• Ewald01

Kaffe - bra eller dåligt för hälsan?

Är kaffe bra eller dåligt för hälsan? Förlängrar eller förkortar det livet?

Har läst två artikler kring detta. Läser man detta kommer man fram att lite kaffe kan förlängra livet, men för mycket kaffe däremot kan förkorta livet. ....

http://www.svd.se/mat-och-vin/drick-kaffe-och-lev-langre_7207836.svd

och här den andra:

http://www.svd.se/mat-och-vin/for-mycket-kaffe-kan-forkorta-livet_8430530.svd

Vad tycks? ... 

• Svar på tråden Kaffe - bra eller dåligt för hälsan?
  • Unis

Är det inte så med det mesta vi äter, att det å ena sidan är nyttigt men å andra sidan farligt om det blir för mycket eller för lite. Jag tänker fortsätta dricka mitt kaffe så får vi hur det blir med det

• mice

Solen är bra för kroppen men ger en cancer.. Lightläsk ger en cancer. Allting ger en cancer. Alltid en risk med allting. Man kan dö av vatten. 

• Ewald01

Nja, jag har aldrig hört att t.ex. paprika eller gurkor påverkar hälsan negativt. Alla vet att paprika eller gurkor är bra för hälsan.

Men kaffe? ... här finns det en del studier som strider mot varandra ...

ska man dricka te istället ... ?     

• Ewald01
    lövet2 skrev 2013-08-20 21:15:56 följande:
    Ja. Lagom är alltid bäst ...

Ja ... inte mer än 3 - 4 koppar per dag ... verkar vara bäst ... eller hur? ....
  • mice

Jag äter inte vindruvor längre och tål inte riktigt paprika, men det finns ju mycket mer som är läskigt besprutade. Vet inte riktigt hur man ska göra.. Det mesta som man tar av skalet på brukar jag tycka är okej iaf. Glad 

Men kaffet ger jag inte upp...

• Ewald01

Nja, det med vindruvorna och paprikorna är inte samma sak. Ja, de kan innehålla bekämpningsmedel eller rester av bekämpningsmedel. Men om man köper ekologiska paprikor eller odla dom själva har man ju inga bekämpningsmedel.

Så grönsaken i sig påverkar ju inte hälsan negativt. Sen bör man alltid tvätta paprikor och andra grönsaker innan man äter eller lagar dom ... 
  • lövet2
    Ewald01 skrev 2013-08-20 21:23:02 följande:

Ja ... inte mer än 3 - 4 koppar per dag ... verkar vara bäst ... eller hur? ....
    Ungefär så. Har tyvärr själv svårt att hålla mig till den mängden!
  • Ewald01
    mice skrev 2013-08-20 21:40:34 följande:
    Jag äter inte vindruvor längre och tål inte riktigt paprika, men det finns ju mycket mer som är läskigt besprutade. Vet inte riktigt hur man ska göra.. Det mesta som man tar av skalet på brukar jag tycka är okej iaf. Glad 

Men kaffet ger jag inte upp...

Ja, okej. Men egentligen innehåller just skalet viktiga vitaminer och borde egentligen vara bra för kroppen .... om det inte är besprutet med kemikalier ... 
  • Ewald01
    lövet2 skrev 2013-08-20 21:46:39 följande:
    Ungefär så. Har tyvärr själv svårt att hålla mig till den mängden!

Hmmm ja ... speciellt på IKEA brukar man dricka den ena eller andra koppen efter maten ...
Svar på tråden Kaffe - bra eller dåligt för hälsan?