• surrender

Omtenta i anatomi och fysiologi, hjälp?!

Har en omtenta i anatomi och fysiologi på lördag. Har aldrig gjort en omtenta innan och undrar om nån vänlig själ där ute kan berätta lite för mig om hur det funkar? Kommer det liknande frågor som på den första tentan eller kan det komma helt andra grejer? Är ju skönt att veta om man läser någorlunda rätt, jag har gått igenom den gamla tentan och liknande övningstentor. Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig :)

• Svar på tråden Omtenta i anatomi och fysiologi, hjälp?!
  • Anonym (lite olika)

Det kan komma en helt ny tenta eller så är det blandat eller så är läraren lat och tar exakt samma tenta igen, allt det där har hänt mig.
    Plugga så att du kan den gamla tentan och alla gamla övningstentor så går det nog bra ska du se.

• Tveksamt

För att få en uppfattning om hur mycket det rimligtvis kan skilja sig från tenta till tenta bör du kolla gentemot gamla tentor på samma kurs och av samma föreläsare. Dvs, hur mycket skilde sig förra årets ordinarie tenta mot den första omtentan? Hur mycket skiljer sig förra årets ordinarie tenta mot årets ordinarie tenta osv?

En omtenta är precis som en vanlig tenta, det är inget speciellt förfarande.
    Huruvida det kommer likadana frågor eller ej är helt upp till föreläsaren på kursen. Vissa omtentor är mer eller mindre en kopia av originaltentan, andra är så olika att man ibland funderar på om det verkligen är en omtenta på en kurs eller om man gått in i fel sal och fått en tenta från någon helt annan kurs.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Klotjohan

Brukar vara helt upp till läraren hur de utformar sina tentor. Du har ju gjort en tenta, även om du blev underkänd så vet du ju lite hur läraren brukar formulera frågorna. 

När jag pluggade tyckte jag det var svårt att veta om läraren tyckte det skulle vara ren kunskapskontroll med "utantillfrågor" typ räkna upp vad alla ben i kroppen heter, eller om läraren hellre ville att man kunde förklara mer fritt och förklara en hel funktion eller en process ingående tex beskriv detaljerat hur syre kommer ut i blodet när man andas. 
    Om man pluggar fysiologi så är det nog bra att kunna redogöra för andningsorganen, blodomloppet och matsmältningen iaf.  

• Anonym (lite olika)

Ett bra råd är väl att inte stirra sig blind på gamla tentan utan plugga allting men samtidigt lära sig tentan utantill för det kan trots allt hända att omtentan är exakt lika och det är då surt när man hade en så bra chans att få bra betyg.

• surrender

Tusen tack för alla svar! Det är ju just det där, att inte veta alls hur det kommer att bli.. Önskar att det fanns kriterier för hur en omtenta ska vara. Har kollat igenom tentor med samma lärare, skiljer sig inte jättemycket på frågorna så jag får väl hoppas att det blir typ samma.. Ingen här som gått på Halmstads Högskola och läst kursen? :)

Svar på tråden Omtenta i anatomi och fysiologi, hjälp?!