• Maekee

Spånga eller Järfälla??

Hej, Jag och min sambo söker hus. (Har ett barn som är 1 år och ett till på gång) Men har svårt att välja mellan Järfälla (Viksjö/Kallhäll/Stäket) eller Spånga (Solhem/Sundby). Fått en känsla att Järfälla har bra skolor i dessa områden och att det är familjevänligt. Samtidigt som Spånga är närmare stan och har läst bra om Solhem men vet inget om förskolor/skolor. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig? Tack /Micke PS. Jobbar på Söder och sambo i Bålsta

• Svar på tråden Spånga eller Järfälla??
  • Duckan

Har flertalet vänner som bor i Spånga, lite utspritt och de är alla mycket nöjda med området, skola/fsk.
    Är uppvuxen på andra sidan järnvägen och Spånga känns mer hemma än Järfälla. Dock inget fel i att bo där såklart, men det är ganska okänd mark.

• Maekee

Hej, Finns det någon gräns som man kan hålla sig inom i Spånga för att slippa oroligheterna och bråken? Räcker det med "rätt" sida av järnvägen eller ska man in längre i Solhem/Sundby? Har läst att det finns en dålig förskola i Sundby, fast vad vet jag? Här är intressant läsning: www.spanga-ff.se/Spanga-Tensta%20trygghetsmatning.pdf /Micke

• Maekee

Vi har kollat på skälby också, men det dyker inte upp så mycket där. Vi har varit på så mycket visningar av 70-tals hus och man märker hur så sjukt många som inte tar hand om sina gamla hus. Vi letar något lite nyare, minst 90-tal. Det är mer nytt i Stäket än i Skälby. Tycker att Stäket känns aningen långt bort, men har hört gott om det. Skälby verkar som sagt fint, men det kommer inte så mycket där. Bor du där eller känner du någon som bor där? (Ber om ursäkt för avsaknaden av radbrytningar. De försvinner från mitt inlägg efter att jag tryckt Posta. Skriver på min mobil)

• LaFontaine

Jag bor själv i Skälby. Jag har också kikat lite på Stäket, men gillar inte att vara helt beroende av bil i princip. Då är Skälby bättre. Barkarby har också en del fina hus.

Jag har bott både i Jakobsberg och Viksjö också. Jakobsberg är en smula mer tillgängligt i och med att det är närmare penseltåget, men busskommunikationerna i Viksjö fungerar utmärkt.

• maried

Solhem är lugnt och bra, Solhemsskolan är toppen! Bra idé att sikta på den sidan om järnvägen.

• Scruffy

Vi bor i Hummelmora Viksjö och kan varmt rekommendera det. Super för barnfamiljer. Två förskolor/skolor att välja mellan. Massor av grönområden. Massor med parket för barnen att leka i. Nära till allt, idrottshallar och affärer. Lätt att ta sig till Stockholm. Lugnt, lite på landet känsla. Ingen kan flytta på mig härifrån.

• Topcom

Jag gick själv i solhemsskolan och har bara bra minnen där ifrån. Bra lärare och så! Se till att hålla er på rätt sida av järnvägen!

• linnéa001

Jag är uppväxt i Skälby, hade pojkvännen i Barkarby och flyttade sedan till Jakobsberg. I Jakobsberg är det bra om man bor på rätt sida om järnvägen, vilket är den västra, alltså inte mot centrum. Skälby skulle jag inte flytta tillbaka till för jag tycker det är för jobbigt att vara beroende av buss, i så fall skulle jag föredra Barkarby med gångavstånd till pendeln. Där pojkvännen bodde var det väldigt fint. Viksjö är väl rätt trevligt, men det är samma sak, jobbigt att vara bussberoende. Fast Viksjö är ju stort, så det är nog bra att kolla med någon som har lite bättre koll än jag.

Precis söder om Skälby, Järfälla har du Kälvesta och Vinsta (hör till Vällingby) och där är det också trevligt, men man är bussberoende. Jag bodde precis på Kälvestagränsen när jag var liten och kunde ta buss till Spånga, Vällingby eller Barkarby och det var skönt. 

Lycka till. 

Svar på tråden Spånga eller Järfälla??