• Anonym (Panik!!)

Läkare, SSK eller USKA som är inne? Hjälp m medicin!

Vill höra om här finns ngn läkare, SSK eller USKA som är bra på mediciner och kombinationer av dem.

Har sedan en tid tillbaka otroliga problem med ryggen (bl.a SRS) och för någon timme sedan "klickade"/knakade det till ordentligt i ryggen när jag flyttade på benet. Paniksmärtorna utbröt och nu är båda benen lika illa däran.

Jag tar i vanliga fall inte smärtlindrande då ingenting biter men i ren desperation tog jag några av de tabletter jag har utskrivet sedan innan.
    Kom dock på nu i efterhand att tabletterna var från olika ordinationer och är nu lite orolig att jag gjort ngt dumt när jag tagit dem tillsammans?!?

Min fråga till er är om det kan ha varit helt fel att jag tog 1 katapresan, 1 saroten, 1 pronaxen, 1 paraflex samt 2 panodil?
    Alla är till natten men som sagt, utskrivna vid olika tillfällen för olika ordinationer.

Eller är det bättre att kolla upp detta någon annanstans och i så fall var??

Ska ringa min läkare imorgon och få hjälp i övrigt om försämringen fortskrider i samma takt...

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Läkare, SSK eller USKA som är inne? Hjälp m medicin!
  • alynda

Du kan ringa sjukvårdsupplysningen så kan sjuksköterskan kolla med läkare om det är ngn fara eller om du kan sova lugnt.

• Kath01

Jag tycker inte det låter som en farlig kombo, men katapressan, är inte det blodtrycksmedicin, inte smärtlindrande?

• Dr Mupp

Catapresan är blodtrycksänkande
    Saroten är antidepressiv, ångesdämpande, lugnande
    pronaxen är smärtlindande, inflamationsdämpande
    paraflex är muskelavslappnande
    pandodil är smärtlindande

Catapresan, Saroten och paraflex hjälper INTE mot smärtan.

Pronaxen och panodil är ok att kombinera. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Usk)

Nu kommer iaf inte TS blodtryck att bli skyhögt och ångesten kommer försvinna om hon inte får biverkningen självmord som är vanligt förekommande i början. Eller så kan saroten slå ut smärtcentrum eftersom denna tablett används på smärtpatienter med svår kronisk smärta.

• Anonym (Panik!!)

Jag överlevde iaf natten ;)

Jo, Sarotens främsta syfte är ångestdämpande, men i mitt fall är de utskrivna som smärtlindrande. Anledningen till det är att studier har visat att Saroten i kombination med andra preparat snarare har en smärtlindrande effekt än ångestdämpande - allra helst om pat inte lider av ångest eller depression.

Tack för era svar, även om det sista kändes något ironiskt.

Anledningen till att jag blev orolig över detta är därför att jag har sådan respekt för tabletter och iom att jag tidigare reagerat starkt på dessa (och dolcontin när jag fick det) så är det klart man undrar om man gjort något helgalet när man tar tabletterna.

Lyckades iaf somna tillslut och har tid till min läkare i slutet av veckan för att försöka oss på ytterligare en ny ordination. Hoppas vi hittar något som funkar, nervsmärta ska tydligen vara en svår nöt att knäcka...

• Anonym (Panik!!)
    "Det mest använda preparatet för detta ändamål är amitriptylin (då under namnet Saroten). Numera tillhandahålls Saroten endast i de lägre styrkor som används för att lindra smärta, och används inte längre mot depression. Det preparat innehållande amitriptylin som används mot depression idag är Tryptizol, som tillhandahålls i höga styrkor, till skillnad från Saroten. Tryptizol kommer att avregistreras som läkemedel 30 november 2012."
Svar på tråden Läkare, SSK eller USKA som är inne? Hjälp m medicin!