• Omogen citron

Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?

Nu är det höst och många kommer skaffa små söta kattungar. Vissa av dessa kattungar kommer snart få byta hem för att ägaren inte har råd. Tänk på att det kostar att ha katt.

Dessa veterinärkosnader blir det:
    *vaccin+ chip: 850 kronor (2 sprutor)
    *kastrering: 800 kronor
    *registrering av chip: 160 kronor

Totalt: 1810 kronor

Så har vi de fasta kostnaderna:
    Torrfoder: 100 kronor/månad
    Blötmat: 50 kronor/månad
    Leksaker, kattmynta & dylikt: 50 kronor/månad
    Sand: 100 kronor/månad
    Försäkring: 100 kronor/månad

Totalt: 400 kronor/månad

Så har vi alla inköp i början, som klösträd, klöspelare, kattlåda, matskål, vattenskål och dylikt.

Har du råd med det här? Fundera på det INNAN du köper den söta ungen.

• Svar på tråden Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?
  • viseversa

Nu ska vi inte skaffa katt men JA vi har råd utan problem.

Instagram...LOVALOVISA
  • Majsan70

Nä vi ska inte skaffa katt men JA vi ha haft råd med de katter vi har hemma. 7000 kronor stycket kostar de o kommer färdigvaccinerad, besiktigade och chippade. Nu är 3 av dem födda härhemma men de har kostat lika mycket ändå.
    Mina katter kostar betydligt mycket mer per månad i löpande utgifter dessutom.

Men JA ALLA som skaffar katt bör tänka över att det kostar och att de finns med en länge i livet.

• LunaLunatic

Oj då, det hoppas jag! Köpte ju en i går Oskyldig

Jag hoppas för övrigt snarare att folk köper kattungar där de INTE behöver börja med att vaccinera dem. Det ska vara klart redan!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Monchichier

Vi har haft vår katt i 4 månader och har redan lagt ner över 25.000kr på den lilla busen.
    Så ja, det är verkligen inte gratis att skaffa katt.. 

• Foxtrott

Billig matkostnad du räknar med må jag säga. Mina odjur äter för betydligt mer än så.

• Monchichier
    Foxtrott skrev 2013-08-22 21:10:12 följande:
    Billig matkostnad du räknar med må jag säga. Mina odjur äter för betydligt mer än så.
    Det är väl en ganska normal matkostnad när det gäller en kattunge. Eller?
  • Majsan70
    Monchichier skrev 2013-08-22 21:21:58 följande:
    Det är väl en ganska normal matkostnad när det gäller en kattunge. Eller?
    Nej faktiskt inte! När vi har kattungar kostar de betydligt mycket mer per vecka.
  • Monchichier
    Majsan70 skrev 2013-08-22 21:30:21 följande:
    Nej faktiskt inte! När vi har kattungar kostar de betydligt mycket mer per vecka.
    Vår kattunge på 7mån äter ungefär 1kg torrfoder i månaden. Vilket blir typ 75kr.
    plus 200 gram blötmat per dag. Hos oss blir det iofs 200kr/mån, men det är för att vi köper portionspåsar.
    Det skulle bli betydligt billigare om vi köpte 1kg burkar från maju.. 
  • Majsan70
    Monchichier skrev 2013-08-22 21:38:35 följande:
    Vår kattunge på 7mån äter ungefär 1kg torrfoder i månaden. Vilket blir typ 75kr.
    plus 200 gram blötmat per dag. Hos oss blir det iofs 200kr/mån, men det är för att vi köper portionspåsar.
    Det skulle bli betydligt billigare om vi köpte 1kg burkar från maju.. 

Som sagt våra kattungar kostar betydligt mer än så. De får portionspåsar med blötmat tre ggr per dag den första tiden sen ett bra torrfoder som står framme o sen får de även nötfärs på det. När de sen är lite större får de blötmat två ggr per dag. De får mat anpassad för kattungar dessutom både i torrfoder o blötmat.
Svar på tråden Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?