• Anonym (Xxx)

Vad händer med företagen om vi separerar?

Är sambo och har två barn ihop med en man. Vi har byggt hus där vi nu bor. Han har ett vanligt jobb plus att han är delägare i två aktiebolag. Vad gäller med företagen om vi separerar? (Vi är alltså inte gifta.) är någon del i företagen min då?

• Svar på tråden Vad händer med företagen om vi separerar?
  • Stormorsan

Nej, samboegendom är bara gemensam bostad (anskaffad för gemensamt bruk) och bohag. Allt annat äger samborna var och en för sig.

• Anonym (!)

Som tur är gäller bara sambolagen gemensamt hushåll och bostad. Allt annat fortsätter man äga som innan.

• Anonym (Xxx)

Så kort sammanfattat är jag rätt dum som låter honom jobba ihjäl sig och bygga upp företag medan jag går hemma och tar hand om barnen???:)går vi isär så har han världens trygghet, o jag ingenting....!

Stormorsan skrev 2013-08-20 10:15:38 följande:
    Nej, samboegendom är bara gemensam bostad (anskaffad för gemensamt bruk) och bohag. Allt annat äger samborna var och en för sig.

• Anonym (!)
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-20 10:18:23 följande:
    Så kort sammanfattat är jag rätt dum som låter honom jobba ihjäl sig och bygga upp företag medan jag går hemma och tar hand om barnen???:)går vi isär så har han världens trygghet, o jag ingenting....!
    Självklart. Smartast är naturligtvis att du börjar arbeta heltid!
  • Anonym (T)

Typ japp
  • Kjell2

Så länge ni bara är sammanboende och inte har avtal eller någon annan tilläggslösning så ja.
  • TanganyikaIka
    Jepp! Det är du. Giftermål är alltid det absolut tryggaste sättet att leva ihop. 
  • Anonym (Xxx)

Typiskt, då varken jag eller sambon är så där jättesugna på giftermål. Nu tror jag iofs inte att vi kommer gå isär, men känns ju surt om vi skulle göra det och jag står nollad för att jag varit "snäll" och varit hemma för att han vill jobba massa....

TanganyikaIka skrev 2013-08-20 10:30:40 följande:
    Jepp! Det är du. Giftermål är alltid det absolut tryggaste sättet att leva ihop. 

• Anonym (..)

kolla me den familjejurist om ni kan skriva samboavtal där företaget är ert gemensamma ägande :)
    å om giftermål kan ni bara gå till stadshuset å säga ja smidigt :) 

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-20 12:35:26 följande:
    Typiskt, då varken jag eller sambon är så där jättesugna på giftermål. Nu tror jag iofs inte att vi kommer gå isär, men känns ju surt om vi skulle göra det och jag står nollad för att jag varit "snäll" och varit hemma för att han vill jobba massa....

Finns lösningar till detta. T ex att det löpande sätts in pengar på ett sparkonto/pensionsspar till dig, at du går in som delägare i bolaget, att ni skriver samboavtal där du får bostaden.
Svar på tråden Vad händer med företagen om vi separerar?