• tippen85

8 månader och tycker inte om mat

Har en dotter som är 8månader och hon avskyr verkligen mat.
    Jag har försökt vänja henne vid mat enda sen 4månader men det går verkligen inte. Hon får i sig max 3 skedar och under den tiden har hon grinat illa, ryser, fått kväljningar och spottat ut. Hur ska man göra?
    Gröt går bättre men verkligen inte i några mängder så att det skulle kunna klassas som en full potion.

Än så länge går hon upp som hon ska på ersättningen men är liten för sin ålder och jag börjar bli lite orolig för att det snart inte är nog.. hur gör jag då?

• Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat
  • fluu

Plockmat och inget trugande säger jag.

Vi hade samma problem. Dottern ville helst bara amma och äta majskrokar till 8-9 månaders ålder när vi började med plockmat. I början åt hon inte jättemycket,men vi lät henne hållas(trugade man vägrade hon helt) och så småningom så blev det mer.
    Hon är nu 1,5 och äter fortfarande mycket plockmat.  Tror att det beror på att hon själv vill ha kontroll.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tippen85

tack för tipset, men vad gav du då?
    dottern här har inga tänder.

Ska kanske tillägga att hon lider av reflux och ett struplock som inte är fullt utvecklat.

• fluu

Allt möjligt. Pasta är mjuk och behöver inte tuggas så mycket. Likaså kidneybönor,ärtor,leverpastej,ägg,bananer.
    Grönsaker med "handtag" är bra,typ broccoli.

Gav även köttbullar och fisk. Man kan ge det mesta. Testa dig fram.

I början kommer hon säkert klökas en del och ha svårt att svälja,men det tränas upp snabbt. Sen är barn bra på det sättet att de spottar ut mat de känner att de inte kan svälja.

• tippen85

kanon. Glad Ska testa det. Blir så frustrerad nu när man vet att hon behöver ordentlig mat men inte vill äta.

• fluu

Ammar du eller ger ersättning och barnet inte går ner i vikt och är glad så är det ingen fara. Amning/ersättning ska ju ändå vara huvudföda under fösta året.

Kom på att  det första vi testade med var avocado,det är mjukt och har en len smak. Dottern gillar dock starkare "vuxensmaker" så det kan var så olika,var inte rädd för att testa.

Googla BLW om du vill läsa mer,där finns det fler recept också.

• skogsvitter
    tippen85 skrev 2013-08-21 16:16:14 följande:
    kanon. Glad Ska testa det. Blir så frustrerad nu när man vet att hon behöver ordentlig mat men inte vill äta.
    Hur kan du veta att hon behöver det?

Det är rätt vanligt att bebisar inte är mogna för fast föda vid traditionell ålder (4-6 mån) utan betydligt senare (att de börjar lite smått vid 8-10 månader är inte alls ovanligt!) Du började ju dessutom för tidigt enligt gällande rekommendationer vilket kan ha spätt på motigheten från hennes sida lite extra om hon absolut inte var mogen då (vilket de flesta inte är)...

De allra flesta behöver inte smakisar för näringens skull när de är så här små utan klarar sig alldeles utmärkt på bröstmjölk/ersättning hela det första året eller mer! Smakisarna är ju till för att vänja in dem allt eftersom de mognar, så att de senare kan äta så mycket som det behövs rent näringsmässigt. Så länge du pressar och stressar så är det stor risk att bebisen bara vänder sig än mer emot maten, därför brukar BLW (plockmat) fungera så pass bra eftersom man låter barnet själv sköta tillvänjningen

Angående tänder så tuggar de ju med gommen och kan mycket väl äta plockmat även fast de inte har några tänder alls.
  • tippen85
    skogsvitter skrev 2013-08-21 17:12:52 följande:

Det är rätt vanligt att bebisar inte är mogna för fast föda vid traditionell ålder (4-6 mån) utan betydligt senare (att de börjar lite smått vid 8-10 månader är inte alls ovanligt!) Du började ju dessutom för tidigt enligt gällande rekommendationer vilket kan ha spätt på motigheten från hennes sida lite extra om hon absolut inte var mogen då (vilket de flesta inte är)...

De allra flesta behöver inte smakisar för näringens skull när de är så här små utan klarar sig alldeles utmärkt på bröstmjölk/ersättning hela det första året eller mer! Smakisarna är ju till för att vänja in dem allt eftersom de mognar, så att de senare kan äta så mycket som det behövs rent näringsmässigt. Så länge du pressar och stressar så är det stor risk att bebisen bara vänder sig än mer emot maten, därför brukar BLW (plockmat) fungera så pass bra eftersom man låter barnet själv sköta tillvänjningen

Angående tänder så tuggar de ju med gommen och kan mycket väl äta plockmat även fast de inte har några tänder alls.
    för att hon inte står sig på enbart ersättning!
  • WickedyWitch

Ge plockmat eller låt henne kladda med maten själv och upptäcka smaker :)
    Jag vet hur jobbigt det är, hade problem med både amningen OCH den riktiga maten sen med min son, och jag var superstressad.
    Nu äter han dock helt själv vid 1,5 år och allt funkar hur bra som helst!

Så låt henne bara upptäcka i sin takt och erbjud mat ofta, så ska du se att det kommer igång :)

• tippen85
    skogsvitter skrev 2013-08-21 17:12:52 följande:

för att hon inte står sig på enbart ersättning! Och ligger hela tiden på gränsen till att väga för lite...

Och så vitt jag vet så är rekommentationerna att börja med smakisar vid 4mån så att d skulle va så extremt förtidigt vet jag inte?
    Vi har olika uppfattning där, jag har läst och hört hela tiden att barn/bebisar klarar sig garanterat på flytande föda upp till 6mån sen behöver dom vänja sig vid vanlig mat. Att 8månaders bebisar lever på enbart flytande är mer ovanligt än vanligt i mina ögon.
    Och om jag nu blir tvungen att skola in min dotter på förskola när hon är 1år inte erbjuder väl dom 5mål ersättning om dagen?
    Det är möjligt att jag stressat henne (omedvetet) eftersom jag själv känner stress över detta. Men jag jobbar på det!

Jag har inte sagt att dom inte kan äta plockmat utan tänder utan frågan var mer om VAD man ger då.

• tippen85
    fluu skrev 2013-08-21 16:24:22 följande:
    Ammar du eller ger ersättning och barnet inte går ner i vikt och är glad så är det ingen fara. Amning/ersättning ska ju ändå vara huvudföda under fösta året.

Kom på att  det första vi testade med var avocado,det är mjukt och har en len smak. Dottern gillar dock starkare "vuxensmaker" så det kan var så olika,var inte rädd för att testa.

Googla BLW om du vill läsa mer,där finns det fler recept också.
    Provade välkokta makaroner igår å d gick hem Glad Jag spridde ut dom på bordet framför så fick hon sitta å pilla å när hon väl kom på tekniken så kom dom flesta i mun.
    vår dotter är också mer för "vuxenmat" men jag hoppas hon vänjer sig vid mat utan salt. Skrattande
Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat