• Piano

Hur få 1-åring att somna?

Fram till juni ammades eller vagnades min son till sömns sen började jag att jobba och pappan har varit hemma i några månader. Han har då vaggat sonen till sömns i sovrummet, jag har även slutat amma (även om det händer då och då) och det har funkat jättebra. Nu är dock jag hemma igen och pappan som jobbar natt ligger ju i sovrummet så jag vet inte hur jag ska kunna söva sonen längre! Till saken hör att jag är gravid och har problem med ryggen så jag kan inte stå och vagga för länge. Det skulle ju vara optimalt om han kunde somna själv, särskilt med tanke på syskonet som kommer om 5 månader. Men hur gör man!?!?! Tacksam om någon kan komma med förslag.

• Svar på tråden Hur få 1-åring att somna?
  • Masken84

Jag ligger bredvid sonen och smeker honom på ryggen vi kanske sjunger några sånger osv. Till slut somnar han . Är oxå gravid och kan inte bära alls knappt. Så middag får han sova i vår säng på helger och som nu när han ör sjuk. På dagis sover han med alla andra :) och inget hemma.

Nu är sonen 17 månader och vi har gjort samma sen han var .6 månader.

• Piano

Men ligger han stilla då? Min son vill bara krypa iväg och blir arg om man försöker hålla kvar honom. Tyvärr har vi ingen säng vi kan ligga i på dagtid. Kanske borde ordna en dagbädd på golvet..

• EllisBell

Jag har jobbat sedan min 1-åring var 9 mån och jag ammar till sömns. Varför sluta för att du jobbar? Min sambo ligger bredvid och buffar mjukt på rumpan när han somnar liten och jag ammar. Mycket praktiskt.

• Piano

Jag skulle absolut kunna fortsätta amma till sömns men när bebisen kommer i januari blir det krångligt med två ammande småbarn så det är mest praktiskt om det skulle funka utan amningen.

• EllisBell

Men det är ganska långt till januari och ett så stort barn ammas ju nästan bara vid läggdags så det lär inte bli någon jättekonkurrens om tutten.

• Piano

Sant. Men jag vill vara förberedd. Än så länge får han hållas med amningen men så småningom måste det sluta. Min sambo jobbar som sagt nätter så jag får ofta ta läggningen själv och det är nog inte så lätt med två tänker jag. Aja, det löser sig väl med tiden som allt annat.

• lillamilla

Jag ligger i våran säng och låter sonen hålla på och krypa runt och ställa sig upp osv tills han blir trött. Ligger och blundar och sjunger vaggvisor under tiden. Till slut börjar han lägga sig och slänga sig för att han är trött och märker att jag är tråkig. Till slut så ligger han på mig eller bredvid. Ibland får man klappa och ligga och hålla om och "vagga" lite. Kan ta allt mellan 10 min-1 timme för oss. Oftast en kvart. Är värt ett försök :) Bättre än alla dessa metoder enligt mig. En bra början till att börja somna själv. Brukar även lägga ett par extra nappar i sängen som han kan byta med. Sen låter jag honom inte somna helt utan lägger honom ganska så fort i sin säng så han förstår att han somnar i sin säng. Sen sover han nästan hela natten :) Innan vaknade han ca 1 gång i timmen.

Kan ju alltid testa! :D Här vaggades det också innan. 

lillamilla - liten på jorden, snart stor i livmodern ;)
  • Piano

Ja våran son vaknade oxå en gång i timmen innan sommaren då vi ammade mer. Nu sover han hela natten äntligen. Kvällarna är enklast att lägga på det är dagarna som är kruxet...

• lotten77

Mina barn har alltid sovit dagsömnen i sin vagn (har alltså vagnen inne oftast). Då slipper du bära och kan köra fram och tillbaka tills han somnar.

• sötare

hur dags lägger du barnet ts? kanske e det så att du lägger barnet för tidigt, att det inte e barnets läggtid och att det är för piggt att somna och därför kryper det omkring i sängen. 

• Piano

På kvällen lägger vi honom 19-20 nån gång beroende på hur trött han är. På dagen brukar det bli vid 12-13 tiden. Han vaknar oftast vid 6-7 på morgonen. Ruckar vi på tiderna får vi en mycket övertrött och grinig unge så jag tror inte det beror på pigghet faktiskt. Han är otroligt aktiv hela dagarna och har lite svårt att varva ner emellanåt har jag märkt. Tänker att han kanske blivit "bortskämd" med att nattas i famn/av bröstet? Eller så behöver han det helt enkelt ett tag till..

Svar på tråden Hur få 1-åring att somna?