• Zarina

"NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?

Behöver råd... Min 2-åring (snart 2,5) har blivit väldigt trotsig och bråkig på senaste tiden och lyssnar inte alls på mig. Har dagbarn hemma så det är jag, han och tre andra barn. har en längre tid försökt hantera det genom att gå ner på knä och mjukt hålla om honom om han grälar med de andra och lugnt säga "nej så får man inte göra osv" men det fungerar inte alls... Han blir bara vildare hela tiden och nu börjar jag tröttna.
    Hur tycker ni andra det låter att (som rubriken lyder) ge honom två varningar och slutar han inte stänger jag in honom en LITEN stund på rummet ensam. Går sedan in och kramar om honom och pratar igenom det som hände.

Ni som fördömer detta, SNÄLLA ge mig råd!!!!???

• Svar på tråden "NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?
  • pluvdo

Stänga in på rummet vet jag inte, men ta bort barnet från situationen bör man väl göra i alla fall.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Zarina
    pluvdo skrev 2013-08-20 17:38:55 följande:
    Stänga in på rummet vet jag inte, men ta bort barnet från situationen bör man väl göra i alla fall.
    Typ bara flytta tre meter längre bort? Men om han direkt hoppar tillbaka i grälet? Dessutom slår och skallar han mig när jag tar honom... :(
  • Omogen citron

Jag tycker det låter som en jättebra idé.

• Alexi

Nej, man stänger inte in barn på rummet! Barn på 2,5 år är för små för att hålla på med varningar och tjafs (har en 2,5-åring själv). Lyft bort från situationerna och markera tydligt, dvs prata inte så mycket utan agera. Men nej, man isolerar inte barn från deras största trygghet, dvs du!

• Zarina
    Alexi skrev 2013-08-20 21:05:26 följande:
    Nej, man stänger inte in barn på rummet! Barn på 2,5 år är för små för att hålla på med varningar och tjafs (har en 2,5-åring själv). Lyft bort från situationerna och markera tydligt, dvs prata inte så mycket utan agera. Men nej, man isolerar inte barn från deras största trygghet, dvs du!
    Tror du verkligen inte de förstår varningar...? Tycker barn verkar så oerhört fiffiga och förstår mycket mer än man tror..... Känns som om man "borde" förklara mera och inte bara säga "nej" och lyfta bort! Men det är svårt, tappar så lätt nerverna på honom.... :(
  • lovely89

Ta honom därifrån till ett annat rum och säg åt honom att han får stanna där tills han lugnat ner sig.. 
    Funkat jätte bra på mina barn, när jag säger åt dem idag att gå in på sina rum när de inte är snälla så gör de det själv mant och TILLOMED stänger de dörrarna och skriker lite extra :) 1 minut senare kommer de ut och säger förlåt..  

• Alexi
    Zarina skrev 2013-08-20 21:08:00 följande:
    Tror du verkligen inte de förstår varningar...? Tycker barn verkar så oerhört fiffiga och förstår mycket mer än man tror..... Känns som om man "borde" förklara mera och inte bara säga "nej" och lyfta bort! Men det är svårt, tappar så lätt nerverna på honom.... :(
    jo på ett sätt förstår de varningar, absolut. Eller min son som är 2 år och 9 mån gör det nu i alla fall. Men det måste ju vara en greppbar konsekvens och att stänga in på rummet är att hota med att göra dem rädda, ensamma och otrygga. Det är något helt annat än att hota med att om du inte slutar skrika så måste vi sluta med den här leken. Tex.

Jag hotar aldrig någonsin med att lämna mina barn, att gå ifrån dem om de inte kommer omedelbart osv, det är bara att göra dem rädda och otrygga.
  • alynda
    Alexi skrev 2013-08-20 21:18:38 följande:
    jo på ett sätt förstår de varningar, absolut. Eller min son som är 2 år och 9 mån gör det nu i alla fall. Men det måste ju vara en greppbar konsekvens och att stänga in på rummet är att hota med att göra dem rädda, ensamma och otrygga. Det är något helt annat än att hota med att om du inte slutar skrika så måste vi sluta med den här leken. Tex. Jag hotar aldrig någonsin med att lämna mina barn, att gå ifrån dem om de inte kommer omedelbart osv, det är bara att göra dem rädda och otrygga.

• Murarn

Varför gör han som han gör tror du ?

Det har mest troligt hänt något innan han slår de andra barnen. Kanske tog "Nisse" en penna från din son? Det kan vara små saker gör att din son känner sig orättvis behandlad.

Sätt dig på knä i höjd med din son
    "Blev du arg på Nisse för att han tog din penna? Ska vi se om vi kan rita tillsammans istället?"

Han kanske bara vill ha mer uppmärksamhet? Ge honom det isf.

Att avleda är alltid det bästa. Man ska vara försiktig med att bestraffa barn.
    Det går inte att säga "nej så får du inte göra" och sedan bara släppa barnet. Visa istället vad han ska göra annars gör han bara "fel" igen!

Meeeeen, man kan inte alltid vara en supermorsa :) och det är det ingen som begär av dig! Kram

• Harmagedon

Mina har varit för små för att förstå det där med varningar och konsekvenser i den åldern. Jag har istället agerat direkt och lyft bort dem ur sådana situationer. Inte stängt in på rummet utan mer försökt få dem intresserade av något annat. Men jag har å andra sidan inte haft tre småttingar till att ta hand om...

Svar på tråden "NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?