• Deadea

Vad gör en socionom?

Har funderat på att söka till socionomprogrammet nästa år. Finns det några socionomer här som vill berätta lite?
    Vad jobbar  ni med?
    Vad har ni för arbetsuppgifter?
    Är det svårt att få jobb?
    Lön? :P
    Hur ska man vara som person för att passa som socionom? 

• Svar på tråden Vad gör en socionom?
  • Getz

Det tycker jag låter som intressanta frågor, någon som kan svara?

• kimsi

Jag är socionom och jobbar som enhetschef inom vård och omsorgssektorn. Jag har verksamhetsansvar vilket innebär mycket personal- och budgetfrågor. Ett intensivt arbete som kräver skinn på näsan då jag ena stunden kan sitta på ett APT och få kritik från en personalgrupp på femton personer att vi har för dåligt med pengar, för att en timma senare sitta med politikerna och få ytterligare sparkrav på flera hundra tusen. Men det är otroligt intressant och utmanande, att försöka få en fungerande och bra verksamhet med små medel. Jag hade inte svårt att få jobb, landade tjänsten innan jag ens tagit examen. Min lön ligger för närvarande på 33 500 och arbetet är fritt med flextid och möjlighet att jobba hemifrån om inga möten är planerade.

• Deadea

Tack för ditt svar och förlåt för sent svar tillbaka Kimsi. Hur ser en typiskt dag ut för dig? Har du haft praktik någon annanstans eller vet du "bara" hur det är att arbeta som socionom där du är nu?

• kimsi
    Deadea skrev 2013-09-27 23:00:07 följande:
    Tack för ditt svar och förlåt för sent svar tillbaka Kimsi. Hur ser en typiskt dag ut för dig? Har du haft praktik någon annanstans eller vet du "bara" hur det är att arbeta som socionom där du är nu?

Dn typisk dag kan vara att lägga schema, attestera fakturor, hålla i APT och besvara 15-20 telefonsamtal. Och "släcka bränder" som jag kallar det, vilket innebär att något akut dyker upp. Jag har även testat på att arbeta som handläggare och biståndsbedömare, men enhetschef är det jag trivs bäst som. Och även mitt bankkonto trivs bäst med det. ;)
  • sötarara

Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare med försörjningsstöd. Lön 25100kr efter 1 år i tjänst.

• Deadea

Vad gör man som handläggare eller biståndsbedömare? :) Hur ser arbetsuppgifterna ut då?
    Tack för svar föresten. 

• kimsi
    Deadea skrev 2013-09-28 10:57:17 följande:
    Vad gör man som handläggare eller biståndsbedömare? :) Hur ser arbetsuppgifterna ut då? Tack för svar föresten. 

Nu har jag jobbat som handläggare inom LSS och biståndsbedömare äldreomsorgen. Det innebar att ta emot ansökningar och göra utredning för att se om de skulle beviljas det de ansökt om. Ett jobb som innebar massor av hemsäbesök, dokumentation och att jag kände mig snål och elak. OBS!!!! Endast MIN känsla och åsikt, jag säger inte att det ÄR så.
  • kimsi
    sötarara skrev 2013-09-28 00:28:48 följande:
    Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare med försörjningsstöd. Lön 25100kr efter 1 år i tjänst.

Usel lön med tanke på utbildning (antar jag) och erfarenhet.
  • Deadea

Det vore jätteroligt om fler socionomer ville svara på mina frågor.

• Essence

Jag är socionom och har dels arbetat inom kriminalvården på en anstalt, och nu som socialsekreterare inom försörjningsstöd. 
    Ingångslön: 24.300 kr. 
    Jag träffar dagligen klienter, hjälper dem att reda ut ekonomin och undersöka ifall de har rätt till ekonomiskt bistånd. Jag gör även boendeutredningar för de klienter under 25 som vill ha eget boende (i övrigt är de oftast hänvisade till sina föräldrar).

Jag tror att man som socionom måste kunna hantera och acceptera alla olika typer av människor. Man får inte vara fördomsfull. Man ska ha bra med tålamod och skinn på näsan.  

Svar på tråden Vad gör en socionom?