• bf2014

Ni som har/haft doppler hemma, bra eller dåligt?

Hej!
    Ni som har haft en doppler hemma för att lyssna på hjärtljuden, hur har ni tyckt att detta fungerat? Vilken har ni isf köpt?
    Har googlat lite och sett att det finns lite olika. Många som har köpt en från Teknikmagasinet. Någon som vet hur den är?

Är det svårt att hitta hjärtljuden?
    Är nu i v 17  (16+1)

• Svar på tråden Ni som har/haft doppler hemma, bra eller dåligt?
  • turkos77

Jag hade mycket nytta av min. Hörde hjärtat redan vecka 9+3. Lugnade mig enormt. Men har inte använt den sen vecka 17 ungefär då jag började känna rörelser istället. Från vecka 13 behövde jag inte leta efter hjärtat. Satte bara ner den där bebis brukar vara och det kom upp direkt.

Hade en lite dyrare variant än teknikmagasinets. Hade inte köpt en så sent som vecka 17.

• bf2014
    turkos77 skrev 2013-08-22 17:57:01 följande:
    Jag hade mycket nytta av min. Hörde hjärtat redan vecka 9+3. Lugnade mig enormt. Men har inte använt den sen vecka 17 ungefär då jag började känna rörelser istället. Från vecka 13 behövde jag inte leta efter hjärtat. Satte bara ner den där bebis brukar vara och det kom upp direkt.

Hade en lite dyrare variant än teknikmagasinets. Hade inte köpt en så sent som vecka 17.
    Hur visste du vart bebisen låg?
    jag har känt av rörelser då och då, men det är inte varje dag, och ibland kan det gå 3-4 dagar mellan gångerna och jag nojar mig otroligt för att något hänt.
    varför hade du inte köpt så sent som i v 17 ? känns som om det är långt kvar innan man kommer att känna ordentliga sparkar, minns inte hur det var förra graviditeten.
    (väntar mitt andra barn) 
  • Fiffig

Vi har en från teknikmagasinet och det känns som väl investerade pengar, åtminstone för oss. Den är lätt att använda och har lugnat mina nerver varje gång vi provat den.

Vi köpte vår i vecka 16 någonting, tror jag, och har alltid hittat hjärtljudet ganska lätt. Nu har vi börjat känna rörelserna sen någon vecka (v 21 nu), så nu behövs den inte på samma sätt. Ett tips är att lyssna på andras ljudfiler på youtube, så man vet hur fostret låter. I min mage fanns det massor av konstiga ljud!

• turkos77

Jag gjorde ett tidigt ultaljud. Visste ungefär var han låg. Sen kollade jag en del youtube videos för hur man lättast hittade hjärtat. I vecka 9 var det lite trixigt att hitta det men gick varje gång.

Jag hade inte köpt så sent för att jag började känna bebisen väldigt tidigt. Han har sparkat sen vecka 18 ungefär. Första barnet för mig. Känns som bortkastade pengar när jag bara behöver buffa lite för att få en reaktion.

• bf2014
    turkos77 skrev 2013-08-22 18:13:07 följande:
    Jag gjorde ett tidigt ultaljud. Visste ungefär var han låg. Sen kollade jag en del youtube videos för hur man lättast hittade hjärtat. I vecka 9 var det lite trixigt att hitta det men gick varje gång.

Jag hade inte köpt så sent för att jag började känna bebisen väldigt tidigt. Han har sparkat sen vecka 18 ungefär. Första barnet för mig. Känns som bortkastade pengar när jag bara behöver buffa lite för att få en reaktion.
    Okej, vad skönt att få respons så tidigt!
    Fiffig skrev 2013-08-22 18:09:55 följande:
    Vi har en från teknikmagasinet och det känns som väl investerade pengar, åtminstone för oss. Den är lätt att använda och har lugnat mina nerver varje gång vi provat den.

Vi köpte vår i vecka 16 någonting, tror jag, och har alltid hittat hjärtljudet ganska lätt. Nu har vi börjat känna rörelserna sen någon vecka (v 21 nu), så nu behövs den inte på samma sätt. Ett tips är att lyssna på andras ljudfiler på youtube, så man vet hur fostret låter. I min mage fanns det massor av konstiga ljud!
    Okej det låter ju bra! Är så rädd att jag inte ska hitta hjärtljudet för att det är svårt, och då tro att något är fel, när det kanske inte är det... brukar bebisen ligga på samma ställe varje gång man testar eller får man leta runt?

• Fiffig

För min del har bebisen legat på lite olika ställen. När den är liten finns ju rätt mycket plats att röra sig på. Oftast är den väldigt långt ner i början. Nästan under troskanten.

Visst får man vara medveten om att det finns en risk att man inte hör något trots att allt är bra. Men för oss som haft svårt att bli gravida och därav oroat oss mycket, har dopplern varit värd varenda krona.

• nozpa

Min var mycket lugnande. Har en angelsound. Använde den mest i första graviditeten. Någon gång när det var ganska tidigt så kunde det ta ett litet tag att hitta rätt. Tyckte det var svårt att urskilja vilket som var bebis, navelsträng och min puls typ.
    Lyssnade via youtube.

