Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Trösta eller inte trösta?

Hur kan man ens komma på tanken att INTE trösta ett barn som gråter? Då är det ju nåt seriöst fel på en.

Nej, man kan inte "skämma bort" barn genom att svara på dess signaler när de kommunicerar nåt på det enda sätt som de kan. 

• Queenie70

Att Vilja upp i famnen är dessutom inget "bara" som många verkar tro, utan ett grundläggande behov av närhet som barnet signalerar på samma sätt som det signalerar att det är hungrigt, trött, har ont eller har blöt blöja. Trygga nöjda barn får man genom att svara på barnets behov.

• Queenie70
    Frontline skrev 2013-08-22 13:19:32 följande:
    Ibland så fejkgråter barnen då kan dom få fortsätta med det och det brukar i regel sluta upp rätt fort när dom ser att det inte hjälper...
    Annars så är det väl klart att man tar upp och frågar vad det är samt tröstar om det behövs..

Är du dum i huvudet på riktigt? Nej, de "fejkgråter" inte. Däremot kan de lära sig att det inte lönar sig att gråta eftersom föräldrarna skiter i att trösta, och slutar istället att signalera sina behov.
  • Queenie70
    Frontline skrev 2013-08-22 13:24:02 följande:
    Nu pratar jag inte spädbarn utan dom som är ett par år, min dotter kan fejkgråta så det verkligen hörs det får hon fortsätta med isf..

Och TS specificerar att det handlar om barn under ett år=dvs spädbarn.
  • Queenie70
    Frontline skrev 2013-08-22 13:25:59 följande:
    Opps missade den sista raden att det var så små barn det handlade om

Tur för dig...
  • Queenie70
    Miranda80 skrev 2013-08-22 14:06:17 följande:
    Jag tycker också att man ska svara på barns gråt och trösta. Pappan till barnet tycker däremot annorlunda. Han tycker barnet ska få gråta tills det slutar så barnet inte blir bortskämt. :( Vi är separerade och har verkligen annorlunda sätt att se på vad bebisen behöver.

Han tycker jag skämt bort barnet och att det kommer bli jobbigt för barnet sen när han kommer hem till honom där han ej får tröst när han gråter. :(

Ja det kommer onekligen att skada barnet allvarligt om han plötsligt blir känslomässigt övergiven med jämna mellanrum...
Svar på tråden Trösta eller inte trösta?