• Anna83 m Juline och Vincent

Tips på mat till höstfest! :)

Jag sitter och planerar för en höstfest med några nära goa vänner och deras barn.Tanken är att bjuda in 4 par plus mig och min man och så kommer det vara 9 barn i åldrarna 4-8 år.

Så nu funderar jag på vad jag ska bjuda på.Jag hade tänkt mig en utefest.Så gärna nån mat som går att laga över en öppen eld.

Dessert tänkte jag mig varma,goa äppelpajer men önskar tips på något höstigt att dricka till!

Önskar även tips på snack att äta :)

• Svar på tråden Tips på mat till höstfest! :)
  • Ramborg

Olika lyxiga korvar att grilla. Pinnbröd. Goda tillbehör som cole slaw, hemgjord bostongurka, rostad lök osv. Plockmat som oliver, marinerade kronärtskockor, minitrekantsmackor med olika fyllning. Nån god äppelmust. Öl, rödvin. Kaffe på termos, man kan köpa såna där små mjölktetror så man slipper kladda med ett mjölkpaket. Marschmallows för barnen att grilla till efterrätt.

42.
    Ramborg skrev 2013-08-21 09:49:48 följande:
    Olika lyxiga korvar att grilla. Pinnbröd. Goda tillbehör som cole slaw, hemgjord bostongurka, rostad lök osv. Plockmat som oliver, marinerade kronärtskockor, minitrekantsmackor med olika fyllning. Nån god äppelmust. Öl, rödvin. Kaffe på termos, man kan köpa såna där små mjölktetror så man slipper kladda med ett mjölkpaket. Marschmallows för barnen att grilla till efterrätt.
    Oooh,tack för goa tips :)
  • Tow2Mater

En stor gryta chiliconcarne som sidorätt till grillkorven. Gott i en skål vid sidan av, eller direkt på korven.

• Mineralvatten

höstliga rätter är ju grytor t ex. jag har en mycket god köttgryta (den ska dock koka i ca 3 timmar) om du vill ha receptet?

Mineralvatten skrev 2013-08-22 13:05:22 följande:
    höstliga rätter är ju grytor t ex. jag har en mycket god köttgryta (den ska dock koka i ca 3 timmar) om du vill ha receptet?
    Jag älskar köttgrytor.Min man jagar så jag har älg kött kvar i frysen sen förra säsongen.Kan jag använda det i ditt recept? Jag tar väldigt gärna emot receptet Skrattande
  • Mineralvatten
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-08-22 15:11:43 följande:
    Jag älskar köttgrytor.Min man jagar så jag har älg kött kvar i frysen sen förra säsongen.Kan jag använda det i ditt recept? Jag tar väldigt gärna emot receptet Skrattande
    kan man säkert...hm..vet inte hehe

Här är mitt recept i alla fall:

ca 1 kg kött av något slag som passar till gryta, som skärs i tärningar.
     2 lökar skärs till båtformar eller vad det kallas.
    2 flaska mörkt öl,
    1 citron (saften).
    2 köttbuljongtärningar eller fond,
    timjan,
    salt och peppar
    2 lagerblad.
    vatten så det täcker.

detta kokas i ca 2,5 timmar sedan hivas det i tärningar eller andra former av rotfrukter som man tycker om. ska man frysa grytan så är inte potatis att föredra. jag brukar ha morötter och palsternacka. vill man ha en krämigare gryta så häll i lite matlagningsgrädde. jag brukar även ha i paprika. När man slänger ned rotfrukterna så kan man behöva krydda mer. man kommer behöva ha i mer vatten också.
    Mineralvatten skrev 2013-08-22 15:51:55 följande:
    kan man säkert...hm..vet inte hehe

Här är mitt recept i alla fall:

ca 1 kg kött av något slag som passar till gryta, som skärs i tärningar.
     2 lökar skärs till båtformar eller vad det kallas.
    2 flaska mörkt öl,
    1 citron (saften).
    2 köttbuljongtärningar eller fond,
    timjan,
    salt och peppar
    2 lagerblad.
    vatten så det täcker.

detta kokas i ca 2,5 timmar sedan hivas det i tärningar eller andra former av rotfrukter som man tycker om. ska man frysa grytan så är inte potatis att föredra. jag brukar ha morötter och palsternacka. vill man ha en krämigare gryta så häll i lite matlagningsgrädde. jag brukar även ha i paprika. När man slänger ned rotfrukterna så kan man behöva krydda mer. man kommer behöva ha i mer vatten också.
    Tack så mycket :) Jag testar med älgkött :)
  • Mineralvatten
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-08-22 19:41:02 följande:
    Tack så mycket :) Jag testar med älgkött :)
    gör det, jag har gjort det och det blir jättegott! men ersätt då köttbuljngen/tärningarna med viltfond.
    jag hoppas att du förstod min aningen röriga beskrivning ;).

Hehe,jo da jag förstår precis :) Det låter riktigt gott :)

Mineralvatten skrev 2013-08-22 19:42:41 följande:
    gör det, jag har gjort det och det blir jättegott! men ersätt då köttbuljngen/tärningarna med viltfond.

jag hoppas att du förstod min aningen röriga beskrivning ;).

• Mineralvatten
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-08-23 11:25:23 följande:
    Hehe,jo da jag förstår precis :) Det låter riktigt gott :)
    det är min mammas recept från början men jag har ändrat det lite =).
    mammas mat vettu, god som tusan ;).
Svar på tråden Tips på mat till höstfest! :)