HELLP syndrom, någon mer?
Hej! Någon mer som genomgått HELLP syndrom under graviditeten? Dela gärna med av era berättelser. Det är ju såpass ovanligt, känner att jag inte får den info jag vill och har mkt tankar och funderingar.. Någon som skaffat fler barn efteråt, hur gick det?? Vill gärna ha fler barn, men är rent ut sagt SKIT rädd för att genomgå detta helvete igen och inte ha samma tur denna gång. Litar inte på vården. Under min tvillinggraviditet för 9 månaders sedan fick jag tidigt varningsklockor om havandeskapsförgiftning. Kraftigt svullen och högt blodtryck sen start. BM kändes orolig från start men höll det tillbaka lite då jag är så SJUKT sjukhusrädd (får panik av att ta ett blodtryck, då ska vi inte tala om resten..). Blev sjukskriven i ve 23. Det hände inte så mkt mer egentligen förrän runt ve 30. Då började "förvarningarna" komma. I efterhand kan jag tycka det var så uppenbart alltihop att HELLP höll på att bryta ut, men upplevde att sjukvården bara nonchalerade! Runt ve 31 åkte jag in akut 2 gnr i riktigt dåligt skick, huvudvärk, otroliga magsmärtor, kräktes, ont i rygg, svullen som..... Bilfärderna till sjukhuset minns jag inte. Bara kräktes och låg dubbelvikt i baksätet. När jag kom in till akuten och skickades till förlossningen fick jag bara svaret "du är bara orolig, försök lugna dig lite så ska du se att det släpper". Släpper?? Är du dum i huvudet??? Blev hemskickad. Efteråt visade det sig att jag hade infarkter på lever och njurar. Men eftersom inte proteinet och blodproverna visade sig ngt så var jag bara "orolig" och det var inget fel på mig. Några dagar senare in igen, samma sak. Hade legat hemma dessa dgr med dessa otroliga magsmärtor och diverse kramper som kom och gick, men enligt sjukvården är jag ju oroligt, okej! Denna gången inlagd för "observation". Den natten på sjukhuset blev jag så in i helvete dålig. Skrek som ett odjur natten igenom. Trodde jag skulle dö. Blodprover togs ju regelbundet men visade ingenting (endast proteinet). "Så oroa dig inte, återigen. Du kanske har sammandragningar". Att jag inte blev galen!!! Va i helvete, jag kommer dö snart, gör ngt!!! På morgonkvisten hade jag inga krafter kvar, minnesluckor och var utom hopp. Det kommer in en läkare. "Det är så här: Du har fått svår HELLP syndrom och är i ett mkt allvarligt tillstånd. Vi måste förlösa dig NU." Några minuter senare ligger jag i operationssalen och sövs. Levern var skadad, njurar påverkade, trombocyterna var så låga att jag höll på att stryka med. Som tur var fick jag god vård när det verkligen gällde. Men hade det inte behövt gå så här långt om det togs på mer allvar tidigare? Som tur är (!) klarade sig mina pojkar mirakulöst bra och vi mår bra alla 3 idag. Men - vågar man igen?