• Miranda80

    Trösta eller inte trösta?

    Hur gör ni om ett barn börjar gråta, låter ni henne/honom gråta tills de själva slutar eller tröstar ni?

    Tex om ni är ute med barnvagnen och barnet börjar gråta hejdlöst i vagnen. Låter ni då barnet gråta eller tröstar ni?
    Eller att barnet är på golvet och börjar gråta för den vill upp i famnen. ska man då låta den gråta tills den slutar eller ta upp barnet?

    Kan man skämma bort barnet av att man tröstar när det gråter? Att den lär sig att gråta för att få det han vill?

    Handlar om barn som är under ett år.

  • Svar på tråden Trösta eller inte trösta?
  • Dr Mupp

    Självklart tar man alltid upp barnet.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Queenie70

    Hur kan man ens komma på tanken att INTE trösta ett barn som gråter? Då är det ju nåt seriöst fel på en.

    Nej, man kan inte "skämma bort" barn genom att svara på dess signaler när de kommunicerar nåt på det enda sätt som de kan. 

  • Queenie70

    Att Vilja upp i famnen är dessutom inget "bara" som många verkar tro, utan ett grundläggande behov av närhet som barnet signalerar på samma sätt som det signalerar att det är hungrigt, trött, har ont eller har blöt blöja. Trygga nöjda barn får man genom att svara på barnets behov.

  • Frontline

    Ibland så fejkgråter barnen då kan dom få fortsätta med det och det brukar i regel sluta upp rätt fort när dom ser att det inte hjälper...
    Annars så är det väl klart att man tar upp och frågar vad det är samt tröstar om det behövs..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • drejkis

    Jag kan inte tro mina ögon just nu.. Läste jag rätt i trådstarten??! Självklart tröstar man sitt ledsna barn

  • puss
    Frontline skrev 2013-08-22 13:19:32 följande:

    Ibland så fejkgråter barnen då kan dom få fortsätta med det och det brukar i regel sluta upp rätt fort när dom ser att det inte hjälper...
    Annars så är det väl klart att man tar upp och frågar vad det är samt tröstar om det behövs..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Det var det mest idiotiska jag nånsin hört. På riktigt.
  • Frontline
    puss skrev 2013-08-22 13:22:45 följande:
    Det var det mest idiotiska jag nånsin hört. På riktigt.
    Nej det är dagens sanning...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Queenie70
    Frontline skrev 2013-08-22 13:19:32 följande:
    Ibland så fejkgråter barnen då kan dom få fortsätta med det och det brukar i regel sluta upp rätt fort när dom ser att det inte hjälper...
    Annars så är det väl klart att man tar upp och frågar vad det är samt tröstar om det behövs..

    Är du dum i huvudet på riktigt? Nej, de "fejkgråter" inte. Däremot kan de lära sig att det inte lönar sig att gråta eftersom föräldrarna skiter i att trösta, och slutar istället att signalera sina behov.
  • Frontline
    puss skrev 2013-08-22 13:22:45 följande:
    Det var det mest idiotiska jag nånsin hört. På riktigt.
    Nu pratar jag inte spädbarn utan dom som är ett par år, min dotter kan fejkgråta så det verkligen hörs det får hon fortsätta med isf..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Queenie70
    Frontline skrev 2013-08-22 13:24:02 följande:
    Nu pratar jag inte spädbarn utan dom som är ett par år, min dotter kan fejkgråta så det verkligen hörs det får hon fortsätta med isf..

    Och TS specificerar att det handlar om barn under ett år=dvs spädbarn.
Svar på tråden Trösta eller inte trösta?