Fråga en konstnär! :)
Tack, vad roligt att höra att sidan inspirerar dig. Jag är så glad att jag får vara med här.
Om du vill visa upp din konst och hålla ett vernissage är det bara att leta upp ett ställe där du kan hänga dina tavlor. Om du har möjlighet kan det vara i ditt eget hem, nån lokal du kan låna/hyra. Lyssna även med restauranger, eller fik där du tror att din konst kan passa. Och hör med dem om du får anordna ett vernissage på plats.
Själva vernissaget inleder din utställning (om du hänger kvar), man firar in den. Ibland har jag valt att avsluta en utställning med ett omvänt vernissage - ett finissage. Jag tycker det är trevligt att bjuda på bubbel, eller vin och med något enklare snacks till. Ibland har jag låtit restaurangen ordna med det och ibland har jag köpt in själv. Ta något du själv tycker om. Bestäm en tid du tror funkar för folk, som kanske en lördag eller söndag, 15-19, eller vad du tror passar.
Fundera på vilka du vill bjuda in och skicka ut inbjudan, gärna ett par veckor innan vernissaget. Jag brukar bara maila ut inbjudan, eller bjuda in via facebook, men inbjudan i pappersform är så trevligt, så om du har möjlighet gör det. Annars gör en fin inbjudan med lite bildexempel på din konst. Hitta på ett kul namn som du tycker passar på dig och den konst du vill visa upp.
Njut av ditt vernissage - de som kommer vill träffa dig och se din konst - ta in det. Ge allt för de som kommer :). Sen om du säljer något är det bara ett plus!
Stort lycka till!
Anneli (fröken Ella)