födseln till han var 8 månader och därefter fick han tyst reflux. Slutade spy, men hade hemska uppstötningar. Spände sig som en fiol, kunde inte sova ordentligt. Luktade riktigt illa från munnen o från uppstötningarna som rann längs munnen o ner på kläderna/sängkläderna.
    Vi började med zantac. Först blev det bättre, sen sämre igen. Sen höjde vi dosen några gånger, samma sak, först bättre sen sämre.
    Läkaren ville då att vi skulle fasa ut zantacen under en 3-veckorsperiod för att kunna genomföra en ph-mätning. I samma veva så fick vi besked om att han var äggallergiker. Så samtidigt så slutade vi ge honom ägg. Och vilken skillnad! Vi behövde aldrig genomföra ph-mätningen för han blev så mycket bättre.

Han var även mjölkallergiker, men det fick vi reda på tidigare än så.

Idag är han 2,4 år. O mjölkallergin växte bort för ungefär 1 år sedan. Äggallergin håller på att växa bort, han är inte så känslig längre även om han inte kan äta rent ägg.

Så med facit i hand så var det nog både reflux och äggallergi som spökade samtidigt.

Har ni kollat så att er dotter inte är äggallergiker? Du kanske ska testa att utesluta ägg? Det finns ju ägg i en hel del mat...

Vet hur jobbigt det är  
    Vi höll på att gå under. Sov bara i korta stunder (ofta med sonen sittandes upp i vår famn) från dec -11 till augusti -12 

• Mina småtroll

Fast födande eller flytande - spelade ingen roll för vår son.

Slemmet/hostan/slembajsen känner jag väl igen...låter verkligen som vår son på din beskrivning! 

• Mina småtroll

Min son sov bra under "kräkrefluxen", så sömnproblemen började i samband med den tysta. Sömnen rättade till sig så fort vi tog bort äggen.

Han hade inga som helst utslag eller exem. Han hade jättefin hy! Därför trodde läkarna under en längre tid att det varken var mjölk- eller äggallergi! 

Vi åt ju också en del ägg då på den tiden :) Omelett ett par ggr i veckan tex. I efterhand så förstod vi att det var därför han var riktigt dålig vissa dagar, medan han andra dagar bara var "vanligt dålig"

Han var alltid gnällig om dagarna. Från att ha varit en glad prick till att bara vara gnällig...inte kul. När man tittar tillbaka på bilder från då så ser man verkligen att han inte ser pigg ut.  O nätterna som sagt...huuu säger jag bara! Vi höll på att krascha fullständigt! Min man som aldrig är sjuk annars fick stanna hemma vid några tillfällen antingen för att passa dem när jag var trött. Eller så var han själv så sjukt trött att han bara låg på golvet bredvid barnen o tittade helt apatiskt upp i taken. Usch. Vi har nästan ingen som kan hjälpa till med avlastning heller. Det gick så långt att läkarna på barnkliniken gav oss "fribiljett" att åka in till barnakuten med sonen om vi behövde sova, så skulle de passa honom och övervaka honom med mediciner o sånt. Detta behövdes dock inte då vi i samma veva upptäckte att han var äggallergisk och att vi fasade ut zantacen och det gick ju bra!

Tips:
    Det kan finnas ägg i lite allt möjligt, så läs noga på innehållsförteckningen! Det finns ett bra äggsubstitut som heter "no egg". Finns på allergihyllan. Det är ett pulver. En tesked ersätter ett ägg. Funkar bra att göra pannkakor på, biffar m.m 

