• Harryett

timanställd/vikarie, havandeskapspenning?

Jag arbetar inom vården och har gjort i 1.5 år nu. Jag är timanställd/vikarie och blir inringd men har oftast dagar i förväg som jag ska arbeta. jag studerar också heltid på komvux så jag jobbar mellan 40-80timmar för att överleva ekonomiskt.

Nu är jag i början av en graviditet och jag undrar vad jag har för rättigheter?

Har jag rätt till havandeskapspening om mitt arbete bedöms för tungt eller måste jag ha ett fast schema att gå efter? Jag tänker om det helt enkelt är så att jag får säga ifrån och gå hemma utan betalt när jag inte orkar mer eller har jag någon rätt till hjälp?

Och hur räknas föräldrapeningen? enbart på lönen/det jag jobbat ihop eller även studiebidraget? Allt som allt har juag mellan 11-14000kr i månaden nu men är orolig hur jag ska klara mig sedan.

• Svar på tråden timanställd/vikarie, havandeskapspenning?
  • Anna J01

Studiemedlet räknas tyvärr inte med.

När du har fått din sgi fastställd (beräknad på din inkomst från arbete) så kan du ansöka om havsndeskapspenning. Men då måste jobbet intyga att du inte kan omplaceras och jag vet faktiskt inte hur det funkar när man inte är fast anställd. Det borde ju vara samma villkor kan man tycka.

Tror att blanketten för havsndeskapspenning finns på försäkringskassans hemsida. Så kan du kolla hur den ser ut och vad som ska fyllas i.

• Anna J01

Man får ju också ta ut föräldrapenning från 60 dagar innan BF.
    Det gjorde jag. Kunde inte få havandeskapspenning men ville inte jobba mer. Man "slösar" ju föräldradagar men då är man åt minstone inte helt utan inkomst.

• Meus Veritas

Havandeskapspenning kan man inte få när man inte har fast schema. Så var det iaf för ca sju år sen när jag var hravid och timvik.

• Harryett

Tack för era svar. Jag var inne och försökte läsa lite..

havandeskapspenning är jag fortfarande inte riktig klok på men det är säkert som så att jag ligger pyrt till, precis som du säger..

Eftersom jag jobbat en del sedan jag gick av min första föräldraledighet så borde det beräknas på det och inte på studietiden. antar jag:)

• madelenee

Man kan få havandeskapspenning, eller graviditetspenning som det heter nu fast man inte har fast schema. Jag är bara timanställd inom vården, men fick min gravidpenning beviljad utan problem :). Min chef fyllde i en sån där blankett om att jag inte kan bli omplacerad och skrev dessutom ett eget litet brev där hon beskrev en arbetsdag, som jag fick skicka med. Så det är inte omöjligt bara för att du är timanställd :)

• Alterere

Man kan få graviditetspenning även när man är timanställd, bara att skriva ut blanketten om omplacering som din chef ska skriva under. Där är det också viktigt att chefen fyller i att du kan bli inringd under tiden du ansöker om, det var tydligen det som det hängde på enligt försäkringskassan. Att du som söker har ett jobb som du kan vara hemma ifrån, oavsett om du har ett schema eller inte.
    Jag är timanställd och har ibland månadsavtal och ibland så lite som endagsavtal, och jag fick godkänt att vara hemma på heltid pågrund av mitt tunga jobb (brevbärare)! Det är alltid värt att prova! :)

• Harryett
    Alterere skrev 2013-08-20 00:10:30 följande:
    Man kan få graviditetspenning även när man är timanställd, bara att skriva ut blanketten om omplacering som din chef ska skriva under. Där är det också viktigt att chefen fyller i att du kan bli inringd under tiden du ansöker om, det var tydligen det som det hängde på enligt försäkringskassan. Att du som söker har ett jobb som du kan vara hemma ifrån, oavsett om du har ett schema eller inte.
    Jag är timanställd och har ibland månadsavtal och ibland så lite som endagsavtal, och jag fick godkänt att vara hemma på heltid pågrund av mitt tunga jobb (brevbärare)! Det är alltid värt att prova! :)

TACK för ditt svar :)
  • klarabella87

Jag fick havandeskapspenning och jag är inte fast anställd. Jobbade innan som vikarie inom vård och barnomsorg. 

Svar på tråden timanställd/vikarie, havandeskapspenning?