Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Språk-obildade på uni är problem

Punkster skrev 2013-08-22 16:18:13 följande:
    "Möta unga på deras villkor"... Jo, jag tackar! Med den inställningen kommer universiteten inom en snar framtid inte längre att vara läroverk utan dyra daghem för halvlata och obildade bortskämda unga vuxna. 

Inställningen hos många studenter är redan där, om man får tro de uttalanden/öppna brev som då och då skrivs av olika fakulteter på våra universitet. Studenter som bortser från viktiga fakta för att det "inte är roligt". Studenter som tror att en föreläsning är någon typ av underhållning. Studenter som känner sig kränkta om de inte får godkänt på kursen de "läst". 
    Wow!
    har du blivit plöstligt mer realistisk och skaffat sunt förnuft?

För så är det, du har helt rätt.

Barn i centrum pedagogiken har varit en enorm katastrof. Och nu står vi där. Med unga vuxna som ser uni som Gröna Lund. 
  • caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-19 15:39:54 följande:
    Och så ska vi tävla med Kina och Indien........Sjukhusteknikerna kommer inte att kunna läsa instruktionerna. Va, finns det inte på Wikipedia!
    Lycka till Sverige! 
    Hela västerlandet, men Sverige i synnerhet, har fått för sig att det räcker att kunna googla...
    Hälften av världen ska skriva in i Wikipedia, andra hälften bara läsa det som står där, så länge den fortfarande kan läsa (alltså hur länge är osäkert...).
  • caliningrad
    chobokid skrev 2013-09-19 15:13:41 följande:
    Ja man vågar inte ställa krav på barn redan från tidig ålder. Så fort det blir tråkigt anses det vara nästan skadligt för barn. Min 8åring säger att det är så högljutt i klassrummet så hon skulle vilja ha hörselkåpor. Matteläxor i tvåan är otroligt enkla och dessutom har de bara en läxa i veckan.   
    I vilken ålder börjar man säga till barn att de stavar fel? Jag bara undrar. Är invandrare och van vid att man rättar till stavfel redan i ettan.  
    har samma kulturkrock som du. Idag lärde sig min dotter i f-klassen att männen kan gifta sig med varandra, och inget annat.

När ska lärara börja undervisa grundläggande kunskaper istf genustrams... 
  • caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-23 21:57:08 följande:
    Men vad gör det? Huvudsaken är att vi tar varann i hand och sjunger Kumbaya. Eller We shall overcome,,,
    Det gör absolut ingenting om barnen kommer från bildade hem där de kommer ändå att lära sig att läsa, skriva, och räkna, och ev ha tillgång till kulturen.

Dvs, rika barn kommer att klara sig oavsett, bara fattiga barn drabbas, så vad gör det...
  • caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-23 22:14:27 följande:
    Å andra sidan kan man heller inte sjunga, för hur många har fått sångundervisning?
    Än så länge har jag inte kunnat konstatera någon undervisning i svenska skolor, bara underhållning.

Svar på tråden Språk-obildade på uni är problem