• Tom Araya

Windows 8, vad är det för dynga?

Har precis köpt en ny laptop efter att min gamla stationära lämnat in. 

Windows 8 är installerad och jag fattar ingenting.

Du som är mer van, kan du komma med tips och hjälp?

Kanske även andra har frågor om Windows 8.       

• Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?
  • jaghopparhögt
    Fia 28 skrev 2013-08-21 15:53:52 följande:
    Det beror nog helt på hur tekniskt intresserad man är och hur fort man lär sej nya saker. Visst blev jag helt chokad då jag första gången öppnade win 8 då jag hade win xp från tidigare, men jag lärde mej rätt fort.
    Känner du dock att du aldrig kommer vänja dej så är nog windows 7 en bra idé. 
    Fast win8 har många fler problem än de som berör användarvänligheten, hela systemet är väldigt buggigt och ostabilt och det finns massor av saker som inte fungerar. Jag hade inte suttit på win8 även om jag vant mig. Det finns ingen anledning att använda en produkt som inte är färdig.
  • Fia 28
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 15:57:53 följande:
    Fast win8 har många fler problem än de som berör användarvänligheten, hela systemet är väldigt buggigt och ostabilt och det finns massor av saker som inte fungerar. Jag hade inte suttit på win8 även om jag vant mig. Det finns ingen anledning att använda en produkt som inte är färdig.
    Jag har ännu inte märkt av några buggar på de 7 månader jag använt win 8.
  • Tom Araya
    Fia 28 skrev 2013-08-21 15:53:52 följande:
    Det beror nog helt på hur tekniskt intresserad man är och hur fort man lär sej nya saker. Visst blev jag helt chokad då jag första gången öppnade win 8 då jag hade win xp från tidigare, men jag lärde mej rätt fort.
    Känner du dock att du aldrig kommer vänja dej så är nog windows 7 en bra idé. 
    Jag är mer intresserad av att komma igång med arbete (exempelvis en del dokumentation och mailutbyte) än att försöka förstå mig på nya varianter som inte tycks ha de funktioner jag har behov av.
  • jaghopparhögt
    Fia 28 skrev 2013-08-21 16:12:11 följande:
    Jag har ännu inte märkt av några buggar på de 7 månader jag använt win 8.
    Det är inget vanliga användare märker direkt förrän det går åt helvete.
    Precis som det var med vista så finns det hur många sätt som helst att installera skadliga program på win8. Jag hade aldrig vågat ha saker jag inte velat förlora på en win8 burk, eller använt bank-id och såna saker eftersom som systemet är så osäkert.
  • Fia 28
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 16:18:22 följande:
    Det är inget vanliga användare märker direkt förrän det går åt helvete.
    Precis som det var med vista så finns det hur många sätt som helst att installera skadliga program på win8. Jag hade aldrig vågat ha saker jag inte velat förlora på en win8 burk, eller använt bank-id och såna saker eftersom som systemet är så osäkert.
    Jo jag antar jag inte hade varit lika förtjust i att ha win8 på jobbdatorn där jag använder datorn på ett helt annat sätt.
    Tom Araya skrev 2013-08-21 16:18:03 följande:
    Jag är mer intresserad av att komma igång med arbete (exempelvis en del dokumentation och mailutbyte) än att försöka förstå mig på nya varianter som inte tycks ha de funktioner jag har behov av.
    Funktionerna finns nog, men de är jäkligt svåra att hitta till en början tyvärr.

• Zoja
    Tom Araya skrev 2013-08-19 21:49:56 följande:
    Mina frågor just nu:

Var är funktionerna jag förut hade i en menyrad högst upp?:

-öppna ny flik

-stänga flik

-sökfält

-förstora/förminska

-minimera

-tillbaka 

-växla mellan flikar     

Var är funktionerna jag hade i menyraden längst ner där jag kunde se datum och klockslag, hade tillgång till startmenyn mm?   
    Om du pratar om i en webbläsare så kan du gå in på till exempel chromes hemsida och ladda hem webbläsaren till skrivbordet, det ser ut som det alltid har gjort då. 

Angående startmenyknappen så är en borttagen, om du håller musen längst upp i högra hörnet kommer en rad upp på sidan av skärmen och där kan du välja "sök" och sök efter program eller liknande. Det som ser ut som en fil längst ned i vänstra hörnet kan du trycka på och då får du upp mappar för bilder, videor, hårddisken/ar etc.

Det finns en hel del snabbfunktioner i hörnen med windows 8 som man lär sig med tiden. Jag använder tillexempel nästan aldrig appsidan, förutom för att kolla min mail, det tycker jag är smidigt att kolla där!  
  • Fia 28
    Zoja skrev 2013-08-21 16:26:39 följande:
    Om du pratar om i en webbläsare så kan du gå in på till exempel chromes hemsida och ladda hem webbläsaren till skrivbordet, det ser ut som det alltid har gjort då. 

Angående startmenyknappen så är en borttagen, om du håller musen längst upp i högra hörnet kommer en rad upp på sidan av skärmen och där kan du välja "sök" och sök efter program eller liknande. Det som ser ut som en fil längst ned i vänstra hörnet kan du trycka på och då får du upp mappar för bilder, videor, hårddisken/ar etc.

Det finns en hel del snabbfunktioner i hörnen med windows 8 som man lär sig med tiden. Jag använder tillexempel nästan aldrig appsidan, förutom för att kolla min mail, det tycker jag är smidigt att kolla där!  
    Sökfunktionen kommer du också till genom att bara börja skriva när du är på appsidan. Finns säkert massa funktioner som man inte vet om ännu.
  • Zoja
    Fia 28 skrev 2013-08-21 16:30:00 följande:
    Sökfunktionen kommer du också till genom att bara börja skriva när du är på appsidan. Finns säkert massa funktioner som man inte vet om ännu.
    Jaha, vad smidigt! Jo, man upptäcker nya saker titt som tätt tycker jag.
  • Margaux

Vår it tekniker på jobbet sa att det är bara att vänja sig.... There is no going back... Men han sa också att det är helt poänglöst att köra 8 om man inte har touch screen... Det är uppbyggt till touch screen!
    Jag har inte det på min laptop så det är många irritationsmoment!

• jaghopparhögt
    Margaux skrev 2013-08-21 16:34:03 följande:
    Vår it tekniker på jobbet sa att det är bara att vänja sig.... There is no going back... Men han sa också att det är helt poänglöst att köra 8 om man inte har touch screen... Det är uppbyggt till touch screen!
    Jag har inte det på min laptop så det är många irritationsmoment!
    Korkade it-tekniker, det finns ingen anledning att hoppa på något bara för att det är nytt när win7 fungerar fint tills nästa os från microsoft kommer.
Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?