Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Miranda8501

Dyrt i Dublin?

Hej alla.

Tänkte överraska min man med en fyra dagars trip till Irland, Dublin på hans 30 års dag.

Vi ska vara där i fyra dagar och jag undrar hur mycket pengar vi behöver per dag?
    Jag har aldrig varit där innan så jag har ingen aning om hur dyrt det är.

Uppskattar svar!

• Svar på tråden Dyrt i Dublin?
  • Amidina

Beror helt på vad man planerar att göra, det är ju euro som gäller där. 
    I mitt tycke så är det som Sverige, det finns både dyrt och billigt beroende på vad man vill göra.
    Om du skriver lite om vad ni vill göra så kanske jag kan komma med lite mer konkreta tips. :) 

• Miranda8501
    Amidina skrev 2013-08-26 09:50:45 följande:
    Beror helt på vad man planerar att göra, det är ju euro som gäller där. 
    I mitt tycke så är det som Sverige, det finns både dyrt och billigt beroende på vad man vill göra.
    Om du skriver lite om vad ni vill göra så kanske jag kan komma med lite mer konkreta tips. :) 
    Hej. Tack så mycket för ditt svar.

Vi ska vara där i tre dagar nu och det faller på en torsdag, fredag, lördag och på söndag morgon åker vi hem.
    Han älskar att dricka öl. Så jag tänkte ta honom till en grym pub där han kan köpa massa öl och testa olika sorters. Sen tänkte jag att vi skulle gå på en sightseeing. Sen bara åka buss och titta på Dublin, se hur det är, ta kort.

Hur mycket behöver vi för 3 dagar tror du? 
    Finns det något annat vi definitivt måste se när vi ändå är i Dublin?

Tacksam för svar 
  • Hejhoppsan

Ett tips på vad ni INTE ska göra är att vara ute i Temple bar-området efter 23.30 ungefär. Dublin är en riktig fyllestad. Jag har varit där ett gäng gånger, och varje gång sett aspackade människor (främst irländare själva) ragla omkring. Och hur många slagsmål jag sett minns jag inte ens! Men andra tider på dygnet är Dublin en jättefin stad!  

• Amidina

Personligen tyckte jag inte Temple bar var så farligt, beroende på var man var. :) Och de flesta fyllona jag träffade på var ungdomar som kom från alla möjliga länder och var ute på äventyr. Men men!

Om han är ett ölfan så kanske ett besök på Guinness kan vara något? Det lät finnas mer än ett ställe annars där man kan gå på ölprovningar, är själv ingen öldrickare men vet att vänner varit på sånt.
    Älskar personligen puben Oliver St John Gogarty (http://www.gogartys.ie/) i Temple bar-området, den är liten och familjär och de kör livemusik lite då och då. Människorna är fantastiska!

Jag kan rekommendera ett besök på restaurangen The Church (http://www.thechurch.ie/), nästan bara för miljön, men även maten är riktigt god där.
    Annars är det Trinity college, St Patricks katedral, Temple bar under dagtid, Phoenix park och deras zoo. 

Egentligen är det nästan lite synd att bara vara i Dublin då den irländska landsbygden är helt fantastiskt vacker. :)

Pengamässigt för bara aktiviteter hade jag nog tagit med kanske 1000 för 2 pers, då lär man kunna komma in på ett par, tre ställen iaf utan problem och ta en sightseeingbuss. 
    Annars kan man som sagt räkna med ungefär samma priser som i Sverige vad gäller mat och så, jag hade tagit med lite extra bara för säkerhets skull eftersom jag gillar att skämma bort mig lite då och då. ^^

Mitt absolut bästa tips är annars att bara gå runt i staden, utgå från kanalen som går mitt i och promenera sen runt lite här och var.
    Undvik dock gärna Finglas, mindre bra område. 

• Miranda8501
    Hejhoppsan skrev 2013-08-26 19:49:27 följande:
    Ett tips på vad ni INTE ska göra är att vara ute i Temple bar-området efter 23.30 ungefär. Dublin är en riktig fyllestad. Jag har varit där ett gäng gånger, och varje gång sett aspackade människor (främst irländare själva) ragla omkring. Och hur många slagsmål jag sett minns jag inte ens! Men andra tider på dygnet är Dublin en jättefin stad!  
    Hej. Tack för ditt svar. Men hur mycket pengar tror du vi behöver på tre dagar?
  • Miranda8501
    Amidina skrev 2013-08-27 10:33:50 följande:
    Personligen tyckte jag inte Temple bar var så farligt, beroende på var man var. :) Och de flesta fyllona jag träffade på var ungdomar som kom från alla möjliga länder och var ute på äventyr. Men men!

Om han är ett ölfan så kanske ett besök på Guinness kan vara något? Det lät finnas mer än ett ställe annars där man kan gå på ölprovningar, är själv ingen öldrickare men vet att vänner varit på sånt.
    Älskar personligen puben Oliver St John Gogarty (www.gogartys.ie/) i Temple bar-området, den är liten och familjär och de kör livemusik lite då och då. Människorna är fantastiska!

Jag kan rekommendera ett besök på restaurangen The Church (www.thechurch.ie/), nästan bara för miljön, men även maten är riktigt god där.
    Annars är det Trinity college, St Patricks katedral, Temple bar under dagtid, Phoenix park och deras zoo. 

Egentligen är det nästan lite synd att bara vara i Dublin då den irländska landsbygden är helt fantastiskt vacker. :)

Pengamässigt för bara aktiviteter hade jag nog tagit med kanske 1000 för 2 pers, då lär man kunna komma in på ett par, tre ställen iaf utan problem och ta en sightseeingbuss. 
    Annars kan man som sagt räkna med ungefär samma priser som i Sverige vad gäller mat och så, jag hade tagit med lite extra bara för säkerhets skull eftersom jag gillar att skämma bort mig lite då och då. ^^

Mitt absolut bästa tips är annars att bara gå runt i staden, utgå från kanalen som går mitt i och promenera sen runt lite här och var.
    Undvik dock gärna Finglas, mindre bra område. 
    Hej igen.
    Tack så mycket för ditt välformulerade svar.
    Jag tänkte fråga dej igen hur mycket du tror vi behöver för tre dagar?
    Räcker 3500 kronor?

Tacksam för svar 
  • Hejhoppsan
    Miranda8501 skrev 2013-08-27 13:01:56 följande:
    Hej. Tack för ditt svar. Men hur mycket pengar tror du vi behöver på tre dagar?
    Det beror helt på vad ni vill göra och äta. Räkna med att priserna är ungefär som här hemma. Vill ni äta på finkrog går det åt en hel del, nöjer ni er med McDonalds betydligt mindre :)
Svar på tråden Dyrt i Dublin?