• detta

Positivt gravtest, men lågt HCG. Något att oroa sig för?

Idag blev mitt gravtest positivt men HCG-nivån är låg, under 40 på dag 12. Är det något att oroa sig för? Har googlat massor och förstår att det är lågt men ok. Jag har  googlat och förstår att det ofta är högre.

Nu vill det att jag ska ta ett nytt HCG-test den här veckan. Hur ofta måste man ta detta? Flera gånger i veckan? Och under hur många veckor? 

• Svar på tråden Positivt gravtest, men lågt HCG. Något att oroa sig för?
  • annaba

Dag 12 efter embryotransfer antar jag? Under 40 är i det lägre intervallet i så fall, men inom normalvärden för vad man sett för fungerande graviditeter. Själva värdet i sig är mindre viktigt än hur det utvecklas - i en normal graviditet fördubblas det på 36-72 timmar (oftast kring 48 timmar) - vilket är det man vill mäta genom ett nytt prov.

Om allt ser OK ut med en normal ökning på nästa prov så behöver du sannolikt inte ta något mer blodprov, utan då vill kliniken förmodligen att du gör ett tidigt ultraljud någonstans i vecka 7-8 för att se om det finns ett embryo med hjärtaktivitet. Om ökningen är lägre än förväntat vill man sannolikt ha fler blodprover för att följa utvecklingen då det finns fall där det inte är en helt jämn kurva på ökningen utan den går i intervaller.

Svar på tråden Positivt gravtest, men lågt HCG. Något att oroa sig för?