• tippen85

8 månader och tycker inte om mat

Har en dotter som är 8månader och hon avskyr verkligen mat.
    Jag har försökt vänja henne vid mat enda sen 4månader men det går verkligen inte. Hon får i sig max 3 skedar och under den tiden har hon grinat illa, ryser, fått kväljningar och spottat ut. Hur ska man göra?
    Gröt går bättre men verkligen inte i några mängder så att det skulle kunna klassas som en full potion.

Än så länge går hon upp som hon ska på ersättningen men är liten för sin ålder och jag börjar bli lite orolig för att det snart inte är nog.. hur gör jag då?

• Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat
  • fluu
    tippen85 skrev 2013-08-22 12:00:53 följande:
    Provade välkokta makaroner igår å d gick hem Glad Jag spridde ut dom på bordet framför så fick hon sitta å pilla å när hon väl kom på tekniken så kom dom flesta i mun.
    vår dotter är också mer för "vuxenmat" men jag hoppas hon vänjer sig vid mat utan salt. Skrattande
    Vad kul. Det är ju även utmärkt motorikträning! 
    Krydda på med annat istället för salt. Vi körde indisk mat utan salt,det blir ju väldigt mycket smak ändå ;) Och lite salt då och då är inte farligt. Jag gav korvbitar innan ett år och det var helt okej bara det inte var varje dag liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skogsvitter
    tippen85 skrev 2013-08-22 11:56:04 följande:
    för att hon inte står sig på enbart ersättning! Och ligger hela tiden på gränsen till att väga för lite...

Och så vitt jag vet så är rekommentationerna att börja med smakisar vid 4mån så att d skulle va så extremt förtidigt vet jag inte?
    Vi har olika uppfattning där, jag har läst och hört hela tiden att barn/bebisar klarar sig garanterat på flytande föda upp till 6mån sen behöver dom vänja sig vid vanlig mat. Att 8månaders bebisar lever på enbart flytande är mer ovanligt än vanligt i mina ögon.
    Och om jag nu blir tvungen att skola in min dotter på förskola när hon är 1år inte erbjuder väl dom 5mål ersättning om dagen?
    Det är möjligt att jag stressat henne (omedvetet) eftersom jag själv känner stress över detta. Men jag jobbar på det!

Jag har inte sagt att dom inte kan äta plockmat utan tänder utan frågan var mer om VAD man ger då.

Eh nej...? Rekommendationerna är att börja med smakisar vid sex månader och så har det varit sedan 2003... så varifrån du fått 4 månader förstår jag absolut inte?

Det finns barn som får ersättning eller välling på förskolan, så sådant ska du inte oroa dig för. Inte för att jag för ett ögonblick tror att hon inte äter en smula om 4-5 månader, men ändå. Det är ju din dotter du ska lyssna på inte vad du tror att alla andra tycker och tänker?! Läste om makaronerna och det är ju ett jättebra exempel på mat hon kan äta! Allt som är mjukt och lättsmält kan hon äta själv.

• tippen85
    WickedyWitch skrev 2013-08-22 11:40:31 följande:
    Ge plockmat eller låt henne kladda med maten själv och upptäcka smaker :)
    Jag vet hur jobbigt det är, hade problem med både amningen OCH den riktiga maten sen med min son, och jag var superstressad.
    Nu äter han dock helt själv vid 1,5 år och allt funkar hur bra som helst!

Så låt henne bara upptäcka i sin takt och erbjud mat ofta, så ska du se att det kommer igång :)
    tack snälla!

• tippen85
    skogsvitter skrev 2013-08-22 18:54:57 följande:
    Eh nej...? Rekommendationerna är att börja med smakisar vid sex månader och så har det varit sedan 2003... så varifrån du fått 4 månader förstår jag absolut inte?

