• lolitax

Äggledar spolning

Hej Allihop!

Jag ska göra en äggledarspolning på måndag, är nervös!
    Ni som har gjort det, har ni några tips?

Min chef vill veta hur länge jag kommer vara borta från jobbet, då hon måste sätta in en annan då jag inte är där, hur lång tid tog det för er? Kunde ni gå direkt efter till jobbet?

Hur lång tid efter äggledarspolningen fick ni börja med insemination ?

Tacksam för alla svar :D

• Svar på tråden Äggledar spolning
  • LillaJagMaria

Hej hej

Jag gjorde en spolning i förra veckan, var också jättenervös innan. Det var väl ingen skönt upplevelse och gjorde lite ont, kändes som mensvärk ungefär....men det gick bra.

Jag hade tid kl 8.00 och 8.40 lämna jag mottagningen och kunde åka direkt till jobbet. Hade inget ont efteråt.  

• Teodorra

Jag gjorde en spolning för lite mer än fyra år sedan. Fick en värktablett som jag tog en timme innan behandlingen, men kände absolut ingen smärta snarare en tryckande känsla när vätskan trycktes in. Samtidigt som läkaren spolade gjorde han ultraljud för att se så att ledarna var fria, vilket de var (eller kanske blev tack vare spolningen). Vid ultraludet såg vi två stora äggblåsor som var redo att släppa, ett av de ägg blev till min älskade dotter. Vi spolade i maj och hade vi inte blivit spontangravida direkt hade vi fått en tid i augusti för att prata ivf. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Hade inga problem att åka tillbaka och jobba direkt efter.

• Empan88

Äggledar spolning är bl de värsta jag gångsin har gjort. det gjorde fruktansvärt ont. jag var helt slut efter det besöket, jag hade inte fixat att gå tillbaka till jobbet igen, men hoppas de inte gör lika ont för dig.. men det var ingen roligt alls !!!

• MrsDa

Jag gjorde min äggledarspolning i förra veckan, var skitnervös innan. Tog 1 ipren och 2 alvedon 45 min innan min bokade tid. Det gick hur bra som helst, jag kände lite mensvärkskänningar som mest. Mig spolade de först med NaCl och sedan med kontrastvätska eftersom det inte gick att se något flöde genom äggledarna, vilket dessvärre inte heller gick att se med hjälp av kontrastvätskan då jag tydligen inte har någon/begränsad passsage.

Hade som extremt lite molvärk över livmoderna under dagen (och några dagar efter), inget jag behövde ta värktabletter för utan jag höll igång som vanligt och barnvaktade en 1åring och en 4åring direkt efter. =)

Vi skulle ha börjat inseminering redan cykeln som kommer nu blir det dock att dra igång en ivf-karusell..

• lolitax

Empan: Hade du något stopp och var det därför det gjorde så ont? Hur gick de tillväga sen efter spolningen?

Lillajagmaria: Vad skönt att det gick bra, hade du något stopp? Vad blir erat nästa steg?

Teodorra: GRattis till din dotter :)

MrsDa: Spännande :)

Fick svar från gyn idag att vissa läkare rekommenderar att man stannar hemma och vilar sig resten av dagen, får se hur de blir med det beror på vad man chef bestämmer sig för :P

• lolitax

Är det så att man bara får 3 ivf behandlingar, och funkar det inte så får man göra vaddå? Känner mig orolig

• LillaJagMaria
    lolitax skrev 2013-08-21 20:50:35 följande:
    Empan: Hade du något stopp och var det därför det gjorde så ont? Hur gick de tillväga sen efter spolningen?

Lillajagmaria: Vad skönt att det gick bra, hade du något stopp? Vad blir erat nästa steg?

Fick svar från gyn idag att vissa läkare rekommenderar att man stannar hemma och vilar sig resten av dagen, får se hur de blir med det beror på vad man chef bestämmer sig för :P
    Nej allt såg bra ut på spolningen, inget stopp. Vi har fått en remiss för IVF nu, ca tre månaders väntetid. Fram tills dess blir det pergotime för att stimulera ägglosning....så bara att hålla tummarna nu! 

I Västra Götalands regionen får man tre försök IVF (olika hur många IVF man får i olika delar av Sverige), tar det sig inte någon av dessa tre gånger så får man betala om man vill ha fler försök. 
  • Thotis90
    lolitax skrev 2013-08-21 20:57:31 följande:
    Är det så att man bara får 3 ivf behandlingar, och funkar det inte så får man göra vaddå? Känner mig orolig
    Det är olika beroende på vart man bor. I Dalarna är det tre betalade IVF-behandlingar. Om det inte ger resultat kan man fortsätta, men då får man bekosta det själv såklart. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Empan88
    lolitax skrev 2013-08-21 20:50:35 följande:

Dem sa att jag hade ovanligt fina äggledare med jätte bra passage. Men min livmoder låg långt bak så de fick först ta fram den med en tång, efter ett antal försök innan att sätta in en katet. hela denna process blev väldigt långt.. jag hade sånt så jag var helt slut i mina ben så kunde knappt gå efter åt. var väldigt öm och blöddde lite grann
  • Ulri

Hej,

Jag gjorde en äggledarspolning i förrgår. Tog en värktablett innan och kände ingenting. Nu ha rjag dock börjat blöda precis som en mens (är bara på dag 12 ska inte ha mens). Har någon annan blött efteråt? Innan var det mest spotting men sedan en timme är det som en riklig mensdag.... :(

Svar på tråden Äggledar spolning