• vitlilja

CSN gör fel jag måste betala?

Jag håller på och läser några distanskurser via Komvux i min hemkommun,
    jag läser totalt 300 poäng och har fått godkänt för studiemedel.

Nu har jag fått ett återbetalningskrav på 20 000 kronor som ska vara betalt
    senast sista augusti!! Jag ringde och frågade varför och fick:

"din lärare har bara anmält att du ska läsa 100 poäng och
    CSN gjorde fel som godkände din ansökan då det var för lite poäng"...

Förstår inte att dom kan tycka att det är rätt att JAG måste betala 20 000 när det är dom som har gjort fel.
    Visst jag vet att jag måste betala tillbaka lånet någon gång men så mycket pengar har inte jag då CSN var
    min enda inkomst + att det känns fel att jag ska drabbas när DOM har gjort fel.

någon annan som har råkat ut för liknande? Någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra? GråterGråter

• Svar på tråden CSN gör fel jag måste betala?
  • Thotis90

Om du läser 300 poäng skall du ha studiemedel. Prata med din lärare och fråga varför denne bara har registrerat att du skall läsa 100 poäng.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Aram

Men då måste du ju också ha fått dessa pengar utbetalt redan eller?

• Whitetrash86

Tyvärr så är det ju så att du alltid måste kontroller att allt är rätt...

Kan du göra en avbetalnings plan med dom? 

• Baloo81

Jag fick gott betala och sen överklaga. Annars skulle räkningen hamnat hos kronis och det ville jag inte. Jag vann rätt fort för jag hade rätt till dessa pengar.

• Jemp

Be dem om en avbetalningsplan. Om du fortsätter plugga är väl problemet dock att du inte lär få nytt beviljat.

Jag antar att de tänker att du borde haft koll på att det var fel poäng i beslutet?

CSN har i allmänhet rätt skumma regler och det kan löna sig att bråka och prata med olika människor.

• vitlilja

Jag har pratat med studievägledaren som har hand om allt med CSN och han registrerade bara
    100 poäng för att han registrerar tydligen "terminvis" och jag har läst hela sommaren så jag fattar inte vad han håller på med?

Ja, jag har fått pengar utbetalda i mindre summor månadsvis.
    Sen tycker jag att det är fel av dom att kräva så mycket pengar för ett fel som dom har gjort, då dom inte
    kollade igenom ansökan ordentligt och bara godkände för hade dom sett att bara 100 poäng är registrerade så hade jag inte haft problemet nu?

• Jemp

Ja om det är läraren som gjort fel får du ju prata med denne och be om ett intyg.

• vitlilja

"STUDIEMEDEL

Beslut.

CSN beslutar att du får studiemedel för studier vid

Komvux Tibro, Gymnasiekurser, gymnasienivå, 300 poäng
    20 veckor, 2013 vecka 19-38, studietakt 100%"    

Fick jag som bekräftelse på min ansökan  

• vitlilja
    Baloo81 skrev 2013-08-20 13:08:14 följande:
    Jag fick gott betala och sen överklaga. Annars skulle räkningen hamnat hos kronis och det ville jag inte. Jag vann rätt fort för jag hade rätt till dessa pengar.

Fick du tillbaka pengarna då eller behölls dom av CSN?
  • Jimman
    vitlilja skrev 2013-08-20 13:20:35 följande:

Fick du tillbaka pengarna då eller behölls dom av CSN?
    Men hur kan du ha blivit återbetalningsskyldig nu om du ska plugga nu ?

Detta brukar komma 1-2 år efter man fått för mycket utb
  • snedtak
    Jimman skrev 2013-08-20 14:24:49 följande:
    Men hur kan du ha blivit återbetalningsskyldig nu om du ska plugga nu ?
    Detta brukar komma 1-2 år efter man fått för mycket utb
    Det beror på varför man får återkrav. Att man är anmäld till för få poäng kan de upptäcka direkt, medan att man har tjänat över fribeloppet kräver att inkomståret ska vara klart.
  • Jimman
    snedtak skrev 2013-08-20 16:17:46 följande:
    Det beror på varför man får återkrav. Att man är anmäld till för få poäng kan de upptäcka direkt, medan att man har tjänat över fribeloppet kräver att inkomståret ska vara klart.
    Men märker dom direkt har man ju inte hunnit få så mycket från dom
Svar på tråden CSN gör fel jag måste betala?