• Galliformes

Hunden har diarre

Vår hund har diarre sedan igår.Han har väckt oss en gång i timmen i natt.Nu verkar det lite lugnare men han är inte bra i magen.
    Han fick ingen frukost i morse.Ska vi ge nåt annat än hundfoder idag ? Någon som har tips ?
    Han är som vanligt annars.Verkar inte slö eller så.

• Svar på tråden Hunden har diarre
  • Dexter dot com

Jag fastar hunden 1 dygn och ger Diarsanyl eller Canicur för att stabilisera magen och få stopp på diarre´n. Sen ger jag skonkost i små,små portioner 6-7 g/dag. Kokt ris och kokt vit fisk eller kyckling i ett par dagar efter att hunden är bra i magen igen, sen fasar jag sakta in hunden vanliga foder igen.

• Aniiee
    Birgitta2 skrev 2013-08-19 15:43:53 följande:
    märgben är kanon för jyckar. Om dom inte är dåliga i magen eller har andra mag-/tarmproblem.
    yes, I totally agree =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • matildadl

canicur och sen mycket vätska, har hunden kraftig diarre och kräkningar så ska näringslösning ges, dextrosolpulver med vatten använder jag på mina powderpuffs om dom är dåliga.

storleken på hund spelar roll också, små hundar är mer känsliga för viktnedgång och uttorkning än vad stora hundar är. 

• myway

Kaninmage är toppen att ge till hundar med diarré. Bäst är dock hel kanin med päls och allt.

• alifewithoutme
    Birgitta2 skrev 2013-08-19 13:47:09 följande:
    Det handlar inte om att trixa med magen. Utan att tarmarna får vila. Så här har vi gjort både med hund och katter. Och det fungerar jättebra. Först fasta, för att vila tarmen och inte fylla på med extra. Sen introducera magvänlig mat utan att överanstränga mage och tarm. Sedan fortsätter man med snäll mat och introducerar det riktiga fodret. Man ska vara väldigt väldigt försiktig med djurmagar. De är inte vilda djur, de är inte vargar. Peta i dem blåbär? Trams.
    Fast katter ska man INTE fasta utan inrådan av veterinär.
  • Birgitta2
    alifewithoutme skrev 2013-08-22 07:08:35 följande:
    Fast katter ska man INTE fasta utan inrådan av veterinär.
    Helt sant. Det glömde jag säga. En katts lever kan lägga av om de inte äter på ett par dygn.
  • alifewithoutme
    Birgitta2 skrev 2013-08-22 10:17:23 följande:
    Helt sant. Det glömde jag säga. En katts lever kan lägga av om de inte äter på ett par dygn.
    En katt börjar förlora proterin redan första dagen. Därför ska man alltid kontakta veterinär INNAN man böjar med att fasta.
  • Birgitta2
    alifewithoutme skrev 2013-08-22 13:48:43 följande:
    En katt börjar förlora proterin redan första dagen. Därför ska man alltid kontakta veterinär INNAN man böjar med att fasta.
    Absolut, men leverskador uppträder först efter ett par dygn. Men precis som du säger så skall man inte fasta kattar. Men vi pratade hundar här. Jag skrev däruppe att jag fastade katten, men det gjorde jag inte. jag gav henne majsvälling.

Så vi upprepar. Fasta inte katter. Enbart hundar. Mycket små hundar, och magra hundar skall man även vad gäller dessa kontakta veterinär.
  • Tess1990

När våran hund hade ätit bomull och fått ett stopp i magen (busig valp, besök hos akuten mitt i natten, konstaterat inte farligt av veterinär) och det sen släppte och hon fick diarré så fastade vi henne 24 timmar
    sen fick hon en halv dl ris/kokt kyckling eller ris/kokt fisk var tredje timme
    vi fick hålla på så i 4 dagar, sen ökade vi till 1 hel dl med 4 timmars mellanrum
    sen efter 10 dagar så kunde vi blanda in vanlig mat och ge färre/större måltider
    sen efter 2 dagar till så var hon perfekt i magen 

det tog väldigt lång tid, inte bara för att hon var så pass dålig i magen utan också för att hon hade ett ljumskbråck så vi blev rekommenderade att ta det extra lugnt och långsamt så inte det skulle påverkas. 

• alifewithoutme
    Birgitta2 skrev 2013-08-22 13:51:14 följande:
    Absolut, men leverskador uppträder först efter ett par dygn. Men precis som du säger så skall man inte fasta kattar. Men vi pratade hundar här. Jag skrev däruppe att jag fastade katten, men det gjorde jag inte. jag gav henne majsvälling.

Så vi upprepar. Fasta inte katter. Enbart hundar. Mycket små hundar, och magra hundar skall man även vad gäller dessa kontakta veterinär.
    Då är vi på samma nivå igen! Glad
  • Birgitta2
    alifewithoutme skrev 2013-08-23 16:11:33 följande:
    Då är vi på samma nivå igen! Glad
  • Imquelle90

Vi fastade vår hund ett dygn, samt hade i hennelite diarsanyl (köps på apotek, receptfritt). 
    Hon blev bra under det dygnet, fri tillgång till vatten och gav henne därefter vanliga maten men började med lite mindre portion och stegade upp till hennesvanliga storlek på 2-3 måltider. :) 

Svar på tråden Hunden har diarre