• Anna D

Arachnoid cysta

Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av arachnoid cysta? (arachnoidal cysta)

Min son har fått diagnos och just nu pågår utredning om han ska opereras eller inte. 

Har ni fått behandling eller har de avvaktat? Vilka symptom har ni sett/märkt? 

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Arachnoid cysta
  • Anna D

Sonen hade haft ont i huvudet länge...vi skyllde på allt annat: för mycket TV, att han sov dåligt och massa annat... sen svimmade han hemma en dag och vi fick komma till akuten. De gjorde en magnetröntgen och då upptäckte de cystan (och bihåleinflammation) 
    Vi har fått tid till en ny magnetröntgen, förra gången var cystan 4x4x3 cm...  

• Anna D

De säger att det bara är vätska från spindelvävshinnan...

Eftersom han har en del symptom (yrsel, synrubbningar, svimningar och huvudvärk mm) så kanske de ska sätta in drän, men det är inte säkert än. MR i september ska avgöra hur de går vidare.

• Anna D

Hej! Vi väntar på svar efter senaste magnetröntgen, jag hoppas vi får svar inom några veckor.

• Anna D

Tack Fleakis för all info! Vilken stor cysta din son hade! Min sons cysta var inte så stor på förra MR, bara 4*4*3 cm, och de trodde inte att den skulle växa heller huvudet inte växer så mycket mer när de är 8-10 år. Då är huvudet nästan fullvuxet...

Idag kom brevet från Linköping, vi har fått telefontid med läkaren den 7/10, så jag hoppas på besked om vad som ska hända då. Visst är det jobbigt att vänta, men det jobbigaste är att vi inte kan göra något åt huvudvärken. Den är ju konstant och går upp och ner i styrka...och om han får smärtstillande blir han jättekonstig, nästan som att han blir berusad...så han får väldigt sällan sånt.

• Anna D

Vi har fått besked från läkaren, cystan har inte vuxit sen sist men han har ff bihåleinflammation som ska botas innan de tar beslut om vad de ska göra med cystan.
    12 veckor med kortisonspray...den här gången hoppas jag att det försvinner! 
    Nästa kontakt med Linköping är planerad till februari/mars...  

Svar på tråden Arachnoid cysta