• Anonym (Trött­)
    Äldre 22 Aug 15:23
    12337 visningar
    38 svar
    38
    12337

    Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?

    Min sambo har fruktansvärt mycket skulder och kronofogden letar efter honom på jobbet och har nu kommit hit. Måttet är rågat. Jag orkar inte mer. Jag har tidigare försökt slänga ut honom och gjort slut men han har vägrat flytta, och tydligen har jag inte rätt att slänga ut honom då han är folkbokförd här. Lägenheten vi bor i är en studentlägenhet som jag står på kontraktet på, jag är student och han är det inte. Vi har inget kontrakt mellan oss.

    Nu har jag sagt att pga kronofogden osv får han byta adress, jag vill inte ha hans inkassobrev och skit hit. Han har gått med på det och ska folkbokföra sig hos sina föräldrar. I smyg planerar jag att slänga ut honom så snart han bytt adress, men får jag det?? Han har ju då folkbokfört sig på en annan adress och jag borde väl ha rätt att kräva att han lämnar min lägenhet när han inte ens är skriven här? Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?
  • Anonym (X)
    Äldre 22 Aug 15:26
    #1

    Att han är folkbokförd där spelar ingen roll. Du kan folkbokföra dig på vilken adress som helst utan att den som bor där har så mycket att säga till om.

  • Äldre 22 Aug 15:26
    #2

    Min väninna och hennes sambo separerade nyss. Hon stod inte skriven på adressen så hon var tvungen (av polis) att lämna över nyckeln.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 15:31
    #3
    Anonym (X) skrev 2013-08-22 15:26:00 följande:
    Att han är folkbokförd där spelar ingen roll. Du kan folkbokföra dig på vilken adress som helst utan att den som bor där har så mycket att säga till om.
    Ja, men alla jag frågat förut har sagt att så länge han är folkbokförd här så har jag inte rätt att slänga ut honom. Var många som reagerade på det i andra trådar jag startat också. Jag skulle vara tvungen att ge honom minst 3 månaders uppsägningstid och sånt, eller helt enkelt säga upp min egen lägenhet för att samtidigt bli av med honom.
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 15:32
    #4
    Sandra 321 skrev 2013-08-22 15:26:14 följande:
    Min väninna och hennes sambo separerade nyss. Hon stod inte skriven på adressen så hon var tvungen (av polis) att lämna över nyckeln.
    Så om jag ringer polisen och ber om råd kan de hjälpa mig slänga ut honom om han inte flyttar självmant? Om han inte är skriven här.
  • Anonym (X)
    Äldre 22 Aug 15:37
    #5
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 15:31:33 följande:
    Ja, men alla jag frågat förut har sagt att så länge han är folkbokförd här så har jag inte rätt att slänga ut honom. Var många som reagerade på det i andra trådar jag startat också. Jag skulle vara tvungen att ge honom minst 3 månaders uppsägningstid och sånt, eller helt enkelt säga upp min egen lägenhet för att samtidigt bli av med honom.
    Om han inte betalar hyra så är han inte hyresgäst heller så ser inte att han skulle behöva någon uppsägningstid.
  • Essien
    Äldre 22 Aug 16:03
    #6

    Jag skulle ta kontakt med de som du hyr lägenheten av. Berätta att du har en inneboende som INTE är student som vägrar lämna deras studentlägenhet.

  • Anonym (.)
    Äldre 22 Aug 16:07
    #7
    Essien skrev 2013-08-22 16:03:59 följande:
    Jag skulle ta kontakt med de som du hyr lägenheten av. Berätta att du har en inneboende som INTE är student som vägrar lämna deras studentlägenhet.
    Ja, men så bra. Då får ts skit för att hon haft en inneboende som inte är student och så riskerar hon att bli av med sin studentlägenhet eftersom hon inte följt reglerna. 
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 16:22
    #8
    Anonym (.) skrev 2013-08-22 16:07:50 följande:
    Ja, men så bra. Då får ts skit för att hon haft en inneboende som inte är student och så riskerar hon att bli av med sin studentlägenhet eftersom hon inte följt reglerna. 
    Alltså, reglerna är att den som står på kontraktet ska vara student - och det är jag ju. Sen om man flyttar in med sin man och sina barn, eller i mitt fall, min pojkvän, spelar ingen roll. Man får flytta in med kompisar osv också. Problemet är ju att jag inte vill att pojkvännen/exet ska bo kvar. Kanske kan be hyresbolaget om hjälp men tvivlar på att de kan slänga ut honom Obestämd
  • Anonym (.)
    Äldre 22 Aug 16:24
    #9
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 16:22:32 följande:
    Alltså, reglerna är att den som står på kontraktet ska vara student - och det är jag ju. Sen om man flyttar in med sin man och sina barn, eller i mitt fall, min pojkvän, spelar ingen roll. Man får flytta in med kompisar osv också. Problemet är ju att jag inte vill att pojkvännen/exet ska bo kvar. Kanske kan be hyresbolaget om hjälp men tvivlar på att de kan slänga ut honom Obestämd
    Så inneboende ser inte du som kompis då? Men det är jag helt säkert på att studentbostadsbolaget gör. 
  • Essien
    Äldre 22 Aug 16:25
    #10
    Anonym (.) skrev 2013-08-22 16:07:50 följande:
    Ja, men så bra. Då får ts skit för att hon haft en inneboende som inte är student och så riskerar hon att bli av med sin studentlägenhet eftersom hon inte följt reglerna. 

    Eh va? Min yngsta lillasyster bor i en studentlägenhet med sin icke studerande sambo. Det är hon som står på kontraktet och föreningen är väl medvetna om att han också bor där. Till henne sa dom att så länge hon själv godkänner att han bor med henne så är det inga problem men han kommer aldrig att ha någon besittningsrätt till lägenheten utan "förändras deras hemgörhållanden" så måste han hitta ett annat boende. Detta är i Stockholm så det kanske är annorlunda där då. Det finns inga regler mot att partners bor med den studerande i lägenheten där hon hyr.
Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?