• Mina småtroll
    Hëllef skrev 2013-08-30 16:50:20 följande:
    Hej, vill bara skriva att vi hade nästan exakt samma scenario här för ett halvår sedan. Min då fyra veckor gamla dotter började få sura uppstötningar och kunde inte ligga ner alls när det var som värst. Hon hickade och rapade konstant och skrek hela kvällarna. Vi var hos flera olika läkare och dessvärre tog det ett tag innan någon lyssnade på mig. "Barn skriker" fick jag höra samt att jag antagligen hade fel amningsteknik men fick till slut Gaviscon utskrivet på nåder samt rådet att testa mjölkfritt. Fick då en helt annan bebis, men det var först när jag slutade äta ägg som besvären försvann helt. Nu har vi efter många om och men äntligen fått mjölkfri ersättning utskriven och tyvärr verkar hon reagera även på den med dålig sömn, en massa gnäll, gaser i magen och nässelutslag i ansiktet. Kampen fortsätter alltså. Hoppas att ditt nya äggfria liv har gett resultat!
    Är barnet runt 7 månader nu? 
    När vår son var som sämst (runt 9-10 månader) så mådde han jättdåligt av vällingen. Han drack på men spände sig som en ostbåge, bakåt. Man fick "ryggdunka" honom för att få spänningen och rapet att släppa lite, ganska ofta kräktes han efter det med...

Jag bara funderar om ert barn kanske inte har riktigt rätt behandling för reflux, så kanske ersättning/välling är extra jobbigt?

Vår son slutade med välling när han var runt 1 år, han förknippade nog flaskan med smärta :( 
  • Mina småtroll
    annojb skrev 2013-08-30 20:16:15 följande:
    Tack för svar och vad bra att ni stod på er! bara en mamma vet när ngt är fel och oftast vet man också vad som är fel... nåväl, mer eller mindre. Flört

skönt att det blev bättre och att ni blev lyssnade på. Men en fråga... borde inte Nexium/Santac eller Losec hjälpa er dotter bättre om även hon hade ska "tyst" reflux, alltså ingen kräkbebis? för gaviscon skall väl mer fungera som ett "lock" så att man inte kräker upp maten igen?! 

och får jag fråga till... äter er dotter mat nu? kanske kan slippa ersättningen helt snart isf? 
    Jobbigt när man inte vet ut eller in, man vill så gärna hjälpa de små liven!

vi har ännu inte börjat med äggfritt utan ville först se vad Nexiumet och movicolen (mot hennes mage) gjorde för nytta... och faktum är att även vi fått en ny bebis. en som skrattar, jollrar och peppar peppar, har sovit med hela 4-h intervaller nu de senaste nätterna (skillnad mot 40 min intervaller som tidigare). Uuuunderbart! Hjärta

däremot har hon nu tyvärr blivit förkyld och fått hostan från hell. detta gör tydligt hennes reflux värre och hon blir helt förtvivlad av smärta vid vissa hostanfall. för att inte tala om vilka slemkräkningar som kommer upp... Rynkar på näsan

Hoppas det går över fort!

Blir hon värre igen, kommer jag def. sluta med ägg för att se om detta kan göra susen.

hade din dotter eksem? 

styrkekram till dig som kämpar! Hjärta                        
    Vad skönt att det har vänt!!
  • Mina småtroll

Hëllef:
    Vi hade en jättebra barnläkare när vår son var sjuk (ej i gbg dock) - hon menade att mjölkprotein och reflux ofta hängde ihop. Det behövde inte egentligen betyda att barnet är allergisk mot mjölkprotein, utan "bara" att mjölkproteinet förvärrar refluxen.
    Vår sons mjölkprotein visade sig inte heller på några prover. Fin hy hade han också. Vikten var väl inte anmärkningsvärd direkt, men visst var det lite trögare med vikten under den sämsta perioden. Han var också väldigt känslig vid olika sjukdomar, han gick tex ner 1 kg i vikt när han var runt 1 år och hade magsjukan. Den vikten tog lååång tid för han att hämta upp.  

Vår son började höra sämre när han var runt 1 år. Han slutade "prata" och vände sig inte om som vanligt när man ropade efter honom. Efter några läkarbesök o hörseltester så visade det sig att refluxvätska hade legat i örongången en längre tid och det förklarade hans dåliga hörsel (överläkaren sa att detta var hans gissning, han sa att det inte fanns vetenskapliga belägg för att vätskan kunde gå upp i örat, men han var tämligen säker på det). I 5 månader hade han dålig hörsel. Men sen gick det över o idag hör han som vanligt! 

Svar på tråden Reflux