• Sagagirl

2 månaders dotter med långsam viktuppgång, känner någon igen sig?

Min dotter vägde 3470g när hon föddes, alltså en genomsnittlig födelsevikt, men har sedan dess ökat med väldigt lite och ligger nu under medel. Hon går upp ca 100gr i veckan och väger nu 2 månader gammal 4200gr.

Hennes viktökning följer sin viktkurva och längd och huvudmått har också ökat, även det långsammare än genomsnitt. Min förstfödda tjej var ingen bjässe, men var vid samma ålder 4700gr och tre cm längre.

Lilltjejen helammas och erbjuds tillägg av ersättning, vilket oftast ratas helt. Hon verkar vara en liten tjej med liten aptit ändå har jag svårt att sluta oroa mig :(, och jag önskar att hon var lite rundare så det fanns ngt att ta av.

Finns det någon som känner igen sig och som också har ett barn som ökar lite i vikt?  

• Svar på tråden 2 månaders dotter med långsam viktuppgång, känner någon igen sig?
  • FruMa

Går nu på kontroller pga min dotter äter lite och därför har nu kurvorna börjat peka nedåt.. 4,5 månad gammal och är nu 56 cm och 4800 gram. I torsdags var hon 4930 gram, så hoppas att det istället ökat på tisdag..

• nile10

Oj oj oj! Detta väcker minnen!
    Min dotter som idag är 3 år och även min son 15 månader var riktiga slöätare när de var bebisar! De fick dock flaskan nästan från start.
    De somnade hela tiden när de åt!
    Vi fick skriva upp hur mycket de hade ätit på ett dygn för att se om de fick i sig det minimala mängden på ett dygn som de behövde ha!
    Min son tog 1,5 timma att mata när han var baby!
    Fick kittla under foten för att försöka få dem att hålla sig vakna och fortsätta äta.
    Väcka på dem osv.
    Båda gick upp dåligt i vikt.
    Sonen vägde fortfarande inte ens 10 kg vid 1 års ålder. Han vägde ändå 3815gr när han föddes.

• skogsvitter

Det jag reagerar på är att längd och i synnerhet huvudmått inte heller ökar som de ska, det tyder kanske på något annat än "bara" att hon äter lite? Min dotter var väldigt seg i starten och hade svag viktuppgång, men både huvud och längd växte som förväntat. Vad säger bvc om det? Jag vill inte oroa dig dock, om inte bvc säger nåt om det så är det nog ingen fara

• Sagagirl

Tack för era funderingar! Det är skönt att höra att fler har liknande erfarenheter.

Skogsvitter - jag skrev inte att längd och huvudmått inte ökar som det ska utan att de måtten också liksom vikten ligger under genomsnittet. :)

Jag kan tycka att dottern var en slöätare i början, men nu kan hon äta ganska effektivt, men hon äter nog mindre mängder ändå, och verkar ju vara nöjd med det. Hon är inte slö på något vis.     

• skogsvitter

Du skrev att de ökade långsammare, vilket jag tolkade som "otillräckligt", dvs mindre än förväntat enligt hennes kurvor. Det är ju helt ok att vara "liten" men problemen kommer ju om de inte följer sin egen kurva. Vilket jag uppfattade att din inte gör, vare sig när det gäller vikt, längd eller huvud?

Många barn ligger ju under genomsnittet, så är det så att hon ligger där och fortsätter att ligga där och följer en ny kurva där hon är nu så är det med största sannolikhet helt normalt ändå, även om hon råkade födas "större"

• Alexi

Min dotter vägde 3 kg och 49 cm när hon föddes, vid 6 mån vägde hon ungefär 5 kg. Hon gick alltså upp väldigt långsamt i vikt. Dock mådde hon hela tiden bra, var pigg och glad och följde ju sina kurvor hyfsat (hon föddes på -2-kurvan men dippade till -3 en period runt 2-3 månaders ålder men ökade så småningom igen). Bvc, både sköterska och läkare, fokuserade på hennes välmående, det är inte viktigt att vara stor och tjock. Läkaren på 6-månaderskontrollen konstaterade ju att ska det finnas en normalkurva måste några vara större och några mindre. Jag tyckte det var skönt med en liten bebis då det är så oerhört mycket lättare att bära på.

Idag är dottern 4,5 år och ligger perfekt på -1-kurvorna på både längd och vikt.

• cecilia1988

Min 6 veckors dotter har också gått upp dåligt! När hon föddes vägde hon 3850 g och var 49 cm lång, vid hemgång från bb vägde hon 3580 och nu 6 veckor senare väger hon endast 4040.. Vissa veckor har hon bara gått upp 25 gram. Har legat på sjukhus med henne och amningsvägt och även sondmatat. Gick över helt till ersättning, baby semp, och hon äter ca 100 ml var 3-4 timme. Ska även tilläggas att hon är ett kräkbarn. Läkarna som undersökt henne hittar inget "fel". Hon är pigg och glad, har vakenperioder under dygnet och ökar i längd ( är nu 56,7 cm lång). Det gar tagits urinprov och blodprover som alla har visat rent. Har fått en remiss till att göra pricktest för att utesluta mjölkallergi..

• gbgumman

Min dotter föddes och vägde 4,150g sedan gick det låååångsamt. När hon var 1 år vägde hon 8kg. Sedan har hon legat på den kurvan.

• Din för alltid

Min son är 3 månd. Och väger 6 kg jag Amma han och ger honom extra ersättning två gånger om dagen morgon och kväll innan han lägger sig då sover han bättre om nätter :)

Svar på tråden 2 månaders dotter med långsam viktuppgång, känner någon igen sig?