• Anonym (Pippi fan)

Har Pippi Långstrump verkligen Aspergers eller har hon bara haft för litet socialt umgänge?

Jag funderar över om Pippi Långstrump verkligen har Aspergers syndrom eller om hennes bristande sociala förmåga kan bero på att hon varit väldigt mycket själv. Hennes mamma dog när hon var liten och då kanske hon inte varit på speciellt många tårtkalas så hon vet hur man ska bete sig. Man har ju sett människor som växt upp i djungeln, dom blir aldrig riktigt som "vanligt" folk. Hon är ju ändå rätt gammal när hon flyttar in i Villa villekulle och har ju levt med sin pappa på en båt bland sjörövare som inte riktigt stämmer in i normen för hur människor brukar bete sig.

Vad tror ni? :)  

• Svar på tråden Har Pippi Långstrump verkligen Aspergers eller har hon bara haft för litet socialt umgänge?
  • illerthriller

Hur vet man att hon har asberger? Har nån annan av astrid lindgrens karaktärer någon diagnos? 
    Karlsson på taket tex känns väl inte somatt han har alla getter hemma(?)

• Griseknoen35

Karlsson på taket är ju bara ego och elak. Pippi var väl 10 när hon flyttade in i villerkulla och det är ju extremt ungt för att bo själv i en villa?

• Anonym (Pippi fan)
    illerthriller skrev 2013-08-19 17:02:37 följande:
    Hur vet man att hon har asberger? Har nån annan av astrid lindgrens karaktärer någon diagnos? 
    Karlsson på taket tex känns väl inte somatt han har alla getter hemma(?)

Emil ska ha ADHD och det ska tydligen Madicken också ha.

Som jag uppfattat det ska många av hennes karaktärer ha olika NPF.
    Griseknoen35 skrev 2013-08-19 17:04:50 följande:
    Pippi var väl 10 när hon flyttade in i villerkulla och det är ju extremt ungt för att bo själv i en villa?
    Ja precis och hon har ju inte växt upp med att någon egentligen "tagit" hand om henne utan hon har väl en extremt fri uppfostran och en kappsäck full med guldpengar. Kanske inte är så konstigt att hon är lite annorlunda då?

• Anonym (tycker)

Äntligen nån som ser eländet. Finns en anledning till att jag inte låter mina barn titta på Astrid förrän de är i skolåldern. INGEN av astrids karaktärer har ett bra beteende någonstans som jag vill att mina barn ska apa efter!

• Anonym (Pippi fan)
    Anonym (tycker) skrev 2013-08-19 17:27:53 följande:
    Äntligen nån som ser eländet. Finns en anledning till att jag inte låter mina barn titta på Astrid förrän de är i skolåldern. INGEN av astrids karaktärer har ett bra beteende någonstans som jag vill att mina barn ska apa efter!

Jobbat mycket med barn och dom reagerar mest när pippi exempelvis bakar pepparkakor på golvet att "varför gör hon sådär för sådär får man ju inte göra". Medans jag mest tänker att "ja, hon såg väl att det fanns väldigt gott om yta att baka där". Men barn brukar veta vad man får och inte får göra. Aldrig varit med om att ungarna vill börja knäcka ägg i huvudet, och om dom någon gång skulle vilja prova vad spelar det för roll då?
  • Griseknoen35

Mina tre barn har sett på Astrid filmerna sedan spädbarnsålder o inte har någon utav dom apat efter. Dock är Karlsson på taket förbjudet för han är så grymt vidrig.
  • Farsa på stan

Tycker verkligen inte att Pippi Långstrump verkar ha Aspergers syndrom eller ADHD för den delen. Jag håller med om att hon nog mest är en produkt av sin (brist på) uppfostran.

Den enda av Astrid Lindgrens figurer som är hyfsat lätt att sätta en diagnos på är väl Karlsson på taket, som är ett klockrent fall av narcissistisk personlighetsstörning. 

• Sebastian72
    :). Som andra påperkat är ju Karlsson vidrig. Lotta på bråkmakargatan är ganska dryg också.

Men karaktärerna i Emil är ju ganska sköna. 
  • Anonym (Pippi fan)
    Farsa på stan skrev 2013-08-19 17:37:34 följande:
    Tycker verkligen inte att Pippi Långstrump verkar ha Aspergers syndrom eller ADHD för den delen. Jag håller med om att hon nog mest är en produkt av sin (brist på) uppfostran.

Den enda av Astrid Lindgrens figurer som är hyfsat lätt att sätta en diagnos på är väl Karlsson på taket, som är ett klockrent fall av narcissistisk personlighetsstörning. 

Har haft som uppgift på lärarprogrammet tidigare att analysera Pippa och de andra karaktärernas funktionsnedsättningar och då fick vi höra att Pippi tydligen hade Aspergers medans jag tycker att hon är ouppfostrad. Fast säger man så skuldbelägger man föräldrarna enligt läraren då många barn med aspergers uppfattas som just ouppfostrade.

Själv tycker jag verkligen inte om bröderna lejonhjärta. Den är riktigt läskig och handlar ju mer eller mindre om självmord indirekt.
Svar på tråden Har Pippi Långstrump verkligen Aspergers eller har hon bara haft för litet socialt umgänge?