• Mammaboosten

    Fråga en konstnär! :)

    Drömmer du om att bli konstnär? 
    Hur börjar man egentligen? Och vad är bra att tänka på? Ställ dina frågor här, så tipsar Anneli Asp, konstnären som vågade ta klivet och förverkliga sin dröm :) 
    Läs mer om hennes resa här :)


  • Svar på tråden Fråga en konstnär! :)
  • Monstermaker

    Inspirerande sida {#emotions_dlg.flower}

    Hur gör man praktiskt för att hyra in sig i ett vernisage som konstnär /illustratör.

    Vad ska man tänka på när man håller ett vernisage?   

  • Anneli Asp

    Tack, vad roligt att höra att sidan inspirerar dig. Jag är så glad att jag får vara med här.
    Om du vill visa upp din konst och hålla ett vernissage är det bara att leta upp ett ställe där du kan hänga dina tavlor. Om du har möjlighet kan det vara i ditt eget hem, nån lokal du kan låna/hyra. Lyssna även med restauranger, eller fik där du tror att din konst kan passa. Och hör med dem om du får anordna ett vernissage på plats.
    Själva vernissaget inleder din utställning (om du hänger kvar), man firar in den. Ibland har jag valt att avsluta en utställning med ett omvänt vernissage - ett finissage. Jag tycker det är trevligt att bjuda på bubbel, eller vin och med något enklare snacks till. Ibland har jag låtit restaurangen ordna med det och ibland har jag köpt in själv. Ta något du själv tycker om. Bestäm en tid du tror funkar för folk, som kanske en lördag eller söndag, 15-19, eller vad du tror passar.
    Fundera på vilka du vill bjuda in och skicka ut inbjudan, gärna ett par veckor innan vernissaget. Jag brukar bara maila ut inbjudan, eller bjuda in via facebook, men inbjudan i pappersform är så trevligt, så om du har möjlighet gör det. Annars gör en fin inbjudan med lite bildexempel på din konst. Hitta på ett kul namn som du tycker passar på dig och den konst du vill visa upp.
    Njut av ditt vernissage - de som kommer vill träffa dig och se din konst - ta in det. Ge allt för de som kommer :). Sen om du säljer något är det bara ett plus!
    Stort lycka till!
    Anneli (fröken Ella)

  • Aniiee

    Tror du att man kan lära sig teckna/måla osv eller måste man ha en medfödd talang för det?

    Jag kan inte rita en streckgubbe ens om det gällde livet..... 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anneli Asp

    Hej,
    Jag tror absolut att alla kan lära sig att måla, på sitt sätt. Det är bara att sätta igång och öva, öva, öva.
    Det finns ju oxå massor av kurser man kan ta om man är nyfiken på något speciellt, eller så bara kör du din egen grej.

    Testa att bre på färg med tjocka pensslar, eller kreditkort, måla färg under fötterna och knalla runt på duken. Det behöver ju inte vara perfekt för att vara bra. Fundera över vad du gillar och vill ha på dina väggar. Och du jag tror säkert att du klarar streckgubbar, om du vill göra sådana (kan ju vara kul faktiskt).

    Det som är bra med konst är ju att alla gillar olika. 
    Lycka till!
    /Anneli 

  • Monstermaker

    Anneli, tack för dina trevliga svar.
    I helgen så bär det iväg till Kreatima för att se vad de har att erbjuda en glad amatör Skrattande 

  • Monstermaker

    Hur är det med signering av sin tavla...gör alla det, måste den sitta på själva målningen eller går det bra att skriva mitt namn och datum på baksidan? 

  • Anneli Asp

    Hallå,

    Tror inte att det finns någon regel som säger att man måste ha en signatur på målningen, men de flesta brukar signera i nedre hörnet av tavlan så att det framgår vem som målat den! Testa! Annars kan det väl funka på baksidan!

    Lycka till!

    /Ella

  • Monstermaker
    Hej, nu undrar jag hur jag bäst blandar ut akrylfärg så att den blir tunnare utan att tappa färgkulör?
    När jag målar så är färgen ganska tjock och jag vill gärna få till tunnare lager med färg. 
  • Anneli Asp

    Hej Jag brukar blanda med vatten. Ibland blir det för tunt, varför jag även blandar med gesso - det gör det oxå tjockare, vilket jag förstod att du ville komma ifrån. Testa gärna olika medium. Jag använder ibland gloss medium - vilket oxå gör färgen blank. Satsa på dyrare färger som artists acrylics - de verkar ha mer pigment. Du kan även grunda duken med gesso för att slippa att dukens struktur syns för mycket. Hoppas detta svar var till hjälp. OBS! Jag är oxå ny och testar mig fram hela tiden. Om någon annan har ett bra svar är jag oxå nyfiken! /frk Ella

  • Monstermaker

    Hej frk Ella Solig

    Har nu hittat Gloss medium som jag nu använder när jag tunnar ut färgen.
    En pipett underlättar för att få rätt mängd av färg/gloss.
    Tack för hjälpen och alla tips {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Fråga en konstnär! :)