I den vecka du är nu borde det inte vara några problem att hitta. Eller ja, kanske första gången.
    Bebisen ligger på olika ställen. Olika högt upp osv. Men kolla på youtube så kan du se ungefär vart den ligger i olika veckor. 
    Sedan kan den vara på högersida för att snurra runt och ligga på vänster. Men ju längre i grav desto tydligare. Du kan höra hur den sparkar emot dopplern sedan när den blir lite större.

Ursäkta att jag refererar till barnet som den. :)       

• bf2014

Tack för era svar!
    Det låter ju spännande, jag har oxå ett par missfall bakom mig, innan vi fick vårt första barn. och nu  med andra tycker jag att man är ännu mer orolig. 

• nozpa
    bf2014 skrev 2013-08-22 20:03:03 följande:
    Tack för era svar!
    Det låter ju spännande, jag har oxå ett par missfall bakom mig, innan vi fick vårt första barn. och nu  med andra tycker jag att man är ännu mer orolig. 

Okej. Så olika. För mig var första värsta nojan. Usch ja.
  • bf2014

Nu har jag testat teknikmagasinets doppler och hittade hjärtljudet direkt!  
    Läste någonstans att man helst inte ska använda en doppler allt för ofta och för länge, stämmer det? Står nämligen inget alls om det i manualen.

• nozpa
    bf2014 skrev 2013-08-24 17:00:57 följande:
    Nu har jag testat teknikmagasinets doppler och hittade hjärtljudet direkt!  
    Läste någonstans att man helst inte ska använda en doppler allt för ofta och för länge, stämmer det? Står nämligen inget alls om det i manualen.

Dom har ingen svensk forskning på det området. Finns forskning som visar att det inte är någon fara. Men som sagt, det finns ingen svensk (fanns inte?). Så det är därför enligt min BM. Det finns olika teorier hit o dit, precis som vid ett ultraljud. Men inget bekräftat. Därför dom tar det säkra före det osäkra.
    Men här lyssnade vi på hjärtat vid varje besök hos bm efter vecka 16. Och efter vecka 20 nu sist.

Sedan så kan det vara pga oro också. OM man inte skulle lyckas så skapar det onödig oro. Många som åker in till gynakuten och även förlossningen för dom tror att  något är fel. Vilket det då oftast inte är, utan det är att man inte lyckades.   
  • bf2014
    nozpa skrev 2013-08-24 17:44:04 följande:

Dom har ingen svensk forskning på det området. Finns forskning som visar att det inte är någon fara. Men som sagt, det finns ingen svensk (fanns inte?). Så det är därför enligt min BM. Det finns olika teorier hit o dit, precis som vid ett ultraljud. Men inget bekräftat. Därför dom tar det säkra före det osäkra.
    Men här lyssnade vi på hjärtat vid varje besök hos bm efter vecka 16. Och efter vecka 20 nu sist.

Sedan så kan det vara pga oro också. OM man inte skulle lyckas så skapar det onödig oro. Många som åker in till gynakuten och även förlossningen för dom tror att  något är fel. Vilket det då oftast inte är, utan det är att man inte lyckades.   
    Ja okej!
  • turkos77

Jag läste studien som den amerikanska läkemedelsorganisationen gett ut. De sa ingen fara men man skulle försöka hålla det till 5 minuter 3-4 gånger i veckan.

• bf2014
    turkos77 skrev 2013-08-24 18:39:32 följande:
    Jag läste studien som den amerikanska läkemedelsorganisationen gett ut. De sa ingen fara men man skulle försöka hålla det till 5 minuter 3-4 gånger i veckan.
    okej, ja det är ju ändå mycket! jag har hittills bara vågat leta upp hjärtslagen och sen lyssna nån minut
  • Cissi i sundsvall

Hej jag är intresserad av att köpa en doppler/angelsound! Är det någon i västernorrland/sundsvall som vill sälja sin? Eller har någon att rekommendera?

• strumpan123

är i v12 och jag kan inte hitta....är ni alla smala????? verkar som om det inte fungerar om man har fläsk på magen :( har letat å letat men hittar ingen bebis

• bf2014
    strumpan123 skrev 2013-11-25 20:53:13 följande:
    är i v12 och jag kan inte hitta....är ni alla smala????? verkar som om det inte fungerar om man har fläsk på magen :( har letat å letat men hittar ingen bebis
    Är nog lite tidigt i v12. jag vågade inte testa förrän i v 16-17
    Var svårt redan då, och jag är smal... 
  • Oscarsmamma84

Jag lånade en av en kompis och den lugnade mig många gånger. Sonen hade en förkärlek till att inte röra sig på flera timmar så då var dopplern jätte bra:)

• strumpan123
    bf2014 skrev 2013-11-26 06:46:02 följande:
    Är nog lite tidigt i v12. jag vågade inte testa förrän i v 16-17
    Var svårt redan då, och jag är smal... 
    jo vissa hör inte alls på länge till men dom mammorna jag hänger med hör så det är lite drygt.
    Men blir inte orolig för det =) Så länge jag inte blöder räknar jag med att bebis lever! Får regelbundna vul och nästa är på måndag så dopplern har fått ta plats i skåpet ett tag framöver.
    Har mina anledningar till att ha den så kommer använda den senare mellan kollerna
Svar på tråden Ni som har/haft doppler hemma, bra eller dåligt?