• Cadetti

pigg på kvällen, trött på morgonen

Min 8 åring är så pigg på kvällarna fast hon är jättetrött och svårstartad på morgonen?! hon går upp klockan 07.10

Hur mycket sover era barn i samma ålder?

Hur ska jag få henne att komma till ro? har försökt det mesta :(

Funderar på att börja väcka henne en halvtimme tidigare så hon ska "hinna" slappa i sängen (men då somnar hon oftast om).

• Svar på tråden pigg på kvällen, trött på morgonen
  • Whitetrash86

Hon är väl som mig... kvällsmänniska. Har alltid varit svårt startad på morgonen oavsett när jag lägger mig för att sova, men sitta vaken hela natten (trots att jag varit vaken hela dagen) det är inga problem.

På morgonen kan du nog inte göra så mycket åt. Men försök trötta ut henne extra på kvällen och se om det blir bättre. Om ni har otur så kan hon utveckla sömnstörning (jag) som kan bli väldigt svår att få bukt på. Jag sov som bäst när jag gick upp kl 05 på morgonen och jobbade med kor, sen åkte till skolan och att sen åka tillbaka till korna och sen spendera hela eftermiddagen och kvällen i stallet med egna hästar.

Inte ens heltidsarbeten som jag haft (med mycket aktivering) har tröttat ut mig ordentligt, i kroppen även om huvudet skriker efter sömn. 

• Cadetti

Ska jag låta henne vara uppe senare? Känner att jag "plågar" henne när hon ligger klarvaken ibland flera timmar :(

Har läst att barn i hennes ålder ska sova i 8-9 timmar, men det verkar inte som att hon läst dom artiklarna ;)  

• Whitetrash86

Du kan ju testa... det kommer ju inte skada henne... bäst är ju dock att göra det på en helg så hon slipper somna under lektionen.

Att ligga vaken i sängen i flera timmar är inge bra, då är det bättre att hon "vilar" i tex soffan eller att du aktiverar henne 1 timme extra.
    Det är ju lätt hänt att man tar det väldigt lugnt på kvällen och om hon behöver röra på sig mer för att bli trött så är ju inte direkt smart att låta henne slappa i soffan :) 

• Cadetti

till skillnad från dom andra barnen, och mig så har don aldrig kunnat somna när hon ser på tv, eller åker bil (inte ens sent på kvällen). Aldrig kunnat lyssna på band och somna osv.

Hon cyklar, hoppar studsmatta och far runt hela eftermiddagarna!  

Svar på tråden pigg på kvällen, trött på morgonen