• Galliformes

Hunden har diarre

Vår hund har diarre sedan igår.Han har väckt oss en gång i timmen i natt.Nu verkar det lite lugnare men han är inte bra i magen.
    Han fick ingen frukost i morse.Ska vi ge nåt annat än hundfoder idag ? Någon som har tips ?
    Han är som vanligt annars.Verkar inte slö eller så.

• Svar på tråden Hunden har diarre
  • Aniiee

Köp blåbär och mata honom med. Du blir lila on händerna, men vovve mår bättre =) Och så kokt ris och kokt vit fisk (inga kryddor eller salt) en eller ett par portioner innan han får foder....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • GrodanHopp

Fasta honom ett dygn. Sedan lite ris och sedan öka mängden ris. Fasa sedan in maten långsamt.

• Birgitta2

Vi fastade vår hund i ett dygn. Bara vatten och inget annat. Därefter fick hon äta majsvälling i två dygn. Efter det kokt torsk och kokt ris (riset skall koka minst 45 minuter!). Små små portioner och ofta för att sedan öka på. Detta fick hon i 3-4 dagar och därefter fasade vi försiktigt in det vanliga fodret. Men inte fasa in fodret förrän hunden är bra i magen. Och infasningen brukade ta 3-4 dagar.

Om hunden inte är bättre efter tre dagar och fortfarande har rinnande diarré med ovanstående metod så kontakta veterinär.

• Aniiee

Ursäkta uppriktig fråga, men varför hålla på så där länge och trixa med fasta och särskilld mat så länge? Jag är inte den som säger "alla hundar är vargar och naturen har alltid rätt", men i fallet med hundar med diarre så känns det som att om man kan göra av med hundens dåliga mage på ett par timmar med blåbär (som vildhundar och vargar gör) så varför inte göra det? Måste vara roligare för hunden också att bli bra i magen så snabbt som möjligt.

Jag säger inte att era sätt är fel, de är säkert jättebra, de med, jag är bara nyfiken på hur ni tänker. 

• Qhuiii

Majsvälling för barn har jag alltid gett våra hundar när dom har haft ont i magen, det är snällt och verkar stoppa bra.

Annars är kokt kyckling och rus snällt:)

• Birgitta2
    Aniiee skrev 2013-08-19 13:10:02 följande:
    Ursäkta uppriktig fråga, men varför hålla på så där länge och trixa med fasta och särskilld mat så länge? Jag är inte den som säger "alla hundar är vargar och naturen har alltid rätt", men i fallet med hundar med diarre så känns det som att om man kan göra av med hundens dåliga mage på ett par timmar med blåbär (som vildhundar och vargar gör) så varför inte göra det? Måste vara roligare för hunden också att bli bra i magen så snabbt som möjligt.

Jag säger inte att era sätt är fel, de är säkert jättebra, de med, jag är bara nyfiken på hur ni tänker. 
    Det handlar inte om att trixa med magen. Utan att tarmarna får vila. Så här har vi gjort både med hund och katter. Och det fungerar jättebra. Först fasta, för att vila tarmen och inte fylla på med extra. Sen introducera magvänlig mat utan att överanstränga mage och tarm. Sedan fortsätter man med snäll mat och introducerar det riktiga fodret. Man ska vara väldigt väldigt försiktig med djurmagar. De är inte vilda djur, de är inte vargar. Peta i dem blåbär? Trams.
  • chilinöt

Som sagt, ris är nog det bästa. Det kör alltid vi med, och fri tillgång till vatten då såklart. Om det inte ger med sig så ring och rådfråga veterinären i alla fall! I värsta fall så finns det tabletter på apoteket som ska "stoppa" diarrén att ge hunden, men prata med vet först! :)

• Birgitta2

Som chilinöt säger: Alltid fri tillgång till vatten!

• Aniiee
    Birgitta2 skrev 2013-08-19 13:47:09 följande:
    Det handlar inte om att trixa med magen. Utan att tarmarna får vila. Så här har vi gjort både med hund och katter. Och det fungerar jättebra. Först fasta, för att vila tarmen och inte fylla på med extra. Sen introducera magvänlig mat utan att överanstränga mage och tarm. Sedan fortsätter man med snäll mat och introducerar det riktiga fodret. Man ska vara väldigt väldigt försiktig med djurmagar. De är inte vilda djur, de är inte vargar. Peta i dem blåbär? Trams.
    Då är jag med i hur du tänker =)

Mina hundar får blåbär ändå ibland, så det är inget jag har funderat så där jättemycket på. Ungefär lika mycket trams som att ge dem gurka eller märgben......  
  • Birgitta2
    Aniiee skrev 2013-08-19 15:30:31 följande:
    Då är jag med i hur du tänker =)

Mina hundar får blåbär ändå ibland, så det är inget jag har funderat så där jättemycket på. Ungefär lika mycket trams som att ge dem gurka eller märgben......  
    märgben är kanon för jyckar. Om dom inte är dåliga i magen eller har andra mag-/tarmproblem.
Svar på tråden Hunden har diarre