Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Censurera Astrid Lindgren?

Nu är inte jag fan av AL, men det fanns inte i min värld att censurera eller begränsa något för min son. Nu gillade inte sonen AL, men det var hans val. 

• sextiotalist
    Wilowa skrev 2013-09-16 08:49:41 följande:
    Jag älskar Astrids figurer och bästa resmålet är enligt mig Astrid lindgrens värld! MEN jag undviker att läsa hennes böcker på mitt jobb som förskollärare, då jag tycker att böckerna är svåra. Censurerar gör jag oftast inte, men däremot är det ett måste att förenkla texten för att barnen ska förstå. Språket har helt enkelt förändrat sig så mycket sedan hon skrev böckerna och så är det dessutom oftast väldigt mycket text i dem...även i bilderböckerna. 

Dock händer det ibland att jag censurerar lite om jag sitter på en läsvila och läser, då är det oftast inte tillfälle att börja förklara och gå in på djupet på så pass komplicerade saker.

Men böckerna var ju inte skrivna till de yngsta utan mer för lite större barn, typ 5-6 år och äldre.
  • sextiotalist
    giftfri skrev 2013-09-16 12:20:57 följande:

Men herregud, är du m.fl på riktigt?????

Alltså, ni unga är då fan helt söndermatade med skitprat som helt förvridet hjärnan på er, om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.., inte konstigt att ungar idag är rena nervvraken med psykofarmaka som ersättning för lördagsgodis, å med FASS som godnattsaga i stället för Emil eller Pippi.
    Ja vad annat kan det bli när minsta avvikels "belönas" med en bokstavskombination att skryta med för kompisarna..

Ja nog fan gäller i det här fallet: DET VAR BÄTTRE FÖRR, å det med tillägget MYCKET.. 
    Påminner en del om hysterin under 70-talet då alla Kitty-böcker togs bort från bibliotekets hyllor och ersattes med politisk korrekt litteratur.

Trösten är att vi överlevde den tiden också utan allt för stora men i vår mentala hälsa Flört.

• sextiotalist
    puss skrev 2013-09-16 14:11:35 följande:
    Eller?
    Tja, än så länge känns det som att jag har min mentala hälsa intakt i varje fall Flört
Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?