Inlägg från: Harryett |Visa alla inlägg
  • Harryett

timanställd/vikarie, havandeskapspenning?

Jag arbetar inom vården och har gjort i 1.5 år nu. Jag är timanställd/vikarie och blir inringd men har oftast dagar i förväg som jag ska arbeta. jag studerar också heltid på komvux så jag jobbar mellan 40-80timmar för att överleva ekonomiskt.

Nu är jag i början av en graviditet och jag undrar vad jag har för rättigheter?

Har jag rätt till havandeskapspening om mitt arbete bedöms för tungt eller måste jag ha ett fast schema att gå efter? Jag tänker om det helt enkelt är så att jag får säga ifrån och gå hemma utan betalt när jag inte orkar mer eller har jag någon rätt till hjälp?

Och hur räknas föräldrapeningen? enbart på lönen/det jag jobbat ihop eller även studiebidraget? Allt som allt har juag mellan 11-14000kr i månaden nu men är orolig hur jag ska klara mig sedan.

• Svar på tråden timanställd/vikarie, havandeskapspenning?
  • Harryett

Tack för era svar. Jag var inne och försökte läsa lite..

havandeskapspenning är jag fortfarande inte riktig klok på men det är säkert som så att jag ligger pyrt till, precis som du säger..

Eftersom jag jobbat en del sedan jag gick av min första föräldraledighet så borde det beräknas på det och inte på studietiden. antar jag:)

• Harryett
    Alterere skrev 2013-08-20 00:10:30 följande:
    Man kan få graviditetspenning även när man är timanställd, bara att skriva ut blanketten om omplacering som din chef ska skriva under. Där är det också viktigt att chefen fyller i att du kan bli inringd under tiden du ansöker om, det var tydligen det som det hängde på enligt försäkringskassan. Att du som söker har ett jobb som du kan vara hemma ifrån, oavsett om du har ett schema eller inte.
    Jag är timanställd och har ibland månadsavtal och ibland så lite som endagsavtal, och jag fick godkänt att vara hemma på heltid pågrund av mitt tunga jobb (brevbärare)! Det är alltid värt att prova! :)

TACK för ditt svar :)
Svar på tråden timanställd/vikarie, havandeskapspenning?