Det finns barn som får ersättning eller välling på förskolan, så sådant ska du inte oroa dig för. Inte för att jag för ett ögonblick tror att hon inte äter en smula om 4-5 månader, men ändå. Det är ju din dotter du ska lyssna på inte vad du tror att alla andra tycker och tänker?! Läste om makaronerna och det är ju ett jättebra exempel på mat hon kan äta! Allt som är mjukt och lättsmält kan hon äta själv.

tack för uppläxningen nu funkar allt säkert så mycket bättre!!!
  • fluu
    tippen85 skrev 2013-08-22 21:04:30 följande:
     tack för uppläxningen nu funkar allt säkert så mycket bättre!!!
    Ta inte åt dig av vad skogsvitter. Hon är säkert väldigt kunnig,men en skvätt ödmjukhet skulle nog göra susen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skogsvitter

Sorry men jag trodde alla visste att det är 6 månader som gäller eftersom rekommendationen funnits i evigheter...

• skogsvitter

Och nej det har inte med kunnighet att göra, åtminstone inte i detta fall
    Jag är nog inte ensam om att få broschyrer från BVC från livsmedelsverket? Får man inte det finns deras hemsida att läsa på www.slv.se *tips* där får man också tips på vad de kan äta och inte!

• Nukkumatti

Mina barn är födda 08 och 10 och då fick jag rådet om smakportioner från 4 månader. Nu 2013 är det ändrat till "smaksensationer" och riktig mat från 6 mån.

• I969

Min store helammades till 9 månader, han fick sedan lite småplock som jag tog med i burk om vi var ute. Kunde vara små potatisbitar, pasta, bönor, grönsaksbitar, någon kall fiskpinne eller liknande. Väldigt opretantiöst, jag är annars ganska pretentiös med matlagningen och vill att den är hemlagad och näringsrik, men jag fick krupp på att laga saker som han aldrig åt så jag gav upp han har senare blivit ett riktigt trevligt matbords-sällskap som uppskattat det mesta (om man bortser från enstaka korv-perioder i 3-årsåldern och så...). Det BVC brukar noja över är järnet, och det får man lätt i sig genom någon enstaka köttbulle eller så. Jämför mängden kött i en normal barnmatsburk, jag lovar att de inte får ihop mer än max ett par köttbullar i en sådan.

• Kasperina

Min dotter är snart 10 månader och är likadan. Hon äter halva portioner fruktyoghurt och Ellas broccoli/ärter/päronsmoothie, och ibland så mycket som 5 skedar gröt, men ingen vanlig mat. Är det minsta lilla bit i det åker den ut direkt. Hon sitter gärna och plockar med tex cous cous, men stoppar ingenting i munnen. Ska höra med bvc nästa vecka om de tycker man behöver göra något än

• Kasperina
    skogsvitter skrev 2013-08-22 18:54:57 följande:

Rekommendationerna har ändrats nyligen. Osäker på exakt när, men 2008 var det fortfarande 4 månader som gällde.
  • skogsvitter
    Nukkumatti skrev 2013-08-22 22:02:32 följande:
    Mina barn är födda 08 och 10 och då fick jag rådet om smakportioner från 4 månader. Nu 2013 är det ändrat till "smaksensationer" och riktig mat från 6 mån.
    Kasperina skrev 2013-08-22 22:30:58 följande:

Rekommendationerna har ändrats nyligen. Osäker på exakt när, men 2008 var det fortfarande 4 månader som gällde.

Haha men nej det är ju precis tvärtom!! Innan de nya råden om smaksensationer var det stenhårt enligt slv att man skulle helamma i 6 månader, inte en dag tidigare skulle man börja. Nu har de blivit mjukare i råden och sagt att man kan ge mycket, mycket små smakprover även före 6 månader om bebisen verkligen är intresserad och om man vill. Det är dock något helt annat än smakisar, och ska vara endast av kryddmåtts storlek. Allt detta står ju att läsa på livsmedelsverkets hemsida och i broschyrerna så jag förstår verkligen inte varför ni fått det hela så om bakfoten...

