Nukkumatti skrev 2013-08-22 22:02:32 följande:
Mina barn är födda 08 och 10 och då fick jag rådet om smakportioner från 4 månader. Nu 2013 är det ändrat till "smaksensationer" och riktig mat från 6 mån.
Kasperina skrev 2013-08-22 22:30:58 följande:
Rekommendationerna har ändrats nyligen. Osäker på exakt när, men 2008 var det fortfarande 4 månader som gällde.
Haha men nej det är ju precis tvärtom!! Innan de nya råden om smaksensationer var det
stenhårt enligt slv att man skulle helamma i 6 månader, inte en dag tidigare skulle man börja. Nu har de blivit mjukare i råden och sagt att man
kan ge mycket, mycket små smakprover även före 6 månader om bebisen verkligen är intresserad och om man vill. Det är dock något helt annat än smakisar, och ska vara endast av kryddmåtts storlek. Allt detta står ju att läsa på livsmedelsverkets hemsida och i broschyrerna så jag förstår verkligen inte varför ni fått det hela så om bakfoten...
08 var rådet att inte börja förrän vid 6 månader. Om du fått höra 4 månader Nukkumatti så har något lurat dig. Jag fick själv barn 07 och minns väl hur råden löd då (ja jag läste naturligtvis råden själv, jag lyssnade inte bara på hörsägen).
www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/10-man-2011---Nya-rad-avdramatiserar-mat-for-barn/
"Om barnet är nyfiket kan det få prova på smaker redan vid fyra månader, även om rekommendationen fortfarande är att amma fullt under första halvåret."
www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/Remisser/Remisser-fran-Livsmedelsverket/2011---remisser-dar-svarstiden-gatt-ut/Forslag-till-uppdaterade-rad-om-mat-for-spadbarn-och-smabarn/
"WHO ger rådet att barn bör få enbart bröstmjölk de första 6 månaderna.
Samma rekommendation ges i Sverige sedan 2003, då Livsmedelsverket
och Expertgruppen i pediatrisk nutrition i samråd med Socialstyrelsen och
Socialdepartementet gick ut med ett gemensamt ställningstagande."
WHO ger rådet att barn bör få enbart
bröstmjölk de första 6 månaderna.
Samma rekommendation ges i Sverige sedan 2003, då Livsmedelsverket
och Expertgruppen i pediatrisk nutriti
on i samråd med Socialstyrelsen och
Socialdepartementet gick ut med
ett gemensamt ställningstagande