• Anonym (Trött­)
    Äldre 22 Aug 15:23
    12337 visningar
    38 svar
    38
    12337

    Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?

    Min sambo har fruktansvärt mycket skulder och kronofogden letar efter honom på jobbet och har nu kommit hit. Måttet är rågat. Jag orkar inte mer. Jag har tidigare försökt slänga ut honom och gjort slut men han har vägrat flytta, och tydligen har jag inte rätt att slänga ut honom då han är folkbokförd här. Lägenheten vi bor i är en studentlägenhet som jag står på kontraktet på, jag är student och han är det inte. Vi har inget kontrakt mellan oss.

    Nu har jag sagt att pga kronofogden osv får han byta adress, jag vill inte ha hans inkassobrev och skit hit. Han har gått med på det och ska folkbokföra sig hos sina föräldrar. I smyg planerar jag att slänga ut honom så snart han bytt adress, men får jag det?? Han har ju då folkbokfört sig på en annan adress och jag borde väl ha rätt att kräva att han lämnar min lägenhet när han inte ens är skriven här? Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?
  • Anonym (X)
    Äldre 22 Aug 15:26
    #1

    Att han är folkbokförd där spelar ingen roll. Du kan folkbokföra dig på vilken adress som helst utan att den som bor där har så mycket att säga till om.

  • Äldre 22 Aug 15:26
    #2

    Min väninna och hennes sambo separerade nyss. Hon stod inte skriven på adressen så hon var tvungen (av polis) att lämna över nyckeln.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 15:31
    #3
    Anonym (X) skrev 2013-08-22 15:26:00 följande:
    Att han är folkbokförd där spelar ingen roll. Du kan folkbokföra dig på vilken adress som helst utan att den som bor där har så mycket att säga till om.