• weto

Han slår sig i spjälsängen om nätterna! dags och byta ?

Hej, jag har två barn sen tidigare, men detta känns nytt för mig.

Min första fick en junior säng när han var 14månader, eftersom han klättrade ur sin spjälsäng. 
    Vårt andra barn fick inte en junior säng förrens 3år, eftersom han sov bra i den.

Nu vårt tredje barn (1år) vet vi inte hur vi ska göra, han somnar jättre bra själv i spjälsängen men han vaknar otroligt många gånger av att han rullar rundor och slår sig i "väggarna" trots spälskydd. Ska man satsa på en junior säng, kan det vara att spjälsängen är förliten? Vi vill både och, eftersom han somnar bra själv i den så vill man itne byta men samtidigt vill man byta eftersom han vaknar och stör sin sömn ofta om nätterna.

Råd?  

• Svar på tråden Han slår sig i spjälsängen om nätterna! dags och byta ?
  • Jasmin Karlsson

Jag har gjort ett eget spjälskydd, eftersom jag tycker att de flesta man kan köpa är för tunna. Köp en skumgummimadrass, ca 3 cm tjock och 30 cm bred. Klipp till så den når hela vägen runt sängen. Sy ett överdrag till. Färdigt. Man kan sy på snören som man kan knyta fast den med runt spjälsängspinnarna.

• Mrs Firren

Vi har lite samma dilemma men pratade senast igår om att låta 1-åringen sova i resesängen som har tygsidor hädanefter.

• skogsvitter

Självklart ska ni byta, han lider ju av sömnproblem och bara att han somnar bra är ju absolut inte anledning nog att behålla spjälsängen. I synnerhet inte när han ändå är så pass gammal!

• veh

1 år är väl inte mycket för att ff sova i spjälsäng...? Mitt barn for också runt mycketjag gjorde ett litet högre och tjockare spjälskydd, ungefär som beskrivits ovan...

• weto
    Jasmin Karlsson skrev 2013-08-21 13:06:45 följande:
    Jag har gjort ett eget spjälskydd, eftersom jag tycker att de flesta man kan köpa är för tunna. Köp en skumgummimadrass, ca 3 cm tjock och 30 cm bred. Klipp till så den når hela vägen runt sängen. Sy ett överdrag till. Färdigt. Man kan sy på snören som man kan knyta fast den med runt spjälsängspinnarna.

Tack för tipset! Flört
    Minza83 skrev 2013-08-21 12:57:56 följande:
    Vad har ni för spjälskydd då??

Vi har ett ralativt högt. Glad
    Mrs Firren skrev 2013-08-21 19:14:34 följande:
    Vi har lite samma dilemma men pratade senast igår om att låta 1-åringen sova i resesängen som har tygsidor hädanefter.

Vi har också en sån, men av någon alednig så har han svårt att somna i den. Men ni bör ju pröva Cool

skogsvitter skrev 2013-08-21 19:32:35 följande:
    Självklart ska ni byta, han lider ju av sömnproblem och bara att han somnar bra är ju absolut inte anledning nog att behålla spjälsängen. I synnerhet inte när han ändå är så pass gammal!
    Det blir ett byte, fungerar inte det så får vi lös det helt enkelt Skrattande
    veh skrev 2013-08-22 04:36:03 följande:
    1 år är väl inte mycket för att ff sova i spjälsäng...? Mitt barn for också runt mycketjag gjorde ett litet högre och tjockare spjälskydd, ungefär som beskrivits ovan...

jag tycker inte åldern spelar någon roll, som sagt mina två andra har slutat olika. Fungerar det med spjälsäng så varför inte, men nu vaknar våran otrolig mycket bara av att han slår sig. Han somnar förvisso om dirket igen när man lägger rätt honom. Men störs jag av det så kan ja tänka mig hur han störs av att vakan hela tiden.

Solig

• skogsvitter

Med åldern menar jag mer att spjälsängen behövs ju inte längre av rena säkerhetsskäl, vilket ju egentligen är varför man har spjälsäng till bebisar. Så att de inte ska ramla, slå sig och göra sig illa. De har ju ingen kontroll över kroppen när de är små. Men en 1-åring behöver inte spjälsängen för den sakens skull. Men som TS skrev, fungerar det så är det ju ingen diskussion.

• Snow Crash

Min knatte sov i resesäng från ca 9 mån, han snurrade omkring så inget spjälskydd i världen hjälpte. Slog i huvudet, fastnade med armar och ben osv. Spjälsängen står numera bredvid min egen säng och används som skydd så han inte ramlar ur min säng när han sover där, och som tvättkorg. Han är nästan två men far fortfarande omkring i sömnen; snurrar, bökar, kryper iväg.
    Så testa resesängen igen, är mitt tips!

Svar på tråden Han slår sig i spjälsängen om nätterna! dags och byta ?