• lolitax

Äggledar spolning

Hej Allihop!

Jag ska göra en äggledarspolning på måndag, är nervös!
    Ni som har gjort det, har ni några tips?

Min chef vill veta hur länge jag kommer vara borta från jobbet, då hon måste sätta in en annan då jag inte är där, hur lång tid tog det för er? Kunde ni gå direkt efter till jobbet?

Hur lång tid efter äggledarspolningen fick ni börja med insemination ?

Tacksam för alla svar :D

• Svar på tråden Äggledar spolning
  • LängtansBlåaBlomma

Jag gjorde en i våras och jag hade kunnat jobba efteråt om jag behövt. Det kändes som mensvärk under själva spolningen och tror att det var lite ömt efteråt också, plus att jag fick ha trosskydd, men annars mådde jag bra. Det är nog övervägande dem som delar min upplevelse, men man kan ju aldrig veta.
    Har du gjort spolningen nu? 

• Thotis90
    Ulri skrev 2013-09-12 23:23:27 följande:
    Hej,

Jag gjorde en äggledarspolning i förrgår. Tog en värktablett innan och kände ingenting. Nu ha rjag dock börjat blöda precis som en mens (är bara på dag 12 ska inte ha mens). Har någon annan blött efteråt? Innan var det mest spotting men sedan en timme är det som en riklig mensdag.... :(
    Jag blödde efteråt. De visste dock inte om det berodde på spolningen (livmodertappen ville inte öppna) eller om det berodde på att jag precis hade mens.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Ulri
    Thotis90 skrev 2013-09-12 23:36:24 följande:
    Jag blödde efteråt. De visste dock inte om det berodde på spolningen (livmodertappen ville inte öppna) eller om det berodde på att jag precis hade mens.
     Precis hade mens innan menar du? Hm min slutade ju iaf tre eller fyra dagar innan undersökningen. Jag får väl ringa imorgon och kolla upp sa jag lugnar mig, hittade ju ingentinge när jag googlade iaf (inte för att det lugnar en speciellt mycket i de flesta fall)
  • Thotis90
    Ulri skrev 2013-09-12 23:39:30 följande:
     Precis hade mens innan menar du? Hm min slutade ju iaf tre eller fyra dagar innan undersökningen. Jag får väl ringa imorgon och kolla upp sa jag lugnar mig, hittade ju ingentinge när jag googlade iaf (inte för att det lugnar en speciellt mycket i de flesta fall)
    Min mens slutade dagen innan spolningen. Jag hade fortfarande färgade flytningar när jag kom till sjukhuset (det gjorde ingenting), men det färska blodet hade försvunnit.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • meijah

Jag gjord spolning förra månaden, dum som jag var läste jag på innan om hur det skulle vara och hade byggt upp världens skräckscenario :P Gjorde inte det minsta ont, sa t.o.m till läkaren att "Ska detta vara mensvärk byter jag mer än gärna min riktiga mensvärk mot detta, tusen ggr om"! Hela läkarbesöket tog 30 min, gick raka vägen till jobbet och jobbade 12h utan problem, ingen blödning eller något. :)

• Juronjaure

Jag vill också lägga in ett lugnande inlägg här, för jag har också skrämt upp mig till max pga FAMILJELIV, suck! Gjorde undersökningen igår, kände ingenting under tiden, svag "mensvärk" efteråt. Absolut ingenting att stressa upp sig inför! Visst får vissa ont, men KOM IHÅG att det är mest de som fått ont som har behov av att "skriva av sig" på nätet efteråt. För de allra flesta går undersökningen smärtfritt.

• invidadel

Hej! Jag har inte gjort en spolning, men min sambo tycker att vi borde ha gjort det.. Har gjort ett IVF försök för ett år sen, och ska snart påbörja ett till.

Min undran är väl hur ni tycker, ska man göra spolning???! 

• Teodorra
    invidadel skrev 2013-09-26 15:12:07 följande:
    Hej! Jag har inte gjort en spolning, men min sambo tycker att vi borde ha gjort det.. Har gjort ett IVF försök för ett år sen, och ska snart påbörja ett till. Min undran är väl hur ni tycker, ska man göra spolning???! 

Det är absolut värt att prova spolning, det är ett snabbt och enkelt ingrepp som oftast inte känns mer än lite mensvärk, man har med andra ord inget att förlora på att testa, enligt mig i varje fall
  • LängtansBlåaBlomma

Spolning utesluter trånga äggledare. Om din läkare inte misstänker en sådan defekt finns det nog ingen anledning. Hos mig ingick det i utredningen även om de inte misstänkte att mitt problem bestod av det.

Sen är det typ en minimal ökad chans till graviditet efter en sådan.  sen kanske det är dyrt och din mottagning är snål.

• Teodorra
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-09-27 07:32:04 följande:
    Spolning utesluter trånga äggledare. Om din läkare inte misstänker en sådan defekt finns det nog ingen anledning. Hos mig ingick det i utredningen även om de inte misstänkte att mitt problem bestod av det. Sen är det typ en minimal ökad chans till graviditet efter en sådan.  sen kanske det är dyrt och din mottagning är snål.

Det är inte vad det sa på Sahlgrenska när jag spolades, där är personalen säker på att spolning hjälper många som har problem att bli med barn. Det är ju vid spolning som man ser om äggledarna är trånga. Spolningen visa inte bara om det är fritt fram i gångarna den sköljer också rent och ökar framkomligheten, i mitt fall hjälpte det direkt. Efter att vi försökt i 1,5 år blev jag gravid med äggen som vi såg vid spolningen. Jag vet flera som efter flera års försök blev gravida inom någon månad efter spoling, även personer som fått barn tidigare men haft problem med syskon. Det löser absolut inte alla problem men har man chansen att göra det så hade inte jag tvekat.
  • LängtansBlåaBlomma

Okej det sa inte personalen där jag går. Jag frågade läkaren om det ökar chansen och hon svarade att det kan bli liten marginell skillnad.

• Novabusen

Hej på er! Jag har oxå gjort spolning genom landstinget. Privat kostar det runt 2700kr. Det var som en vanlig gynundersökning fast med mensvärk en stund. Jag hade inga problem efter. Jag gjorde min spolning på dag 8. Stod i mina papper att jag skulle boka tid på dag 8-11 i menscykeln :)

Svar på tråden Äggledar spolning