08 var rådet att inte börja förrän vid 6 månader. Om du fått höra 4 månader Nukkumatti så har något lurat dig. Jag fick själv barn 07 och minns väl hur råden löd då (ja jag läste naturligtvis råden själv, jag lyssnade inte bara på hörsägen).

www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/10-man-2011---Nya-rad-avdramatiserar-mat-for-barn/
    "Om barnet är nyfiket kan det få prova på smaker redan vid fyra månader, även om rekommendationen fortfarande är att amma fullt under första halvåret."

www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/Remisser/Remisser-fran-Livsmedelsverket/2011---remisser-dar-svarstiden-gatt-ut/Forslag-till-uppdaterade-rad-om-mat-for-spadbarn-och-smabarn/
    "WHO ger rådet att barn bör få enbart bröstmjölk de första 6 månaderna.
    Samma rekommendation ges i Sverige sedan 2003, då Livsmedelsverket
    och Expertgruppen i pediatrisk nutrition i samråd med Socialstyrelsen och
    Socialdepartementet gick ut med ett gemensamt ställningstagande."
    WHO ger rådet att barn bör få enbart
    bröstmjölk de första 6 månaderna.
    Samma rekommendation ges i Sverige sedan 2003, då Livsmedelsverket
    och Expertgruppen i pediatrisk nutriti
    on i samråd med Socialstyrelsen och
    Socialdepartementet gick ut med
    ett gemensamt ställningstagande
  • Kasperina

När jag fick barn 2008 var rekommendationen man fick på BVC att börja med smakportioner vid 4 månader. Nu är rådet att börja med smakportioner vid 6 månader. Vad WHO säger är ointressant eftersom det rätt ofta ignoreras av svensk vård, tex så klassade WHO ofrivillig barnlöshet som en sjukdom ngn gång runt sekelskiftet medan svensk sjukvård fortfarande inte gör det. Eller åtminstone inte 2007 när jag fick "diagnosen"
    Du kan skratta hur mycket du vill, men det är fortfarande flera stycken här som fått rekommendationen på BVC. 

• skogsvitter
    Kasperina skrev 2013-08-22 23:05:18 följande:
    När jag fick barn 2008 var rekommendationen man fick på BVC att börja med smakportioner vid 4 månader. Nu är rådet att börja med smakportioner vid 6 månader. Vad WHO säger är ointressant eftersom det rätt ofta ignoreras av svensk vård, tex så klassade WHO ofrivillig barnlöshet som en sjukdom ngn gång runt sekelskiftet medan svensk sjukvård fortfarande inte gör det. Eller åtminstone inte 2007 när jag fick "diagnosen"
    Du kan skratta hur mycket du vill, men det är fortfarande flera stycken här som fått rekommendationen på BVC. 
    Fast det handlar ju inte om WHO utan om Svenska myndigheten livsmedelsverket.

Ja sorgligt nog så har BVC ofta noll koll, en undersökning för några år sen (innan den nya rekommenationen) visade att 72 av 73 tillfrågade BVC inte ens kunde svara rätt på grundläggande frågor om kostråd till spädbarn. Så är det BVC som sagt 4 månader så är det högst beklagligt men inte särskilt oväntat tyvärr... det är viktigt att föräldrar uppmärksammar och rättar BVC om de ger felaktiga råd!! De är ju skyldiga att följa (svenska) myndigheternas riktlinjer och rekommendationer.
  • skogsvitter

"Samma rekommendation ges i Sverige sedan 2003, då Livsmedelsverket
    och Expertgruppen i pediatrisk nutrition i samråd med Socialstyrelsen och
    Socialdepartementet gick ut med ett gemensamt ställningstagande."

• tippen85
    Kasperina skrev 2013-08-22 22:28:51 följande:
    Min dotter är snart 10 månader och är likadan. Hon äter halva portioner fruktyoghurt och Ellas broccoli/ärter/päronsmoothie, och ibland så mycket som 5 skedar gröt, men ingen vanlig mat. Är det minsta lilla bit i det åker den ut direkt. Hon sitter gärna och plockar med tex cous cous, men stoppar ingenting i munnen. Ska höra med bvc nästa vecka om de tycker man behöver göra något än
    låter som här då. Jag ska oxå prata med bvc (fast jag tar det dom säger med lite nypa salt).
    Igår gav jag henne iaf en sån där "behållare" med nät som man kan lägga i vad som i princip. igår fick hon testa vindruva (kanske inte d bästa) men jag tänkte att om det är lite sött blir hon mer intresserad av att testa och vänja sig vid nätet.

Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat