• Anonym (fvaefvaef)

Kidnappning

Om jag tar min tvååring och bara drar 100 mil fast vi har delad vårdnad med pappan så vet jag att det är kidnappning och inte till min fördel eller så.

Men i praktiken, även om han överklagar och det blir tvist och allt så kommer väl barnet anses vara så pass rotat att han inte kommer tvingas flyttas tillbaka, inte sant? Det är väl så det brukar få till? 

• Svar på tråden Kidnappning
  • Anonym (fvaefvaef)
    Anonym (igen) skrev 2013-08-21 22:20:25 följande:
    Jaså, en tråd till....

Nej, det är inte kidnappning.

Nej, barnet anses inte rotat ifall pappan snabbt lämnar in en stämning om vårdnad och boende. Istället är det du som tagit barnet ifrån den miljö där barnet faktiskt är rotad. Det allra minsta du orsakar är att frånta ditt barn rätten till en bra och nära relation till sin andre förälder. Du tar därmed en stor risk och kan förlora rubbet.

Tycker du själv att det är det bästa för barnet att i princip förlora sin andre förälder för att du inte trivs i "hålan"? Och här kommer du förmodligen med den vanliga ursäkten att barnet mår bra ifall DU mår bra. ja, till viss del men du får hitta något annat sätt att må bra än att dra iväg 100 mil med ditt barn.
    Fast det där är skitsnack, och det vet du. Du skriver s för att du önskar att det var så men så är det inte...
Svar på tråden Kidnappning